• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 26 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16307
+
-

قفل مسکن مهر باز می‌شود

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی مازندران : در استان 44 هزار و 433 واحد خودمالکی هم داشتیم که 42 هزار و 199 واحد تکمیل شده است

مسکن
قفل مسکن مهر باز می‌شود




شهرام سوادکوهی|‌ ساری - خبرنگار: 

هفته گذشته در همین صفحه گزارشی درباره وضعیت خرید و فروش مسکن و نوسان قیمت‌ها در حوزه مسکن و ساختمان، همچنین اجاره‌بهای مسکن مازندران در سال جدید منتشر شد که نگاهی تقریبا کلی به مناطق مختلف استان داشت. در آن گزارش علاوه بر بررسی تاثیر افزایش نرخ ارز و طلا بر بازار مسکن، عنوان شد که قیمت و اجاره‌بهای مسکن در مازندران، مانند سایر مناطق کشور افزایش بین 10 تا 22 درصدی داشت که این افزایش به معنای پویایی بازار مسکن نیست، اما طی یک دهه اخیر به بازار مسکن ایران یک بخش دیگر هم به نام مسکن مهر اضافه شد که برخی‌ها را صاحبخانه کرد و برخی دیگر را نیز گرفتار!

طرح مسکن مهر که در زمان دولت نهم آغاز شده و قرار بود تا پایان دولت دهم به سرانجام برسد، هنوز هم به طور کامل اجرا نشده است، اما دولت یازدهم و دوازدهم تلاش زیادی کرده تا این طرح را به سرانجام برساند و طبق آمارها نیز بیش از 40 درصد این پروژه را توانست تکمیل کند و تحویل دهد. مسکن مهر در مازندران هم مورد توجه و استقبال مردم قرار گرفت، اما هرچه گذشت مشکلات آن، چه در زمینه تسهیلات و واگذاری و چه در بخش کیفیت بیشتر نمایان شد و چالش‌های بیشتری برای متقاضیانش ایجاد کرد.

 در 5 سال اخیر تعداد قابل توجهی از مسکن مهر استان به متقاضیان واگذار شد و تعدادی هم هنوز در مرحله ساخت باقی مانده است. معروف‌ترین پروژه مسکن مهر مازندران، پروژه 2 هزار و 700 واحدی میارکلا در جاده ساری-جویبار است که حالا نزدیک به یک دهه از آغاز ساختش می‌گذرد و هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. وزارت راه و شهرسازی مسئولیت اجرای مسکن مهر در شهرهای بالای 25 هزار نفر را برعهده دارد و ساخت خانه‌های مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.


پیشرفت 89 درصدی ساخت مسکن مهر

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی مازندران در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که کل تعهدات راه و شهرسازی در مازندران ساخت 58 هزار و 210 واحد مسکن مهر بوده، گفت: از این تعداد 51 هزار و 806 واحد تکمیل شده و 6 هزار و 404 واحد دیگر باقی مانده است. حدود 300 واحد باقیمانده زیر 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. در مجموع طبق آمارها، اجرای پروژه مسکن مهر در تعهدات این اداره کل، حدود 89 درصد پیشرفت داشته و 11 درصد دیگر هم در حال پیگیری و اجراست. 

«مهران مهردادی» اظهار کرد: در مازندران 44 هزار و 433 واحد خودمالکی هم داشتیم که 42 هزار و 199 واحد تکمیل شده است. یعنی افراد زمین داشتند و در صورت احراز صلاحیت فقط برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شدند. درصد تکمیل پروژه در این بخش حدود 95 درصد است.  وی افزود: ساخت این‌ واحدها تقریبا تمام شده است، اما متقاضی ندارند. 


چالش تعاونی‌های مسکن مهر

این مسئول تصریح کرد: نوع دیگر قرارداد هم تفاهمنامه سه‌جانبه است که بین اداره کل، سازنده و بانک منعقد می‌شد. در این بخش 8 هزار و 877 واحد باید ساخته شود که تاکنون 6 هزار و 907 واحد تحویل داده شد و هزار و 980 واحد باقیمانده است؛ یعنی حدود 87 درصد پیشرفت فیزیک در این بخش داریم. 

وی با بیان این که در طرح مسکن مهر 3 نوع قرارداد خودمالکی، اجاره 99 ساله و  تعاونی‌ها تفاهمنامه سه‌جانبه داشتیم، افزود: نوع قرارداد اجاره 99 ساله همان طرحی است که در میارکلا شاهد آن هستیم. در این شکل قرارداد به تعاونی‌ها زمین و تسهیلات ارائه شد. تعاونی نقش کارفرما را ایفا می‌کرد و پیمانکار و عضو توسط تعاونی انتخاب می‌شد.
 اداره تعاون با این بخش بیشتر سر و کار داشت. این شکل قرارداد متأسفانه مشکلات خاص خودش را داشت و برخی از تعاونی‌ها نتوانستند به تعهدات خودشان عمل کنند. قرار بود 3 هزار و 644 واحد در این شکل قرارداد تحویل شود که هنوز 2 هزار و 150 واحد آن باقیمانده است. این نشان می‌دهد بخش دولتی به تعهدات خود تا حد زیادی عمل کرده، اما تعاونی‌ها ضعیف عمل کردند.


افزایش خدمات زیربنایی در مسکن مهر مازندران

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین چالش مسکن مهر مازندران در حال حاضر مسکن مهر میارکلاست. ساخت 2 هزار و 700 واحد در این مجتمع به 24 تعاونی تحویل داده شد، اما در حین کار برخی از تعاونی‌ها با مشکل مواجه شدند که برای حل این چالش‌ها، قرارداد برخی واحدها را به قرارداد سه‌جانبه تبدیل کردیم، اما هنوز مشکلاتی در این پروژه وجود دارد. تاکنون حدود 150 واحد به مرحله تکمیل رسیده و چند خانوار هم ساکن شده‌اند. عده‌ای از مالکان هم هنوز تمایلی به سکونت در این مجموعه ندارند.
 مهردادی درباره ضعف‌های موجود در مجموعه‌های مسکن مهر مازندران گفت: مسأله خدمات زیربنایی در بیش از 95 درصد مجموعه‌ها برطرف شده و در برخی نقاط دیگر هم در حال رفع است، اما معضل بزرگ مسکن مهر مازندران بحث فاضلاب است. 

این مسئول با اشاره به این که بالا بودن آب‌های زیرزمینی در مازندران سبب شده که چاه‌ها زود پر شوند و مجموعه‌ها نیاز به تصفیه‌خانه داشته باشند، افزود: در سایت‌های بزرگ مثل شهرک امام (ره) بهشهر، مسکن مهر 800 واحدی چالوس و میارکلا با هزینه دولتی ساخت تصفیه‌خانه انجام می‌شود. در شهرک امام (ره) بهشهر، آبفا از محل اوراق خزانه اسلامی تصفیه‌خانه ساخت. در میارکلا هم فاز نخست لوله‌کشی فاضلاب انجام شد و 2 فاز بعدی هم به مرور سکونت مردم انجام می‌شود.

وی به اجرا شدن آسفالت در پروژه‌های مسکن مهر پرجمعیت اشاره کرد و افزود: برای راه دسترسی شهرک امام (ره) بهشهر و ترمیم مسیرهای داخلی که با بودجه مردم آسفالت شده و آبفا حفاری کرده بود، حدود یک میلیارد تومان اعتبار صرف شد. در مجتمع شهید عباس‌پور نکا هم با اعتبار بیش از یک میلیارد تومانی همه معابر آسفالت شد. در میارکلا نیز فعلا جاده به عرض 8 متر آسفالت شد که قرار است این عرض به 12 متر برسد. آسفالت مسکن 202 واحدی آمل، کمک به اجرای آسفالت مسکن مهر شیرگاه و مسکن مهردشت بابل، آسفالت بیرون مجتمع رکابدارکلای قائمشهر و همچنین آسفالت راه دسترسی عسل‌سر چالوس نیز بخش‌هایی از اقدامات انجام شده برای بهبود راه مجتمع‌های مسکن مهر در مازندران است. 

مهردادی تصریح کرد: مسکن مهر در بیشتر نقاط مازندران به سرانجام رسیده است. در برخی مناطق مانند غرب استان خرید و فروش هم انجام و برخی واحدها به عنوان مسکن موقت به غیربومی‌ها فروخته شد. بیشترین مشکل ما اکنون در پروژه میارکلا است که امیدواریم با پیشرفت فیزیکی پروژه و افزایش خدمات زیربنایی، با توجه به تحرکات بازار مسکن، استقبال از این مجتمع نیز مانند شهرک امام(ره) بهشهر بیشتر شود. پیش‌بینی می‌شود روند منفی نگرش مردم هم به مرور نسبت به این مجتمع برطرف شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید