• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 30 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16765
+
-

ارزان و گران بازار اصفهان

همشهری قیمت کالاهای پرتقاضای ماه روزه‌داری در اصفهان را بررسی‌می‌کند

بازار
ارزان و گران بازار اصفهان




نفیسه زمانی‌نژاد| اصفهان- خبرنگار:

افزایش تقاضا برای کالاهای اساسی از ویژگی‌های ماه رمضان است و معمولاً هم تأمین کالاهای پرمصرف و پرتقاضا در بازار در دستور کار قرار می‌گیرد. اما موضوعی که امسال نسبت به سال‌های گذشته شرایط را تا حدودی متفاوت‌تر می‌کند آن است که ماه رمضان در حالی فرا رسیده که نوسانات قیمت‌ها در بازار ارز ایران، سایر بازارها را تحت تأثیر خود قرار داده است و این باعث نگرانی شهروندان در مورد نرخ کالاها شده است. 
 

شرایط خاص بازار

با توجه به فرارسیدن ماه رمضان و افزایش تقاضا برای کالاهای اساسی، نرخ برخی از این اقلام با افزایش مواجه شده و تعدادی دیگر نسبت به سال گذشته تقریباً بدون تغییر مانده‌اند. حال با توجه به این تغییرات قیمتی، برخی بر این باورند که بازار ماه رمضان امسال در حال تجربه شرایط خاصی در مقایسه با سال‌های گذشته است؛ به طوری که برخی وقایع اقتصادی چون افزایش نرخ ارز منجر به سوءاستفاده تعدادی از سودجویان شده است و خیلی از فروشندگان به گران کردن اجناس خود اقدام کرده‌اند. با توجه به چنین تفکری و برای رفع ابهام از این موضوع با مسئولان و فعالان مرتبط با کالاهای پرمصرف مردم گفت‌وگو کردیم. 
 

نرخ گوشت قرمز افزایش نیافت

«رضا انصاری»، رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان، در مورد نرخ این محصول برای ماه رمضان می‌گوید: این بازار غیرقابل پیش‌بینی است؛ چون با افزایش عرضه دام قیمت کاهش می‌یابد و با کاهش عرضه دام، قیمت افزایش پیدا می‌کند. وی یادآور می‌شود: در چند روز گذشته نرخ گوشت دام سبک با افزایش مواجه بوده است. ولی مشخص نیست در ادامه ماه رمضان وضعیت این محصول به چه صورت باشد. اگرچه هم‌زمان با شروع ایام ماه رمضان، عشایر هم به استان اصفهان وارد شده‌اند و گوشت قرمز فراوان‌تر می‌شود، اما باز هم نمی‌توان از نرخ ثابتی خبر داد. عضو هیات مدیره اتحادیه گوشت قرمز اصفهان هم در این باره اظهار می‌کند: قیمت گوشت قرمز از کیلویی ۴۳ هزار تومان بیشتر یا کمتر نمی‌شود. «رسول آقاجانی» ادامه می‌دهد: قیمت گوشت گوسفندی از کیلویی ۴۳ هزار تومان با استخوان تا ۴۲ هزار تومان است. افزایش قیمتی در گوشت قرمز نداشتیم و این که گوشت به کیلویی ۵۰ هزار تومان می‌رسد مربوط به بازار تهران است. 


تغییر در قیمت زولبیا و بامیه

 «حسن شریفی»، رئیس اتحادیه گز و شیرینی اصفهان، نیز در مورد نرخ زولبیا و بامیه در ماه رمضان بیان می‌کند: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید مانند افزایش قیمت مواد اولیه، دستمزد کارگر و کمیاب شدن روغن سرخ‌کردنی در اصفهان، قیمت‌ها تا 20 درصد افزایش یافته است. این مسئول تعیین قیمت زولبیا و بامیه را بر اساس نظر کمیسیون نظارت، به صورت آزاد و رقابتی عنوان می‌کند و می‌افزاید: با وجود کمبود روغن سرخ‌کردنی در بازار بنا بر نظر اتحادیه قرار شده است هر کیلوگرم زولبیا و بامیه درجه یک در اصفهان با نرخ 14 هزار تومان عرضه شود. وی تاکید می‌کند: در راستای عرضه محصولات باکیفیت و سالم نظارت‌ بر فعالیت واحدهای صنفی در چنین ایامی افزایش می‌یابد. 


 آش و حلیم گران شدند

 «علی میزبانی»، رئیس اتحادیه آش و حلیم اصفهان، در مورد نرخ این اقلام در ماه رمضان امسال می‌گوید: به دلیل نوسان نرخ گوشت هنوز قیمت مصوبی برای حلیم بادمجان که پخت آن با گوشت در ارتباط است، وجود ندارد. وی می‌افزاید: تا قبل از عید نوروز، افزایش قیمتی وجود نداشت ولی از آغاز امسال آش و حلیم گران‌تر شده‌اند.

به گفته این فعال، معمولاً نرخ این خوراکی‌ها رقابتی است و بازرسان اتحادیه بر اساس کیفیت، قیمت آن‌ها را معین می‌کنند. از این رو زمانی هم که قیمت مصوب تعیین شد باز در فروشگاه‌های مختلف براساس کیفیت با قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شوند. وی بیان می‌کند: اکنون حلیم با نرخ هر کیلوگرم 10هزار تا 12 هزار تومان و آش با نرخ 8 هزار تومان عرضه می‌شود که 10 تا 15 درصد افزایش داشته است ولی این قیمت ثابت نیست و ممکن است تغییراتی داشته باشد. 
میزبانی تأکید می‌کند: با توجه به افزایش تقاضا برای آش و حلیم در ماه مبارک رمضان لازم است خریداران به واحدهای معتبر دارای پروانه کسب و کار مراجعه کنند چون اتحادیه هیچ مسئولیتی در برابر شکایات مردمی از واحدهای بدون پروانه کسب ندارد؛ البته با افرادی که به طبخ غذا در مکان‌های غیربهداشتی و عرضه آن در مراکز نامعتبر اقدام می‌کنند، برخورد جدی خواهد شد. 


کمبود خواربار وجود ندارد

«مصطفی بحق»، رئیس اتحادیه خواربار اصفهان با تأکید بر افزایش نیافتن قیمت در کالاهایی مانند برنج، چای وحبوبات نسبت به سال گذشته می‌گوید: کالا به‌اندازه کافی در بازار وجود دارد و با کمبودی از این لحاظ برای ماه رمضان مواجه نیستیم. وی می‌افزاید: خوشبختانه وضعیت بازار اقلام مواد غذایی در شرایط مناسبی قرار دارد. نرخ این کالاها افزایش نداشته و به میزان کافی هم در دسترس هستند. حتی نسبت به تقاضای مردم، عرضه بیشتری هم وجود دارد و این درحالی است که قدرت خرید خیلی از مردم پایین
 است. 


لبنیات افزایش نداشته است

 «محمدعلی شفیع‌زادگان»، رئیس اتحادیه لبنیات سنتی اصفهان، با بیان این که اکنون چنین مقرر شده است که تعیین نرخ لبنیات سنتی برعهده مغازه‌داران باشد، می‌گوید: محصولات بسته به کیفیتی که دارند، قیمت‌گذاری می‌شوند. وی می‌افزاید: فعلاً نرخ ماست درجه یک با یک کیلو و800 گرم وزن معادل 4500 تومان است که البته برخی فروشندگان با قیمت‌های پایین‌تر نیز عرضه می‌کنند. در صورتی هم که ماست مخلوط باشد امکان دارد با نرخ بیشتری به فروش برسد. 

 این فعال بازار لبنیات بیان می‌کند: به دلیل تولید فراوان لبنیات و رقابتی شدن بازار این صنف، قیمت‌ها نه‌فقط نسبت به سال قبل افزایشی نداشته، که ارزان‌تر هم شده است. مثلا قیمت شیر از مهر پارسال با کاهش قیمت روبه‌رو شد. وی می‌گوید: البته این نرخ تعیین‌شده برای شیر و ماست است. خامه، سرشیر و کره‌ای که در فروشگاه‌های سنتی لبنیات به فروش می‌رسند چون مهر تأیید اداره بهداشت و درمان ندارند، تحت نظر اتحادیه نمی‌روند و در صورت ایجاد هر مشکل شخص مغازه‌دار پاسخگوست.


کاهش قیمت مرغ در بازار اصفهان

 «اسدالله بیدرام»، رئیس تعاونی مرغداران اصفهان، نیز با بیان این که نرخ مرغ نسبت به سال گذشته چندان تفاوتی نداشته است، می‌گوید: خوشبختانه با کمبودی در عرضه مرغ برای این ایام روبه‌رو نیستیم ولی معمولاً قیمت مرغ به طور روزانه و براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و نمی‌توان نرخ ثابتی برای آن اعلام کرد. وی در مورد قیمت تخم‌مرغ می‌افزاید: از آن‌جا که به دلیل موضوعاتی چون شیوع آنفلوآنزای مرغی با کمبود تخم‌مرغ مواجه شدیم، مجبور به واردات آن شدند. از این رو قیمت آن با افزایش 30 درصدی نسبت به سال گذشته همراه است. از سوی دیگر رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان بیان می‌کند: اکنون مرغ در بازار اصفهان به وفور وجود دارد و و هیچ‌گونه کمبودی از نظر توزیع مرغ در ماه مبارک رمضان نیست و قیمت‌ها نسبت به ایام نوروز ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش داشته است.  «محمدعلی فروغی‌ابری» با بیان این که از هفته نخست ماه رمضان مرغ در مغازه‌ها با قیمت 7500 تا 7600 تومان عرضه شده است، می‌گوید: در این ایام عرضه و تقاضا افزایش دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید