• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 25 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16151
+
-

شرم

در روز انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس بیش از 52 فلسطینی شهید و 2هزارو 400 ‌نفر زخمی شدند

گزارش
شرم

امین خرمی|خبرنگار:

 درگیری میان فلسطینیان و نظامیان صهیونیستی در مرز غزه همزمان با افتتاح ساختمان سفارت آمریکا در بیت‌المقدس شرقی، دست‌کم 52شهید و بیش از 2400زخمی به جا گذاشت. ده‌ها هزار فلسطینی دیروز در مرز غزه با سرزمین‌های اشغالی تجمع کرده ‌بودند تا همچون هفته‌های گذشته هم بر «حق بازگشت» خود به سرزمین اصلی فلسطین تأکید کنند و هم اعتراض‌شان را به انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس شرقی نشان دهند. به گزارش الجزیره این هفتمین هفته‌ای است که ساکنان باریکه غزه با تجمع‌های اعتراضی خواستار برچیده شدن موانع مرزی و بازگشت به بیت‌المقدس و سرزمین پدری‌شان هستند. این تجمع‌ها تاکنون بیش از 100 شهید و 10هزار و 500زخمی به جا گذاشته است. مردم غزه 11سال است در محاصره زمینی، هوایی و دریایی ارتش رژیم صهیونیستی قرار دارند و خواستار پایان دادن به این وضعیت هستند. حق بازگشت این آواره‌ها در قطعنامه 194سازمان ملل متحد مورد تأکید قرار گرفته است. تظاهرات دیروز که به یک تجمع خونین و بی‌سابقه‌ بدل شد، با راهپیمایی سالانه فلسطینی‌ها به مناسبت اشغال سرزمین‌شان از سوی رژیم اسرائیل نیز همزمان بود. فلسطینی‌ها 70سال است که این روز را «روز نکبت» می‌‌دانند و در محکومیت اقدام صهیونیست‌ها تظاهرات می‌کنند. در سال 1948در چنین روزی نظامیان صهیونیست با اشغال بخش عمده سرزمین فلسطین، تاسیس رژیم اسرائیل را اعلام کردند. منابع فلسطینی دیروز اعلام کردند که نظامیان اسرائیلی از گلوله جنگی برای هدف قرار دادن فلسطینی‌ها استفاده کرده‌اند. طبق بیانیه صادر شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین، دست‌کم هزار نفر از زخمی‌شده‌ها با گلوله جنگی هدف قرار گرفته شده‌اند. بر این اساس، در درگیری‌ها دست‌کم 200نوجوان زیر 18سال، 80زن و 11روزنامه‌نگار نیز زخمی شده‌اند.  هواپیماهای اسرائیلی از روز شنبه با ریختن اعلامیه بر فراز آسمان غزه، به ساکنان این منطقه هشدار دادند به موانع مرزی نزدیک نشوند. هواپیماهای رژیم اسرائیل همچنین با پرتاب بمب‌های آتش‌زا، لاستیک‌هایی را که از سوی جوانان فلسطینی در مرز جمع‌آوری شده بود تا دیروز در نقاط مختلف مرز در تجمع علیه نظامیان مورد استفاده قرار گیرند به آتش کشیدند. برخورد نظامیان اسرائیلی با فلسطینیان در منطقه مرزی میان غزه و اسرائیل، شدیدتر از دیگر مناطق بوده است. رژیم صهیونیستی از چند روز پیش و در آستانه روز نکبت، تعداد نیروهای مستقر در این منطقه را افزایش داد تا شاید بتواند بر اوضاع کنترل بیشتری داشته باشد. طبق اعلام منابع اسرائیلی، دیروز 11گردان شامل نیروهای ویژه و تک‌تیرانداز در مرز مستقر بودند. رژیم صهیونیستی دیروز همزمان با درگیری‌ها در مرز غزه، با مسئول خواندن گروه حماس به‌عنوان سازماندهی‌کننده اعتراض‌ها، 5ساختمان متعلق به این گروه را بمباران کرد. حدود 100کیلومتر آن‌طرف‌تر در تکه دیگری از سرزمین فلسطین، در کرانه باختری نیز اوضاع ناآرام بود. ده‌ها هزار فلسطینی در شهر رام‌الله که محل قرار گرفتن دفتر تشکیلات خودگردان فلسطینی‌هاست گرد هم آمدند تا با تظاهراتی گسترده به استقبال روز نکبت بروند. تظاهرکنندگان از رام‌الله به سمت بیت‌المقدس حرکت کردند اما ممانعت نیروهای نظامی اسرائیل از ورود آنها به بیت‌المقدس از طریق گذرگاه «قلندیا»، درگیری شدیدی را به‌دنبال داشت. منابع خبری تعداد تظاهرکنندگان را بیش از 100هزار نفر اعلام کرده‌اند.

