• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 30 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16768
+
-

پیشتازی قم در آبیاری ‌مدرن

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم: 40 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در قم در نظر گرفته شده است

کشاورزی
پیشتازی قم در آبیاری ‌مدرن




قم یکی از استان‌های پیشتاز در توسعه روش‌های مدرن آبیاری در بخش کشاورزی است. 
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از پروژه‌های آبیاری نوین سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: افزایش کارایی و در نهایت بهره‌وری در مصرف آب یکی از روش‌هایی است که برای بهینه‌سازی مصرف آب در کشور پیگیری می‌کنیم. 

 «علی‌مراد اکبری» افزود: در همین مورد سال 96 بیش از 280 هزار هکتار سیستم‌های نوین آبیاری در سطح مزارع و باغ‌های کشور اجرا شده است. 
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: رویکرد وزارت جهاد کشاورزی در حوزه آب در مرحله اول اجرای سیستم‌های آبیاری میکرو و در مراحل بعد سیستم‌های کلاسیک و سایر سیستم‌های کم‌فشار است. 

اکبری با ابراز رضایت از اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در قم اضافه کرد: با بازدیدی که از مزارع کشاورزی در استان داشتیم عملکرد مجموعه سازمان جهاد کشاورزی در اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در این مزارع رضایتبخش بود. 

وی بیان کرد: در یک مزرعه گندم که با روش «تیپ» آبیاری شده با حدود 2600 مترمکعب مصرف آب بین 7 تا 8 تن گندم در هکتار تولید شده که این نشان می‌دهد کارایی روش‌های نوین آبیاری بسیار بالاست و می‌توانیم بحران آب را در کشور با این روش مدیریت کنیم. 
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر این که استان قم در اجرای سیستم‌های نوین آبیاری خیز بسیار خوبی را برداشته است، اظهار کرد: تا قبل از سال 92 متوسط اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در استان حدود 750 تا 800 هکتار در سال بود که این میزان در سال گذشته به بیش از 4 هزار هکتار رسیده و امسال نیز اجرای 5 هزار هکتار سیستم نوین آبیاری را در استان قم در دستور کار داریم. 


تأمین منابع مالی برای اجرای طرح

اکبری با بیان این که در بحث تامین منابع مالی اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در استان قم هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد، گفت: هرگونه برنامه‌ای برای توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در استان قم عملیاتی بشود، منابع مالی آن در مرکز تامین خواهد شد. 

وی با بیان این مطلب که منابع مالی اجرای سیستم‌های نوین آبیاری را از 2 محل تامین کردیم، افزود: با اذن رهبر معظم انقلاب از محل صندوق توسعه ملی 250 میلیون دلار در اختیار وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه روش‌های مدرن آبیاری قرار گرفته است و حدود 800 میلیارد تومان نیز از محل منابع عمومی دولت به این امر اختصاص داده شده است و در مجموع با حدود 2 هزار میلیارد تومان اعتبار می‌توانیم بیش از 200 هزار هکتار آبیاری تحت فشار را در کشور اجرا کنیم.

 معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در استان قم از چند مزرعه بازدید کردم که اقدام‌های بسیار خوبی در مزارع و باغ‌های استان قم در مورد بهینه‌سازی مصرف آب انجام شده که قابل تقدیر است. 
وی افزود: امیدوارم عزمی که در استان قم برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری ایجاد شده در سایر نقاط کشور نیز ایجاد شود تا بتوانیم در اقصی نقاط کشور به خصوص در مناطق کم‌آب و در فلات مرکزی منابع آبی را مدیریت کنیم. 
اکبری با تاکید بر این که مدیریت منابع آبی جزو برنامه‌های دولت است، گفت: در چند سال گذشته بیش از 10 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی با موافقت مقام معظم رهبری برای تنظیم، مهار و توزیع منابع آبی در کشور هزینه شده و حدود یک میلیون هکتار نیز در دست اجرا داریم و این نشان می‌دهد دولت عزمی راسخ برای مدیریت مصرف منابع آب در کشور به کار گرفته است. 


اختصاص اعتباربرای اجرای سیستم‌های آبیاری 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از اختصاص 40 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در قم در سال جاری خبر داد. 
 «محمدرضا طلایی» در حاشیه بازدید معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از پروژه‌های آبیاری نوین سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در دولت تدبیر و امید اقدام‌های بسیار خوبی در زمینه بهینه‌سازی مصرف آب انجام شده که قم نیز از این قاعده مستثنا نیست. 

وی افزود: با توجه به این که در استان قم با چالش جدی آب مواجه هستیم، در 4 سال گذشته اعتبارات بسیار خوبی به بخش آب اختصاص داده شد و سالانه نزدیک به 5 هزار هکتار سیستم‌های نوین آبیاری در مزارع و باغ‌های قم اجرا می‌شود. 


27 درصد از اراضی زیر پوشش سیستم‌های نوین آبیاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: در حال حاضر 27 درصد از اراضی زراعی و باغی استان قم زیر پوشش سیستم‌های نوین آبیاری قرار گرفته و با این روند پیش‌بینی می‌کنیم در 4 سال آینده هیچ زمینی را در استان قم نخواهیم داشت که شرایط اجرای سیستم‌های نوین آبیاری را داشته باشد و در آن این سیستم‌ها اجرا نشده باشد. 

 «محمدرضا طلایی» اضافه کرد: با اقدام‌های انجام‌شده در اجرای سیستم‌های نوین آبیاری و همچنین تغییر الگوی کشت، نیاز آبی بخش کشاورزی استان قم را به کمتر از 50 درصد کاهش داده‌ایم. وی ادامه داد: با اجرای سیستم‌های نوین آبیاری و همچنین کاهش سطح زیرکشت در تولید محصولات کشاورزی نه‌فقط کاهشی نداشتیم، بلکه امسال شاهد افزایش تولید در بخش کشاورزی قم بودیم. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تأکید کرد: مدیران و کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی در بازدیدهای متعددی که از مزارع و باغ‌های استان قم داشته‌اند از عملکرد استان در اجرای سیستم‌های نوین آبیاری ابراز رضایت داشتند که همین مسأله انگیزه ما را برای اجرای کار دوچندان کرده است. 

طلایی با بیان این که ظرفیت دام استان قم بسیار بالاست و بر همین اساس کشت علوفه برای ما اهمیت زیادی دارد، گفت: حذف کشت یونجه به صلاح بخش کشاورزی استان نیست چراکه حمل علوفه از استان‌های دیگر به قم هزینه بالایی دارد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: از آن جایی که محصول یونجه نیاز آبی زیادی دارد، توانستیم با اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در مزارع یونجه استان، نیاز آبی این محصول را به کمتر از یک‌سوم کاهش دهیم. 

وی با بیان این که 11 هزار هکتار سطح زیرکشت محصول یونجه در استان قم است، بیان کرد: با اجرای این سیستم نیاز آبی یونجه که در شرایط غرقابی 18 هزار مترمکعب است به 5500 مترمکعب می‌رسد که اگر فقط در همین 11 هزار هکتار این سیستم را اجرا کنیم، 200 میلیون مترمکعب آب مورد نیاز محصول یونجه در استان قم به کمتر از 70 میلیون مترمکعب می‌رسد. 
طلایی فرهنگ‌سازی صورت گرفته در بین کشاورزان برای تغییر نگرش آنان به مصرف آب را یکی از اقدام‌های بسیار مهم سازمان جهاد کشاورزی استان قم برشمرد و بیان کرد: کشاورزان استان قم در گذشته به شدت با اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در مزارع و باغ‌های خود مخالفت می‌کردند اما امروز 5 هزار هکتار پرونده مطالعه شده و آماده برای اجرا داریم

این خبر را به اشتراک بگذارید