• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 27 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16538
+
-

قارداش یه‌کم یواش...


 هوشنگ صدفی/ خبرنگار
نادر قاضی‌پور، نماینده اصولگرای مردم ارومیه در نشست علنی قوه مقننه، در طرح سؤال خوداز وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی گفت‌: «چرا روزنامه همشهری متعلق به ارگان شهرداری تهران به‌صورت سراسری توزیع می‌شود؟» وی در ادامه افزود: «چاپ ویژه‌نامه استانی و ضمائم مجلات و ورود به حوزه رسانه‌های محلی موجب بستن قراردادهای میلیاردی خارج از مؤسسه همشهری شده لذا علت عدم‌برخورد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید مشخص شود زیرا فضای رسانه و نظارت برحسن اجرای فعالیت آنها برعهده وزارت ارشاد است.»

طبعا نادر قاضی‌پور، نماینده مردم شریف ارومیه اطلاع نداردکه روزنامه همشهری میلیاردها تومان یارانه می‌پردازد بلکه ضمائم و نشریات استانی با هزینه کمتری در اختیار مخاطبان تهرانی و شهرستانی قرار گیرد، بنابراین برخلاف نظر ایشان، روزنامه سال‌هاست ضرر می‌دهد تا بتواند به‌عنوان صدای رسای مردم، در قالب دستگاه نظارتی (به‌زعم ایشان)، به طرح بی‌عدالتی و آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه بپردازد. توزیع روزنامه به‌صورت سراسری مربوط به این دوره نیست و از زمان شکل‌گیری روزنامه در اوایل دهه70 براساس اساسنامه و مجوز قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مثل سایر رسانه‌های مکتوب در تهران و استان‌ها توزیع می‌شود.

ناگفته نماند نشریات استانی همشهری در دوره شهردار اصولگرای سابق تهران، به شکل گسترده‌ای منتشر می‌شد ولی از آن زمان تاکنون هیچ نقد یا اعتراضی از سوی نماینده مردم ارومیه، نسبت به انتشار آنها صورت نگرفته بود. شاید ایشان اطلاع نداشت روزنامه همشهری قریب 26سالی هست که به‌صورت منظم و سراسری منتشر می‌شود؛ هرچند یک‌بار سعید مرتضوی، به توزیع سراسری روزنامه همشهری دردهه 80معترض شد و تلاش کرد مانع از توزیع سراسری آن شود.

در زمانه‌ای که تیراژ روزنامه‌ها به زحمت به یک‌میلیون نسخه در روز می‌رسد انتظار داریم نماینده مردم شریف ارومیه به‌جای انتقاد از رسانه مکتوب پرتیراژ، مانع از احتضار زودهنگام رسانه‌ها شود. بعید می‌دانم ایشان به‌خاطر منافع اصولگرایان شکست خورده در شورای پنجم تهران و انتخاب شهردار اصلاح‌طلب، این موضوع را مطرح کرده باشندچرا که وی از دوره هشتم به‌عنوان نماینده مردم در پایتخت ساکن هستند و اگر در طول 10سال نمایندگی مردم پرسشی در این زمینه داشتند می‌توانستند با مسئولان فرهنگی درمیان بگذارند هرچند آن زمان چاقو دسته‌اش را نمی‌برید!

در آن هنگام با مدیریت اصولگرایان و شهردار منتخب آنان، مطمئنا ایشان دغدغه‌ای برای انتشار سراسری روزنامه و داعیه حمایت از نشریات محلی را نداشتند. ولی ذکر این نکته لازم است که روزنامه همشهری با حمایت مالی شهروندان فهیم و بدون تحمیل هزینه بودجه ملی منتشر می‌شود و اتفاقا در حوزه نشریات استانی برای عده زیادی از هموطنان اشتغال‌زایی ایجاد کرده است. در خاتمه باید گفت: «قارداش یه کم یواش...»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :