• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 25 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16124
+
-

آسیا یه نفر

آسیا یه نفر

از «بزن زیرش» تا «بزن بزن»، عبارت‌هایی که وینفرد شفر در این فصل برای توصیف ذوب‌آهن انتخاب کرده، عمق تنش میان او و این باشگاه را به وضوح نشان می‌دهد. بعد از اولین شکست در مقابل ذوب، سرمربی آلمانی استقلال سبک بازی تیم حریف را مورد انتقاد قرار داد و با پاسخ کنایه‌آمیز امیر قلعه‌نویی روبه‌رو شد. استقلالی‌ها بعد از شکست آسیایی در فولادشهر نیز، حریف‌شان را به انجام «بازی خشن» متهم کردند و این‌بار به‌جز جملات تند سرمربی ذوب، با پاسخ اینستاگرامی این باشکاه نیز مواجه شدند. برخورد دو تیم ایرانی در لیگ قهرمانان، به لحاظ التهاب و حساسیت فراتر از رویارویی تیمی از نماینده با نمایندگان کشورهای عربی از کار درآمده است. این، آخرین و شاید مهم‌ترین جدال فصل هر دو باشگاه به شمار می‌رود که تکلیف حذف و یا بقای‌شان در لیک قهرمانان را روشن می‌کند. یک طرف ماجرا، وینفرد شفر ایستاده که به هیچ قیمتی قصد ندارد شکست بخورد و تماشاگران پرشمار تیمش را ناامید کند. او در هر دو مچ‌اندازی قبلی با ژنرال بازنده شده اما هر دو‌بار در زمین حریف به‌میدان رفته و حالا برای اولین‌بار در آزادی از امیر و شاگردها میزبانی می‌کند و به هر دری می‌زند تا از ذوب انتقام بگیرد. در طرف دیگر ماجرا اما، امیر قلعه‌نویی قرار گرفته که همیشه بهترین نمایش‌های ممکن را در برابر استقلال به نمایش می‌گذارد. برخورد با تیم سابق، همیشه انگیزه‌های این مربی را به اوج می‌رساند و او این بار با نقشه حذف کردن تیم شفر از آسیا، به ورزشگاه آزادی قدم خواهد گذاشت. با توجه به جدل کلامی امیر و استقلالی‌ها در روزهای گذشته، مربی ذوب‌آهن نباید در انتظار تشویق‌ شدن در پایتخت باشد. امیر اما تلاش خواهد کرد تا دوباره همان نتیجه قدیمی موردعلاقه‌اش را تکرار کند. جنگیدن برای استقلال روی نیمکت این تیم و شکست دادن استقلال با تیم‌های دیگر.
وجه اشتراک کلیدی استقلال و ذوب در این فصل از لیگ قهرمانان، قرار گرفتن در گروه‌های دشوار بوده است. آبی‌ها که با العین، الریان و الهلال عربستان در یک گروه قرار داشتند، در 6مسابقه 12امتیاز جمع کردند و به‌عنوان سرگروه راهی مرحله یک هشتم نهایی شدند.در سمت مقابل ذوب‌آهن که با الدوحیل، لوکومتیو و الوحده همگروه بود، 5امتیاز کمتر از استقلال به‌دست آورد اما به‌دلیل برتری در بازی رو در رو با لوکوموتیو تاشکند، به‌عنوان تیم دوم به مرحله حذفی رسید. سفید و سبزها در هر دو بازی رفت و برگشت با تیم قدرتمند الدوحیل، نتیجه را به این تیم واگذار کردند. استقلال در مرحله گروهی،  3گل بیشتر از ذوب به‌ثمر رسانده و 3گل کم‌تر از این تیم دریافت کرده اما نتیجه دوئل دو تیم در مسابقه رفت، به‌سود تیم اصفهانی تمام شده است. از زمان برگزاری لیگ قهرمانان با شکل جدید، استقلال 10بار و ذوب‌آهن 6بار در این تورنمنت حاضر بوده‌اند. صعود به نیمه‌نهایی، بهترین نتیجه استقلال در این جام را رقم زده اما ذوبی‌ها با منصور ابراهیم‌زاده در فینال نیز به‌میدان رفته‌اند. تیم اصفهانی از مرداد94 به بعد، استقلال را در آزادی شکست نداده اما امروز حتی با یک تساوی نیز می‌تواند به‌جمع 8تیم برتر آسیا برسد. 7شکست در 14مسابقه برابر قلعه‌نویی، از این مربی یک کابوس بزرگ برای آبی‌ها ساخته است. کابوسی که هواداران استقلال امیدوارند وینفرد شفر به آن پایان بدهد.
درخشان‌ترین مهره‌های ذوب و استقلال در مسابقه رفت، گلرهای دو باشگاه بودند. بدون تردید واکنش‌های رحمتی و مظاهری در دیدار برگشت نیز کاملا تعیین کننده خواهد بود. بازگشت مامه تیام از مصدومیت، بهترین خبر ممکن برای استقلال است و مسئولیت گلزنی در خط حمله دوباره به این بازیکن سپرده خواهد شد. در غیاب داریوش شجاعیان مصدوم، احتمالا جابر انصاری به ترکیب اضافه می‌شود تا فرشید اسماعیلی یک خط عقب‌تر بازی کند. فرشید باقری و روزبه چشمی به احتمال زیاد زوج خط میانی استقلال هستند و پژمان منتظری در کنار مجید حسینی در مرکز خط دفاع به‌میدان می‌روند. بزرگ‌ترین مشکل ذوب‌آهن در جدال امروز، غیبت دو دفاع میانی ثابت تیم است. خالد شفیعی همچنان در مصدومیت به سر می‌برد و نژادمهدی بعد از اخراج در بازی رفت، نمی‌تواند تیمش را در این بازی همراهی کند. وحید محمدزاده به‌عنوان تنها دفاع میانی تخصصی باقی‌مانده در ترکیب تیم، احتمالا مسابقه را از ابتدا شروع می‌کند و ولسیانی بهترین گزینه برای بازی در کنار او محسوب می‌شود. این تصمیم البته تنها در صورتی نتیجه خواهد داد که اکبر ایمانی یا بختیار رحمانی جای ولسیانی را در مرکز زمین به خوبی پر کنند.
استقلال یا ذوب؟ با هر نتیجه‌ای، انتظار می‌رود جدال امروز یکی از تماشایی‌ترین دیدارهای فصل باشد. امیر قلعه‌نویی به دنبال آن است که یک پایان دلچسب برای فصل موفقیت‌آمیزش در ذوب بسازد و شفر به خوبی می‌داند که 3بار شکست خوردن از یک مربی در یک فصل، اعتباری که او در فوتبال ایران برای خودش جمع کرده را خدشه‌دار می‌کند. این، جدال مرک و زندگی خواهد بود. مسابقه‌ای که در لحظه نواخته‌شدن سوت پایان‌اش، فقط یکی از دو طرف آن همچنان در لیگ قهرمانان آسیا باقی خواهد ماند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید