• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
پنج شنبه 27 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16517
+
-

رامبد جوان: «خندوانه» مانند یک مهمانی است

فصل پنجم خندوانه آغاز شد

تلویزیون
رامبد جوان: «خندوانه» مانند یک مهمانی است


شب گذشته نخستین قسمت از فصل پنجم برنامه خندوانه پخش شد. برنامه خندوانه 21بهمن1393 آغاز شده و در 4فصل 595 شب - بدون احتساب تکرارهایش - مهمان خانه خانواده‌های ایرانی بوده است. خندوانه به‌دلیل فرم متفاوت با فضای عمومی تلویزیون ما به سرعت مخاطبان زیادی را به‌دست آورد و فراتر از یک برنامه صرف به یک پدیده اجتماعی بدل شد و امروز یکی از 3برنامه پربیننده تلویزیون است؛ 3برنامه‌ای که مخاطبانشان فاصله‌ای بسیار با دیگر برنامه‌های شبکه تلویزیونی دارند. البته همین گستردگی مخاطب حاشیه‌های زیادی هم داشته و باعث فشارهایی هم بر برنامه بوده است.

رامبد جوان، طراح، کارگردان و مجری برنامه دلیل موفقیت خندوانه را در گفت‌وگو با همشهری اینگونه شرح می‌دهد: «فکر می‌کنم چندین دلیل وجود دارد؛ مثل اینکه مضمون و آنچه هدف‌گذاری «خندوانه» بود، یعنی شادبودن یا حال خوب داشتن که نیاز همگانی است، مانند حضور در یک مهمانی. شما برای رفتن به مهمانی اهداف پیچیده‌ای ندارید بلکه صرفا به این دلیل به مهمانی می‌روید که حال‌تان خوب شود و با دیگران معاشرت و گفت‌وگو کنید. اگر در این مهمانی کسی آواز خواند یا جوک گفت، چه بهتر. در مهمانی کسی شما را قضاوت یا نصیحت نمی‌کند و به همین دلیل در فضای آن احساس امنیت و آرامش می‌کنید. اساس «خندوانه» بر این چند عامل گذاشته شده. واقعیت این است که ما در تلویزیون کمتر شویی داشته‌ایم که قصدش فقط زدن و خواندن باشد و اینکه مردم کنار یکدیگر لذت ببرند. در کنار این هدف اصلی، اهداف ثانویه‌ای هم شکل گرفتند که گاهی این اهداف ثانویه، بنا به تشخیص خودمان یا بنا به جبری که در جامعه وجود دارد، اولویت پیدا می‌کنند.» بحث درباره دلایل موفقیت و تأثیر برنامه خندوانه البته مفصل‌تر از این است در مجالی دیگر روزنامه همشهری به آن خواهد پرداخت.



تغییراتی در چارچوب «خندوانه»

فصل پنجم خندوانه مانند 4فصل قبلی در اجرای کلی خود و بخش‌هایش تفاوت‌هایی دارد، البته در چارچوب کلی روند برنامه و دستور زبانی که در طول فصل‌های قبل برای خود یافته است. فصل پنجم برخلاف دوره‌های قبل برنامه به‌جای 5 شب در هفته، 3شب چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه پخش می‌شود. جوان دلیل این کم شدن برنامه‌های شبانه را اینگونه توضیح می‌دهد: «این کاهش بنا به خواسته خودمان بود تا کیفیت برنامه حفظ شود و درعین‌حال خیلی هم خسته نشویم؛ چون اصلا برای برنامه کم نمی‌گذاریم. مثلا مسابقاتی که برگزار می‌کنیم خودشان یک برنامه مستقل‌اند؛ حالا فکر کنید اینها فقط بخشی از یک برنامه‌اند و به سرانجام رساندن‌شان چقدر دشوار است.»

اما تغییرات برنامه در این حد نخواهد ماند. جناب خان غایب بزرگ فصل چهارم دوباره به برنامه بازگشته است. بعد از پایان‌ماه رمضان هم سری دوم «خنداننده شو» آغاز می‌شود و البته ایده‌های جدید دیگری هم وجود دارد که به مرور اعلام خواهد شد.

لوکیشن و استودیوی ضبط فصل پنجم هم نسبت به فصل قبلی تغییر کرده و بزرگ‌تر شده است اما تعداد تماشاگران کماکان 120نفر خواهد بود. البته در این قسمت یک استودیو دیگر هم برای تماشاگران تدارک دیده شده‌ است.

این خبر را به اشتراک بگذارید