• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 30 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16764
+
-

حق پیاد‌‌ه‌روی شهروندان


حمید نصرتی قانعی | روزنامه‌نگار: 

پیاده‌رو معبری برای حفظ سلامتی و آرامش شهروندان است تا آنها به سواره‌رو وارد نشوند و با سلامتی به امور زندگی خود برسند و از قدم ‌زدن در آن لذت ببرند. اما اکنون پیاده‌رو‌های همدان به دلیل رعایت نشدن اصول و استاندارد پیاده‌رو‌سازی مانند شیب طولی و عرضی، همسطح نبودن، نصب موانع کنترلی برای پیشگیری از تردد خودرو یا موتور‌سیکلت، نبود زیر‌سازی مناسب، قرار گرفتن وسایل کسبه، رها شدن مصالح ساختمانی، فرونشست، عبور ممتد مو‌توسواران، تخلیه بار، وجود دستفروشان و توقف خودرو‌ها نه تنها آرامش لازم را برای شهر‌وندان همدانی در این شهر گردشگری فراهم نمی‌کند، بلکه مشکلات متعددی هم برای آنان ایجاد کرده است. 

به عنوان نمونه، در خیابان منتهی به شورای اسلامی شهر، شهرداری برای عبور روشندلان مسیر مخصوصی در پیاده‌رو ایجاد کرده است که در ماهیت اجرای آن کسی تردید ندارد اما روش اجرا کاملا اشتباه است. در این مسیر موانعی مانند تیر برق، درخت و پله وجود دارد که بیشتر برای عبور روشندلان خطر‌آفرین است تا مفید. در دیگر معابر شهر نیز پیاده‌رو‌ها همسطح‌ نیستند یا راه‌ها چنان شیب تندی دارند که برای شهروندان توان‌یاب امکان عبور از آنها وجود ندارد و برای دیگر شهروندان هم مشکلات مفصلی ایجاد می‌کند. 
در حدفاصل پیاده‌روها و سوار‌ه‌روهای شهر باید پل عبور استاندارد نصب شود که نیست. در عوض چنان ارتفاع جدول‌ها زیاد است که شهروندان باید مسیری طولانی را طی کنند تا راهی برای عبور پیدا کنند. پیاده‌روی استاندارد امکان پیاده‌روی مطمئن را برای شهروندان فراهم می‌کند و رهاورد آن هم ایجاد آرامش و سلامتی برای شهروندان است. 

امسال و سال قبل شهرداری همدان حدود 5/17 میلیارد تومان برای ایجاد پیاده‌راه در حدفاصل آرامگاه بوعلی، میدان مرکزی شهر و تپه تاریخی گردشگری همگتانه هزینه و فضایی مفرح برای قدم زدن و افزایش نشاط و سلامتی مردم فراهم کرد. اما نباید فراموش کنیم که پیاده‌رو‌های شهر همدان تنها به این 2 معبر منتهی نیستند. باید بهسازی و استاندارد‌سازی معابر در کل شهر انجام شود و هر شهروندی بتواند با طی مسافتی کوتاه از محل زندگی خود امکان پیاده‌روی و قدم زدن را داشته باشد. 
هزینه زیادی هم ندارد، کافی است نظارت‌‌ها دقیق و مستمر باشد تا شهروندان مشکلات مطرح شده را در پیاده‌رو‌های شهر همدان شاهد نباشند. آن وقت می‌توان گفت شهر گردشگری همدان از نخستین ساختار شهری در این حوزه برای افزایش سلامتی و ایجاد نشاط در جامعه بهره کافی را برده و منابع مالی مردم هدر نرفته است. در غیر این صورت باید شاهد این باشیم که با یک بارندگی پیاده‌رو‌های شهر را آب بگیرد یا مردم همدان به دلیل نبود پیاده‌روی مناسب در معابر شهری با خودرو تردد کنند یا به بی‌تحرکی روی بیاورند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید