• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 27 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16588
+
-

فوق العاده

جواد نصرتی|خبرنگار:

مرد نکونام



دیروز، ‌انتشار غیرمنتظره خبر فوت مرحوم قاسم افشار، گوینده محبوب تلویزیون، توئیتر فارسی را شوکه کرد و به‌معنای واقعی کلمه در ماتم فرو برد. واکنش کاربران به این خبر، بسیار غافلگیرکننده و از جنس واکنش به مرگ یک ستاره بود. بسیاری، فیلم اجراهای فراموش‌نشدنی او در حساب‌های کاربری خود را منتشر کردند و دیگران، با انتشار تصویر خندان او، ‌مرگش را غیرقابل باور خواندند. تعدادی از کاربران، به خاطرات خود از اجراهای مرحوم افشار در دوران جنگ اشاره کردند و کاربران دیگری به سکوت او در سال‌های اخیر. چنین حجمی از ابراز تاسف و همدلی با خبر ناگوار مرگ مرحوم افشار به خوبی نشان می‌دهد که او چه جایگاهی در میان مردم داشته است.

روزه‌داری، عبادت است نه رژیم



رمضان، ضیافتی است که میلیاردها مسلمان در سراسر دنیا، آن را عزیز و گرامی می‌دارند. پایبندی مسلمانان به این رفتار معنوی، یکی از صفات مومنانه آنهاست و پایمردی آنها در انجام این واجب شرعی در روزهای گرم و تفتیده تابستان در سال‌های گذشته، با تمجید رسانه‌های غربی مواجه بوده است. در این سال‌ها، رسانه‌های غربی در آستانه‌ ماه مبارک رمضان توجه زیادی به روزه‌داری مسلمانان از خود نشان می‌دهند و برای مخاطبان خود، گزارش‌هایی راهنماگونه درباره روزه‌داری مسلمانان منتشر می‌کنند. دیروز، سی‌ان‌ان در گزارش مفصلی، برای مخاطبان خود نکته‌های کلیدی درباره‌ ماه رمضان و چگونگی رفتار با مسلمانان روزه‌دار منتشر کرد که یکی از بخش‌های آن، حتی برای ما مسلمانان هم کاربردی است. در این گزارش، به مخاطبان توصیه شده است که در برخورد با یک مسلمان روزه‌دار، ‌گفتن این جمله اصلا مناسب نیست: «ای کاش من هم مثل شما روزه می‌گرفتم چون باید وزن کم کنم.» این گزاره که روزه‌ داری در‌ماه مبارک رمضان باعث کم شدن وزن می‌شود، از بیخ و بن غلط است و برخی در کشور خودمان هم‌چنین تصوری دارند. روزه‌داری نه‌تنها افراد را لاغر نمی‌کند، بلکه ممکن است آنها را حتی چاق هم بکند. سی‌ان‌ان در این باره، ‌گزارشی از آمار افزایش چاقی در کشورهای عرب جنوب خلیج‌فارس کار کرده است. جدا از مسئله چاقی یا لاغری، ‌ماه مبارک بازه‌ای برای پالایش روحی و امساک ورزیدن و افزایش بار معنوی مومنان است. پرخوری در افطار و سحر با روح روزه‌داری ناسازگار است. این ‌ماه همچنین فرصت خوبی برای دیدار تازه کردن است. در بسیاری از کشورهای اسلامی اطراف ما، به‌خصوص در ترکیه، تنهایی افطار کردن چیزی خلاف رویه به شمار می‌رود و در گوشه و کنار، سفره‌های افطاری با افراد زیادی دور آنها پهن می‌شود. چه خوب است که ما این سنت حسنه را احیا کنیم و البته در نظر داشته باشیم، این سفره‌ها هرچه ساده‌تر و بی‌آلایش‌تر باشند، نزدیکی بیشتری با فلسفه روزه‌داری دارند.

1/5 میلیون نفراز تعداد بیسوادان کشور کم شد

یک و نیم میلیون نفر از بیسوادان کشور بین سال‌های 90تا 95 با‌سواد شده‌اند. به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، بر پایه سرشماری سال 95، دو میلیون و 690هزار نفر (5.3درصد) ازجمعیت گروه سنی 10تا 49سال بیسواد هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید