• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 27 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16548
+
-

وزیر از احتمال اجرای تعطیلی زمستانه گفت


درباره طرح تعطیلی زمستانه مدارس و شروع سال تحصیلی از نیمه شهریور بعد از سال‌ها جدل، بررسی و مخالفت و موافقت در هیأت دولت و مجلس، آنطور که وزیر آموزش و پرورش می‌گوید، سرانجام به اجماع نظر رسیده و ظاهرا قرار است اجرا شود. سیدمحمد بطحایی دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت  در جمع خبرنگاران گفته است: ما با این طرح موافق و در حال اقدام و برنامه‌ریزی برای چگونگی اجرای آن هستیم. وزیر آموزش و پرورش این را هم گفته که طرح تعطیلات زمستانه مدارس تا قبل از آغاز سال تحصیلی جدید آماده می‌شود. البته 3روز پیش حکیم‌زاده، معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در مصاحبه‌ای گفته بود که اجرای این طرح به امسال نمی‌رسد. او گفته بود: هرگونه مصوبه‌ای برای تغییر شرایط تقویم آموزشی حتما باید همه جوانب را درنظر بگیرد. طبق مصوبه مجلس یک سال تحصیلی از اول مهر شروع می‌شود و تا پایان اردیبهشت‌ماه ادامه پیدا می‌کند و خرداد زمان امتحانات است. اگر بخواهیم این تقویم آموزشی را تغییر دهیم و به‌عنوان مثال زمان شروع سال تحصیلی را عقب بکشیم و به شهریور بیاوریم، مخالف و مغایر این مصوبه و قانون مجلس است. برای تغییر تقویم آموزشی ابتدا باید با مجلس توافق کنیم. حکیم‌زاده با اشاره به اینکه تعطیلی زمستانی مدارس ممکن است فوایدی برای گردشگری و محیط‌زیست داشته باشد اما نباید مسئله آموزش به حاشیه برود، تأکید می‌کند: موضوع تعطیلات زمستانی در شورای‌عالی آموزش و پرورش مطرح شده است و فکر می‌کنم به سال تحصیلی جدید هم نرسد چراکه ما نمی‌توانیم بدون درنظر گرفتن شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان‌ها تصمیم‌گیری کنیم.



طرح زمستانه مدارس چیست؟

اما طرح زمستانه مدارس برای نخستین بار در اواخر دهه 80، درست در زمانی که آلودگی هوا در تهران و شهرهای بزرگ دیگر رو به افزایش بود، از سوی شورای‌عالی آموزش و پرورش مطرح شد، البته مسئولان این وزارتخانه می‌گفتند که هدف فقط آلودگی هوا هم نیست و بحث تعطیلات طولانی‌مدت تابستان و عید نوروز هم مطرح است. مهدی نویدادهم، دبیر شورای‌عالی آموزش و پرورش در این‌باره گفته بود: پیشنهاد ما در قالب طرح تقویم آموزشی این بود که مصوبه مجلس در زمینه بازگشایی مدارس از اول مهر هر سال لغو و اجازه تنظیم تقویم آموزشی به شورای‌عالی آموزش‌ و پرورش و هیأت دولت واگذار شود تا متناسب با شرایط اقلیمی زمان آغاز و پایان سال تحصیلی مشخص شود اما نمایندگان مجلس معتقد بودند زمان آغاز سال تحصیلی باید در کل کشور یکسان باشد و بنابراین با این طرح در مجلس مخالفت شد. او به افت تحصیلی دانش‌آموزان به‌خاطر تعطیلات طولانی‌مدت اشاره کرده و توضیح داده بود: «سؤال اینجاست که چرا سال تحصیلی باید اول مهر آغاز شود و آخرین روز اردیبهشت‌ ماه پایان یابد، چرا 3‌ماه تعطیلی باید وجود داشته باشد، در برخی استان‌ها 4یا 4.5‌ماه تعطیلی دارند که قطعا آفت آموزشی، تربیتی و اجتماعی دارد زیرا دانش‌آموز 4‌ماه تعطیل است و هیچ نسبتی با درس ندارد.»



4سناریو برای تعطیلی مدارس

4 سناریو برای شکل سال تحصیلی مدارس و تعطیلات از سوی آموزش و پرورش هم تعریف شده بود که به گفته احمد عابدینی، قائم‌مقام دبیرکل شورای آموزش و پرورش «نخستین سناریو این است که در بازه زمانی 15شهریور تا 15مهر فعالیت مدارس آغاز و به‌دنبال آن 14روز هم به‌عنوان تعطیلات زمستانی درنظر گرفته شود. سناریوی دوم این است که مدارس از همان ابتدای مهر آغاز و 2هفته هم تعطیلات زمستانی متناسب با اقلیم هر استان درنظر گرفته شود. سناریوی سوم آموزش و پرورش، طرح تعطیلات متناوب در طول سال است و سناریوی چهارم هم تعدیل تعطیلات در نظام آموزشی است.»

به گفته عابدینی، ایران با 126روز تعطیلی در کل دنیا پیشتاز است و مقام اول را دارد که این در بحث افت کیفیت آموزشی بسیار مؤثر است و باید فکری برای حل آن بکنیم.

از سویی علت مخالفت نمایندگان مجلس هم این بود که تغییر تقویم نظام آموزشی کشور به‌دلیل ویژگی آب و هوا در مناطق مختلف ناممکن است چراکه مثلا در استان‌های جنوبی ایران، هوا تا پایان شهریور گرم است و امکان بازگشایی زودتر مدارس نیست، همچنین ایجاد هماهنگی بین امتحانات نهایی و آزمون‌های سراسری با مشکل روبه‌رو می‌شود. اما به‌هرحال وزیر آموزش و پرورش خبر از اجرای این طرح داده و باید دید که کدام‌یک از 4سناریوی تعریف شده برای تعطیلات دانش‌آموزان قرار است لحاظ شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید