• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 29 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16756
+
-

تراموای زنجان روی ریل اجرا

شهردار: مطالعات خط احداث تراموا از میدان 15خرداد تا بلوار آزادی توسط مشاور در حال انجام است

شهری
تراموای زنجان روی ریل اجرا




  رفع معضل ترافیک، یکپارچگی با سایر سیستم‌های حمل و نقل شهری از جمله تاکسی و اتوبوس، افزایش کارآیی و بهبود سیستم حمل و نقل، کاهش تقاضای سفر با خودروی شخصی از علت‌های معمولی است که موجب شده شهرهای مختلف به خاطر آن روی به راه‌اندازی «تراموا» بیاورند، اما مطرح کردن این موضوع با اختلاف‌نظرهایی در شهر زنجان مواجه شده است. به گزارش فارس ، تراموا یا واگن برقی نوعی واگن است که بر روی ریل‌هایی که در خیابان قرار داده شده حرکت می‌کند.

تراموا یا همان واگن برقی قابلیت حمل و نقل افراد و بعضا بار را در درون شهرها و بین شهرها دارد، خطوط تراموا نیز ممکن است بین شهرستان‌ها یا درون شهر باشند.
واگن‌های برقی تراموا بین یک تا 3 عدد متغیر است و به علت سبک‌تر، کوتاه‌تر و انعطاف پذیرتر بودن آن معمول‌تر از مترو است، البته که ترامواها برق زیادی را مصرف می‌کنند و به همین علت امروزه از پانتوگراف برای به حرکت درآوردن واگن‌ها استفاده می‌شود.


گذری بر تاریخچه

نخستین تراموا  که در سال ۱۸۰۷ در بریتانیا آغاز به کار کرد ابتدا از اسب برای کشیدن واگن‌ها بهره می‌بردند، اما چندی بعد اسب‌ها با موتور بخار و بعداً با موتور برقی جایگزین شدند، تراموا در آسیا ابتدای قرن بیستم ساخته شد ولی بین اواسط تا اواخر دهه ۱۹۳۰ رو به افول نهاد.
طی سنوات گذشته اما شهرهای مختلف کشور به فکر راه‌اندازی تراموا برای حمل و نقل عمومی در داخل شهرها افتاد‌ند و از جمله شهرهایی که در این زمینه دست به کار شد، اصفهان، شیراز، تبریز، ارومیه و پرند را می‌توان نام برد.
رفع معضل ترافیک، یکپارچگی با سایر سیستم‌های حمل و نقل شهری از جمله تاکسی و اتوبوس، افزایش کارآیی و بهبود سیستم حمل و نقل، موجب کاهش تقاضای سفر با خودروی شخصی شده و نهادینه کردن استفاده از وسایل نقلیه عمومی در جامعه از معمول علت‌هایی است که موجب شده شهرهای مختلف به خاطر آن روی به راه‌اندازی تراموا بیاورند.


از سخن تا عمل

در زنجان اما صحبت از راه‎‌اندازی تراموا بهمن‌ماه سال قبل مطرح شد، زمانی که «مسیح‌اله‌معصومی» شهردار زنجان در نخستین نشست خبری خود از راه‌اندازی خط تراموا سخن به میان آورد و گفت: خط پیشنهادی ایجاد تراموا در شهر زنجان حد فاصل میدان 15 خرداد تا میدان آزادی در نظر گرفته شده و مطالعات اولیه مشاور نیز نشان داده، این مسیر با توجه به میزان مسافرپذیری برای اجرای این طرح مناسب است.
وی درباره مزایای راه‌اندازی تراموا این‌گونه توضیح داد که این خط ریلی تاثیر بسزایی در جذب گردشگر داشته و به گونه‌ای طراحی شده که در فواصل کوتاه‌تر دسترسی مردم به ایستگاه‌ها را فراهم می‌کند و حتی در برخی محل‌ها وسایل نقلیه شخصی از روی این خطوط می‌گذرند و مشکلی هم ایجاد نمی‌شود.
شهردار زنجان با بیان این‌که هزینه اجرای تراموا نسبت به مترو کمتر بوده و در صورت تخصیص 50 درصدی هزینه از سوی دولت 50 درصد دیگر را شهرداری پرداخت خواهد کرد، گفت: شهرداری تلاش دارد از ظرفیت‌های موجود به ویژه بانک‌ها برای استفاده از فاینانس خارجی در این پروژه استفاده کند. معصومی با بیان این‌که اجرای تراموا با توجه به این‌که تعهدات مالی برای دولت دارد باید به تصویب شورای عالی کشور برسد، تصریح کرد: بر این اساس بخش مطالعاتی این طرح از سوی مشاور تا پایان فروردین‌سال آینده انجام، سپس به شورای عالی ترافیک کشور ارائه خواهد شد.
راه‌اندازی و میزان پیشرفت طرح مطالعاتی خطی ریلی تراموا از بهمن‌ماه سال قبل مسکوت بود و تقریبا دیگر کسی پیگیر نشد که اقدامات در این حوزه به کجا انجامیده است، چرا که طبق وعده شهردار زنجان مقرر بود تا پایان فروردین امسال مطالعات آن به پایان برسد.


ضرورت آماده بودن زیرساخت ها

معاون عمرانی استاندار زنجان در پاسخ به سوالی درباره راه‌اندازی تراموا از سوی شهرداری گفت: این‌که مدیریت شهری به دنبال اجرای طرح جدید باشد، ایده خوبی است و ما از آن حمایت می‌کنیم، اما این‌گونه هم نیست که ما بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌ها، ایده‌ای را مطرح و آن را اجرایی کنیم.
«مهرداد سلطانی» در مورد راه‌اندازی تراموا و برنامه شهرداری در این باره این‌گونه سخن گفت: این‌که مدیریت شهری به دنبال این باشد که حمل و نقل عمومی را از جهت‌های جدیدی که جنبه گردشگری داشته باشد، اجرایی کند، ایده خوبی است و ما از آن حمایت می‌کنیم، اما این‌طور نیست که بیاییم صرفا ایده‌ای را مطرح کنیم، بدون این‌که زیرساخت‌های آن را فراهم کنیم و تراموا باید در طرح جامع شهری و یا شورای ترافیک به تصویب برسد.


زنجان در مسیر توسعه

شهردار زنجان در مصاحبه‌ای جدید اعلام کرد: حاضر به مناظره درباره راه‌اندازی تراموا هستیم.
«مسیح‌اله معصومی» در سخنان خود از مخالفت‌ها و سنگ اندازی‌ها بابت پروژه‌های پیشنهادی شهری گفت و بیان کرد: مطالعات خط احداث تراموا از میدان 15خرداد تا بلوار آزادی توسط مشاور در حال انجام است. وی شعار امسال شهرداری زنجان را برای پیشبرد اهداف این مجموعه «زنجان در مسیر توسعه» اعلام اظهار کرد: همه طرح‌ها و پروژه‌هایی که برای شهر زنجان پیش‌بینی می‌شود از عقبه فکری قوی و محکمی برخوردار است. 

شهردار زنجان با بیان این‌که خط پیشنهادی ایجاد تراموا در شهر زنجان حد فاصل میدان 15 خرداد تا میدان آزادی در نظر گرفته شده و مطالعات اولیه مشاور نیز نشان داده، این مسیر با توجه به میزان مسافرپذیری برای اجرای این طرح مناسب است، توضیح داد: ایجاد تراموا در جذب گردشگر نیز نقش بسزایی دارد و این در حالی است که اغلب شهرها برای جذب مسافر و به ویژه رونق صنعت گردشگری خطوط مونوریل یا تراموا را در دستور کار خود قرار داده‌اند. وی با اشاره به فعالیت‌های مستمر شهرداری در نقاط مختلف شهر گفت: شهرداری در 4 گوشه زنجان مشغول فعالیت عمرانی است که عملیات عمرانی بیشتر این پروژه‌ها رو به اتمام است و به زودی شاهد افتتاح و بهره‌برداری از آن‌ها خواهیم بود.

معصومی درباره هزینه‌ها نیز همان درصدهای قبلی در مورد سهم شهرداری و دولت را اعلام کرد و گفت: هزینه اجرای تراموا نسبت به مترو کمتر بوده و در صورت تخصیص 50 درصدی هزینه از سوی دولت 50 درصد دیگر را شهرداری پرداخت می‌کند که البته شهرداری تلاش دارد از ظرفیت‌های موجود به ویژه بانک‌ها برای استفاده از فاینانس خارجی در این پروژه استفاده کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید