• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
یکشنبه 30 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16766
+
-

همکاری شهرداری و سمن‌ها برای نجات سگ‌ها

انجمن حمایت از حیوانات تنکابن با همکاری شهرداری این شهر مدتی است طرح عقیم‌سازی و واکسیناسیون سگ‌های بدون‌ صاحب را اجرا می‌کند

مدیریت شهری
همکاری شهرداری و سمن‌ها برای نجات سگ‌ها




احمد زرافشان| ساری - خبرنگار:

انجمن‌های مختلف محیط زیستی، فرهنگی و اجتماعی طی سال‌های اخیر مشغول به کار شده‌ و اقدامات گسترده‌ای هم انجام داده‌اند. اما تعداد انجمن‌هایی که به طور مستقیم حقوق حیوانات را مدنظر داشته باشند هنوز کم است.
 تعدادی از افراد علاقه‌مند به حیوانات سعی کرده‌اند در سال‌های اخیر پویش‌هایی راه بیندازند یا با تشکیل سمن‌هایی به فکر چاره برای کمتر آزار رساندن به حیوانات باشند.

 یکی از این انجمن‌ها «انجمن حامیان حیوانات تنکابن» است؛ انجمنی فعال در زمینه حقوق حیوانات که مدیر آن پس از انتشار گزارش سگ‌های بدون صاحب در شهر زیراب و اظهارنظر شهردار این شهر با تحریریه همشهری مازندران تماس گرفت و از فعالیت‌های مشترک این انجمن و شهرداری تنکابن برای کنترل سگ‌های بدون صاحب در تنکابن گفت. 

«مجید شجاعی» گفت که راهکار شهرداری زیراب برای کنترل این وضعیت نتیجه‌بخش نیست و مشکل سر جای خود باقی خواهد ماند. او تأکید کرد که راهکارهای درست‌تری وجود دارد که در مدتی مشخص، بدون این‌که به حیوانات آزاری برسد، سبب کنترل وضعیت خواهد شد.


همکاری شهرداری و فعالان اجتماعی

مدیر انجمن حمایت از حیوانات تنکابن به همشهری گفت: چاپ گفت‌و‌گو با شهردار زیراب در همشهری مازندران باعث شد با انگیزه بیشتری فریاد بزنیم که برای حل مساله سگ‌های بدون صاحب راه‌حل درست هم وجود دارد. شهردار زیراب گفته بود سگ‌های بدون صاحب را پس از جمع‌آوری در منطقه‌ای دورتر از شهر رها می‌کنند و در این ارتباط تاکنون راه‌حل درستی ارائه نشده است. اما رهاسازی این حیوان در جنگل معضلات زیست‌محیطی به وجود می‌آورد.
«مجید شجاعی» تعداد اعضای انجمن را بیش از ۳۲۰ نفر عنوان کرد و افزود: حدود 5 ماه است که در انجمن با پرداخت هزینه‌ها توسط اعضا، سگ‌های بدون صاحب عقیم‌سازی، مراقبت و نگهداری، قلاده‌گذاری و سپس در محیط زندگی خود رهاسازی می‌شوند. هدف از اجرای این طرح علاوه بر کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب، ایجاد امنیت روانی برای شهروندان در مواجهه احتمالی با این سگ‌هاست.

وی کمک‌ها و اقدام شهرداری را طی مدت مشارکت ستود و تاکید کرد: بر اساس مصوبه وزارت کشور، بسیاری از دستگاه‌های اجرایی در کارگروه حل مشکل شهری عضو هستند و باید در جلسه‌ها نماینده داشته باشند. 
شجاعی ادامه می‌دهد: متولی اصلی جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب شهرداری است، اما طبق بخشنامه سراسری و انسانیت، مشارکت همگانی در این زمینه الزامی است. البته از 2 سال پیش، بر اساس مصوبه استاندار مازندران، کشتار سگ‌های بدون صاحب ممنوع شده است که جای سپاسگزاری دارد.


عقیم‌سازی 24 قلاده سگ

به گفته شجاعی، تاکنون از سوی انجمن عقیم‌سازی 24 قلاده سگ بدون صاحب انجام شده و از زمان ورود و مشارکت شهرداری در تقبل هزینه‌ها، کمک‌هزینه عقیم‌سازی 3 قلاده سگ هم به حساب انجمن واریز شده است. انجمن سگ‌های ماده را عقیم‌سازی و در آینده نزدیک در مورد نرها اقدام به واکسیناسیون آنها می‌کند. در اقدام مشترک انجمن با شهرداری قرار بر این است که با ارائه مدارک به این نهاد کمک‌هزینه‌ای که تقبل شده است، پرداخت شود.

مدیر انجمن حامیان حیوانات تنکابن تسریع و موفقیت اجرای طرح را منوط به همیاری همه سازمان‌های مربوطه بر اساس مصوبه سال ۱۳۸۷ وزارت کشور دانست و افزود: امیدوارم همه نهادها به اجرا کردن طرح عقیم‌سازی سگ‌های بدون صاحب کمک کنند.
وی بیان کرد: 2 سگ در مدت 6 سال استعداد زاد و ولد ۶۷ هزار قلاده را به صورت تصاعدی دارند و اگر این مساله کنترل نشود، معضل سگ‌های بدون صاحب بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. البته بیماری، تصادف و کشتار از جمله عواملی هستند که در کاهش تعداد سگ‌ها نقش دارند. صادقانه به شهردار گفته‌ایم نتیجه طرح عقیم‌سازی اگرچه در کوتاه‌مدت کمتر دیده می‌شود، اما در بلندمدت موفقیت بزرگی حاصل خواهد شد.


نقش مردم در افزایش تعداد سگ‌ها

شجاعی اظهار کرد: عوامل زیادی در ازدیاد سگ‌های بدون صاحب دخیل هستند. یکی از مهم‌ترین عوامل این است که برخی مردم به تصور این‌که سگ‌های بدون صاحب می‌توانند نگهبانان خوبی باشند و در مراقبت از آنان و اموالشان نقش مؤثر داشته باشند، توله‌ها را نزد خود می‌برند و برای بیشتر جنگجو کردن و گیرندگی آنها اقدام به بریدن گوش‌هایشان می‌کنند. اما آنها به علت ندانستن راه درست تربیت سگ، پس از مدتی به نتیجه دلخواه نمی‌رسند و از تأمین هزینه غذا و نگهداری خسته می‌شوند و این حیوان را در خیابان رها می‌کنند.

وی با بیان این‌که هر کدام از اعضا با انگیزه‌های متفاوت در این کار نیک مشارکت کرده‌اند، از به رسمیت شناخته نشدن حقوق حیوانات در جامعه انتقاد کرد و گفت: امیدوارم هرچه زودتر قانون حمایت از حیوانات تصویب و فرهنگ آزار نرساندن به این موجودات آنچنان فراگیر شود که دیگر شاهد حتی یک مورد آزار آنها نباشیم.


ضرورت همکاری شهرداری‌ها و بخشداری‌ها

مدیر انجمن حمایت از حیوانات تنکابن خاطرنشان کرد: هزینه‌های عقیم‌سازی شامل دستمزد دامپزشک، دارو، غذا و نگهداری هر قلاده سگ بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان است. تخمین می‌زنیم که تعداد جمعیت سگ‌های بدون صاحب در تنکابن بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ قلاده باشد که عمر تقریبی آنها ۶ تا ۹ سال است. از شهرداری‌های حومه تنکابن و بخشداری‌های تابعه شهرستان درخواست می‌کنیم در مورد حل مشکل یادشده در منطقه‌شان منطقی و با تدبیر عمل کنند.

شجاعی تاکید کرد: اگر اقدام مشترک انجمن و شهرداری تداوم پیدا کند، پس از 5 سال معضلی به نام سگ‌های بدون صاحب وجود نخواهد داشت. به گفته وی، طرح عقیم‌سازی تنها برای سگ‌های بدون صاحب نیست و در آینده شامل سگ‌های نگهبان و گله هم خواهد شد.
مدیر انجمن حمایت از حیوانات تنکابن با بیان این‌که نقش اول را در فرهنگ‌سازی برای حمایت از حیوانات رسانه‌های گروهی، بنرها و تبلیغات شهری بر عهده دارند، گفت: از کمک مطبوعات و رسانه‌های دیداری و شنیداری به سمن‌ها طی زمان مقابله با کشتار سگ‌های بدون صاحب قدردانی می‌کنیم و خواستار تداوم حمایت‌ها در اجرای این کار انسانی هستیم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید