• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 26 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16337
+
-

واکنش ایران به جنایات صهیونیست‌ها

درخواست نشست فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی توسط وزرای خارجه ایران وترکیه

در پی انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی و همزمان شهادت بیش از 60 نفر از مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی، مقامات و سیاسیون کشورمان به این جنایت صهیونیست‌ها در روز نکبت واکنش نشان دادند. دولت جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای با محکومیت شدید جنایات اخیر صهیونیست‌ها که در سناریویی مشترک و تحریک‌کننده با دولت آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین ناقض عهدنامه‌ها و مقررات انسانی و بین‌المللی انجام گرفت، از جامعه بین‌المللی خواست با شکستن سکوت طولانی خود، پایان اشغالگری و تأمین حقوق فلسطینیان به‌عنوان صاحبان واقعی سرزمین‌های اشغالی را تضمین کنند.

به گزارش فارس، علی لاریجانی ریاست مجلس هم گفته است: آمریکا قصد دارد نهاد بین‌المللی سازمان ملل را که به قصد ایجاد صلح در جهان تاسیس شده است نابود کند و چون سازوکار دیگری برای جایگزینی آن وجود ندارد، صحنه بین‌المللی را به هرج و مرج سوق دهد. وی با اشاره به کشتار فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی گفته است: روشن است که این کشتارها از سر استیصال رژیم صهیونیستی بوده و بیش از آنکه قدرت آنان را نشان دهد، آشفتگی آنها را برملا می‌کند. راهپیمایی روزهای گذشته فلسطینی‌ها نشان داد که در جهت احقاق حق خود ایستاده‌اند و مقاومت می‌کنند. این حرکت جدید در فلسطین برای رژیم صهیونیستی اضطراب ایجاد کرده که دست به اقدامات احمقانه می‌زند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه درباره وضعیت فلسطین تلفنی گفت‌وگو کردند. بررسی درخواست نشست فوق‌العاده مجمع عمومی و نیز تشکیل نشست در سطح سران سازمان همکاری اسلامی ازجمله توافقات بود. دوطرف بر ادامه رایزنی‌ها تأکید کردند.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت هم در نشست هفتگی خود با رسانه‌ها اعلام کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید جنایات رژیم صهیونیستی که با حمایت آمریکا انجام می‌شود، از مجامع جهانی به‌ویژه شورای امنیت انتظار دارد نسبت به این اقدامات عکس العمل مناسبی نشان دهند.

 بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه هم گفته است: جنایت مستمر و دنباله دار صهیونیست‌ها در فلسطین، نتیجه حمایت بی‌دریغ آمریکا و سازش خائنانه و انفعال ذلت بار برخی دولت‌های منطقه بوده و بی‌تردید آنان مسئول و شریک خون‌های به ناحق ریخته شده در فلسطین اشغالی و مصایب و آلام آنان هستند. قاسمی خواستار واکنش فوری جامعه جهانی شده است.

همزمان نمایندگان مجلس اقدام ترامپ در انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس را در بیانیه‌ای محکوم کردند. در این بیانیه آمده است: ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی اقدام غیرقانونی ترامپ در به رسمیت شناختن انتقال پایتخت بیت‌المقدس همزمان با روز نکبت و مقابله با اعتراض فلسطینیان که با سرکوب و شهادت بیش‌از 60 نفر و بیش از 2هزار نفر مجروح مواجه شده است را به‌شدت محکوم کرده و از مجامع بین‌المللی و کشورهای اسلامی می‌خواهیم انفعال و بی‌تفاوتی را در مقابل رژیم کودک‌کش صهیونیستی کنار گذاشته و بدانند درنهایت مقاومت فلسطینی‌ها طومار جنایتکاران را در هم خواهد پیچید.

   انتقاد از بی‌کفایتی برخی حکام اسلامی

معاون اول رئیس‌جمهور بی‌عرضگی و بی‌کفایتی برخی حکام اسلامی را عاملی برشمرد که امروز قلب ملت‌های مسلمان دنیا را به آتش کشیده است. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور گفته است: ما در شرایط عجیب و غریبی قرار داریم. بعد از 70سال از اشغال سرزمین‌های فلسطینیان و انواع فراز و فرودهایی که این سرزمین و رژیم اشغالگر داشتند کار به مقطعی رسید که عده‌ای تصور کردند می‌شود با گفت‌وگو و مذاکره راهکارهایی برای این سرزمین پیدا کرد و جلوی خونریزی و اشغال بیشتر را گرفت. وی ادامه داد: در این مقطع تاریخی نفرت بزرگی از این کار در جهان اسلام ایجاد می‌شود و مسلمانان از کشته شدن مردم بی‌گناه مسلمان کینه پیدا خواهند کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید