• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 29 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16628
+
-

بلوا؛ فرزند اعتراض‌های 9ماهه در کازرون

اعتراض‌های آرام به موضوع تقسیم شهرستان کازرون از مردادماه سال گذشته، بالاخره چهارشنبه شب به درگیری و خشونت کشید

9ماهی می‌شود که نام کازرون به اعتراضات‌ مردمی مضاف شده و اعتراضات کازرونی‌ها را به یکی از پر بازتاب‌ترین اخبارداخلی بدل کرده است. اعتراضاتی که بنایش انتقاد به طرح حسین رضا‌زاده، نماینده کازرون برای جدا شدن دو بخش (بیشاپور و امامزاده سیدحسین) از دل این دیار و تبدیل آن به دو شهرستان جدید- کوه‌چنار و کازرون - بود؛ اما چهارشنبه شبی که گذشت تصاویری از درگیری مردم کازرون با مأموران نیروی انتظامی در مقابل یکی از کلانتری‌های این شهر در شبکه‌های مجازی به سرعت دست به‌دست شد. تصاویری که نشان می‌داد اعتراض مسالمت‌آمیز ماه‌های اخیر کازرونی‌ها در اعتراض به‌احتمال دو پاره شدن این شهرستان درتقسیمات کشوری تند و پر‌دامنه شده است. در این درگیری‌ها متأسفانه یک نفر کشته شد.

روایت ماجرا از قول معاون استاندار

در پی بازتاب اتفاقات 27اردیبهشت‌ماه کازرون، معاون سیاسی- امنیتی استاندار فارس هم پشت تریبون صدا و سیما آمد و در مصاحبه‌ای کوتاه ماجرا را اینگونه شرح داد: صبح 26اردیبهشت‌ماه تجمعی در کازرون برگزار شد و برخی از تجمع‌کنندگان با سنگ به بیت‌المال خساراتی را وارد کردند و به همین دلیل دستگیر شدند، عصر همان روز به‌دنبال تجمع خانواده‌‌های بازداشت‌شدگان مقابل مقر نیروی انتظامی در‌خواست‌هایی برای آزادی آنها مطرح شده که به‌دلیل بی‌پاسخ ماندن از سوی نیروی انتظامی برخی با سنگ به مقر نیروی انتظامی حمله کرده‌اند برخی هم در تلاش برای ورود به مقر نیروی انتظامی بودند؛ به همین دلیل نیروی انتظامی برای دفاع از خود و مقرش اقدام به تیر‌اندازی هوایی و پرتاب گاز اشک‌آور کرده است. به گفته معاون استاندار فارس، در این ماجرا 11نفر مصدوم شده‌اند که 9نفر معترض و 2نفر از مأموران نیروی انتظامی بوده‌اند که با چاقو مجروح شده‌اند و از 9مجروح معترض یک نفر در بیمارستان فوت شده است. به زعم معاون سیاسی – امنیتی استاندار فارس مبنای شکل‌گیری این تجمع فرا‌خوان‌های نیروهای معاند نظام در شبکه‌های مجازی بود که به‌رغم منتفی شدن بحث تقسیم کازرون و شکل‌گیری شهرستان جدید مردم را به خیابان‌ها کشاندند.»

طرح تقسیم کازرون متوقف شده است

به‌دنبال این توضیحات وزارت کشور هم در قالب اطلاعیه‌ای حد و حدود ماجرا را مشخص کرد. در اطلاعیه وزارت کشور درباره حوادث اخیر کازرون که ایسنا منتشر کرده، آمده است: «معتقدیم این حوادث، بیش از آنکه جنبه تقسیماتی داشته باشد، ریشه درعوامل دیگری دارد که باید مورد شناسایی دقیق قرار گیرد. در این خصوص وزارت کشور با دریافت نظرات و پیشنهادات مردمی و بررسی موضوع از نزدیک در قالب اعزام کارشناسان در چندین نوبت و همچنین حضور مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری در منطقه، در تلاش بوده تا نگرانی‌های مردم شریف کازرون را لحاظ کند و به همین منظور با تقاضای صاحب‌نظران منطقه و به‌منظور بررسی دقیق و لحاظ پیشنهادهای مردمی و رفع کاستی‌های موجود، طرح پیشنهادی تا تأمین خواسته‌های کارشناسی و منطقی مردم منطقه دردفتر تقسیمات کشوری متوقف شده است.»

نمی شد تا خونی بر زمین ریخته نشده رضایت مردم را جلب کرد؟

در روزهایی که حسین رضا‌زاده، نماینده کازرون اساسا در دسترس نیست و هیچ صحبتی با رسانه‌ها انجام نمی‌دهد، بحث کازرون موضوع اعتراض نمایندگان استان‌های شمالی و مرکزی به مسئولان کشور شده است؛ ازجمله این واکنش‌ها اعلام موضع غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین در مجلس است. او جزو نخستین چهره‌هایی بود که در این‌باره اعلام نظر کرد و در صفحه توییترش نوشت: هرگونه اقدام غیرقانونی در این کشور (ایران سرافراز) مذموم و محکوم است، اما بی‌تدبیری وزارت کشور جای تأسف دارد حداقل یک‌ماه است که مردم کازرون فریاد می‌زنند و از این تقسیم اراضی! ناراضی و ناراحتند. واقعا نمی‌شد تا خونی بر زمین ریخته نشده رضایت مردم را جلب کرد؟ محمود صادقی، نماینده تهران هم در توییتی اعلام کرد: «پیرو درخواست بعضی از اهالی کازرون مدتی است درباره علت تغییر تقسیمات کشوری در این شهرستان پرس و جو می‌کنم؛ مردم انتظار دارند قانون ملاک عمل باشد. اعمال خشونت راه درستی برای پاسخ به اعتراضات مردم نیست.»

کازرونی‌ها از چه زمانی معترض شدند؟

مشکل اصلی در این پیشنهاد تقسیمات کشوری جدا شدن شهر قائمه از شهرستان کازرون است؛ شهر قائمه موقعیت منحصر به فردی در کازرون دارد و شهری است که بر سر سه‌راهی ارتباطی 3استان فارس، خوزستان و بوشهر قرار دارد، رفت‌وآمد و نقش مواصلاتی قائمه سبب رشد جمعیتی، ‌سازمانی و ساختاری قائمه شده؛ به‌نحوی که این شهر کوچک خود جمعیت ساکن 30هزار نفره دارد؛ در پی همین نارضایتی بود که نخستین بار درهشتم مرداد‌ماه سال 96فریاد اعتراض کازرونی‌ها به طرح تقسیمات کشوری خبر‌ساز بود، به‌دنبال آن هم مردم کازرون در تجمعاتی در مقابل فرمانداری و در محل برگزاری نمازجمعه شهرشان و تعطیلی بازار کازرون انتقاداتشان را ادامه دادند. اعتراضاتی که به‌دلیل سکوت مسئولان محلی و ملی پاسخ مناسبی نداشت. در پایان فروردین‌ماه گذشته معترضان در این شهر با حضور در نمازجمعه، امام جمعه را خطاب نقدهایشان قرار دادند؛ حضوری که سبب شد قریب به اتفاق پیگیر‌کنندگان اخبار داخلی کشور در جریان چرایی اعتراضات آنها قرار گیرند. در اعتراضات فروردین‌ماه امام جمعه واسطه شد و مردم به خانه‌هایشان بازگشتند تا اینکه چهارشنبه گذشته درگیری کازرونی‌ها مقابل مقر نیروی انتظامی کازرون اعتراضات آنها را بیش از هر زمان دیگری خبر ساز کرد.

   سازوکار طرح تقسیم شهرستان‌ها چگونه است؟

محمدرضا صباغیان، عضو کمیسیون شوراها و سیاست داخلی به همشهری خبر داد که کمیسیون سیاست داخلی بر حسب وظیفه با تشکیل کارگروه وی‍ژه‌ای بحث اعتراضات کازرونی‌ها به تقسیمات کشوری را بررسی می‌کند و براساس بررسی‌هایش گزارشی از شرح ماجرا و چرایی اعتراضات را تهیه خواهد کرد.  او با بیان اینکه متأسفانه محرک مردم در اعتراض به تصمیمات جدید در تقسیمات کشوری به‌دلیل عدم‌کار کارشناسانه در بحث تقسیمات کشوری است، ادامه داد: متأسفانه تقسیمات کشوری اغلب به‌دلیل وعده انتخاباتی نماینده آن منطقه یا استاندار یا فرماندار در وزارت کشور طرح می‌شود و در دستور کار دولت قرار می‌گیرد و بدون آنکه مسئولان مربوطه انتقاد مردم و چرایی انتقاداتشان برای اجرایی شدن این طرح را بشنوند بر اجرای آن تأکید کردند که همین رویه غلط سبب شکل‌گیری اتفاقاتی می‌شود که در کازرون و قبل‌تر از آن در قزوین و چند شهر دیگر شاهد بودیم. صباغیان با تأکید بر اینکه ما در مباحث منطقه‌ای و محلی نگاه جامعی نداریم، در شرح روند تقسیمات کشور جدید گفت: روند تقسیمات کشوری به این صورت است که مقامات محلی یا نماینده آن بخش از استانداری مربوطه خواستار بررسی پیشنهاد یک بخش یا شهرستان و.. می‌شود، استانداری هم پیشنهاد را به وزارت کشور ارجاع می‌دهد و وزارت کشور پس از بررسی موضوع آن را به هیأت دولت گزارش می‌کند و در نهایت هیأت دولت مصوب شدن پیشنهاد را به رأی می‌گذارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :
پازل هزار تکه سال بلوا
سال بلوا
سال بلوا
سال بلوا