 وعده ترامپ

سفارت آمریکا در بیت المقدس شرقی دیروز در میان اعتراض‌های جهانی، کشتار مردم غزه و جشن و سرور سیاستمداران اسرائیلی افتتاح شد. دونالد ترامپ 5‌ماه پیش وعده این روز را داده بود. او همزمان با به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم اسرائیل اعلام کرد: به‌زودی سفارت آمریکا را هم به این شهر منتقل خواهد کرد. رئیس‌جمهور آمریکا دیروز هم مثل همان 5‌ماه پیش که خبر انتقال سفارت را اعلام می‌کرد هیجان‌زده بود. ترامپ در یک پست توییتری دوباره به اسرائیلی‌ها تبریک گفت و در پستی دیگر از آمریکایی‌ها دعوت کرد در شبکه تلویزیونی مورد علاقه‌اش یعنی شبکه فاکس‌نیوز به‌طور زنده مراسم افتتاح سفارت را ببینند. کشورهای جهان پیش از این هم با تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به پایتختی رژیم اسرائیل مخالفت کرده بودند. حدود 3هفته پس از اعلام تصمیم ترامپ، اعضای سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای در مجمع عمومی و با رأی قاطع تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا را رد کردند. فلسطینیان بیت‌المقدس شرقی را پایتخت دولت آینده خود می‌دانند و به رسمیت شناختن این شهر به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، اکنون عملا بر پیچیدگی بحران فلسطین افزوده است. مقام‌های فلسطینی در اعتراض به تصمیم ترامپ اعلام کرده‌اند که دیگر میانجیگری آمریکا را در مناقشه اسرائیل و فلسطین نمی‌پذیرند و مذاکرات را به‌طور کامل متوقف می‌کنند.

واکنش‌ها به انتقال سفارت آمریکا

در حالی که کشورهای عربی سکوت کرده‌اند، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، دیروز رژیم اسرائیل را به «کشتار وحشتناک» در غزه متهم کرد.  صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی، دیروز هم بار دیگر اقدام آمریکا را برای انتقال سفارتش به بیت‌المقدس محکوم کرد و گفت که این تصمیم نقطه شروعی برای تشدید بحران در سرزمین فلسطین است. او گفت: «آمریکا و اسرائیل با اقدام خود در انتقال سفارت، مذاکرات صلح را برای همیشه دفن کرده‌اند.» معاون نخست‌وزیر ترکیه نیز طی سخنانی در واکنش به اقدامات دیروز نظامیان اسرائیلی گفت که آمریکا هم در کنار اسرائیل، «شریک کشتار غزه» است. محمدجواد ظریف وزیر خارجه نیز در پستی توییتری نوشت: «رژیم اسرائیل شمار زیادی از فلسطینیان را در بزرگ‌ترین زندان روباز جهان به خاک و خون می‌کشد. همزمان ترامپ انتقال سفارت غیرقانونی آمریکا را جشن می‌گیرد و همدستان عربش تلاش می‌کنند توجه جهان را از این موضوع منحرف کنند. امروز، روز شرم است.»

100سال رنج  فلسطین



برخی ریشه بحران فلسطین را در 100سال پیش یعنی زمانی که بیانیه بالفور در سال 1917منتشر شد جست‌وجو می‌کنند. در این بیانیه که از سوی وزیر خارجه وقت انگلیس نوشته شده بود، «موضع مثبت» این کشور برای «ایجاد خانه ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین» اعلام شد. برخی دیگر معتقدند ریشه بحران را باید در سال 1947یعنی سال‌های پس از جنگ جهانی دوم، زمانی که قدرت‌های بزرگ تصمیم گرفتند سرزمین فلسطین را به 2 «کشور» اسرائیلی و فلسطینی تبدیل کنند جست‌وجو کرد. سال‌های خون در فلسطین اما با نام انتفاضه یا همان جنبش مقاومت مردم فلسطین در برابر اسرائیل گره خورده است. 31سال پیش یک جیپ نظامی اسرائیلی در کمپ آوارگان در غزه 4نفر را زیر گرفت و کشت. این واقعه نقطه آغاز انتفاضه فلسطینی‌ها بود. چند سال بعد فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها با میانجیگری آمریکا بر سر میز مذاکره نشستند و روند صلح در سال 1993از کمپ‌دیوید آغاز شد؛ روندی که طی 25سال گذشته فراز و فرود بسیار داشته اما همیشه دست‌کم نامی از آن وجود داشته است. این‌ تاریخ‌ها را که کنار هم می‌گذاریم، همه نقطه عطف سرگذشت فلسطین هستند. تاریخ، امروز را نیز به‌عنوان نقطه عطف دیگری به‌حساب خواهد آورد؛ روزی که ترامپ سفارت آمریکا را به منطقه‌ای از بیت‌المقدس منتقل کرده که دهه‌ها بر سر آن مناقشه خونین در جریان بوده است. اقدام ترامپ اکنون آغشته به خون ده‌ها بی‌گناه دیگر در فلسطین است و  رنج فلسطینی‌ها  همچنان باقی است.

ضیافت خانواده ترامپ



مراسم افتتاح سفارت آمریکا در قدس با حضور ایوانکا ترامپ و همسر یهودی‌اش جرد کوشنر و با حضور بیش از 800مهمان برگزار شد اما نمایندگان کشورهای جهان، غایبان اصلی این مراسم بودند. از میان کشورهای اروپایی تنها نمایندگان 4کشور مجارستان، جمهوری چک، اتریش و رومانی در مراسم حاضر شدند. از بین 86کشوری هم که در تل‌آویو سفارت دارند، حدود 20کشور دعوت اسرائیلی‌ها را پذیرفتند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از همه کشورهایی که با اسرائیل رابطه دیپلماتیک دارند خواسته از تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا پیروی کنند اما تاکنون تنها 2کشور گواتمالا و پاراگوئه به این درخواست پاسخ مثبت داده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :