• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 25 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16116
+
-

هر روز چشمه ای می خشکد

زلزله اخیر بسیاری از منابع آبی و چشمه ها را تحت تاثیر قرار داد و باعث خشک شدن اغلب آن‌ها‌ شد

گزارش
هر روز چشمه ای می خشکد




فاطمه کمانی| کرمانشاه- خبرنگار:

باران های بهاری کرمانشاه خوب و قوی بود اما هرگز کم آبی های چندین سال پیاپی را جبران نمی کند. کاهش بارندگی و افزایش دما از یک سو و بالا رفتن جمعیت و افزایش مصرف آب از سوی دیگر باعث شده بحران آب در کرمانشاه نیز مانند بسیاری از استان های دیگر کشور جدی باشد. در فصل گرما هر سال برخی از شهرهای کرمانشاه با مشکل تامین آب مواجهند و در طی روز چند ساعت قطعی و افت فشار برای برخی از مشترکان پیش می آید. اما روستاها وضعیت متفاوتی دارند.

به دلیل گرمای زیاد معمولا در فصل تابستان بسیاری از روستاها منابع تامین آب خود را که عمدتا چشمه و یا چاه است از دست می دهند و مردم دیگر دسترسی به آب کافی و سالم ندارند و باید منتظر بمانند تا تانکرهای سیار برای آن‌ها آب ببرد که آب‌رسانی سیار نیز مشکلات و دغدغه های خود را دارد.
مردم نیازمند تانکر و ظروف نگهداری و ذخیره آب هستند و گاهی هم آب ذخیره شده را زودتر از موعد مصرف می کنند. این شرایط باعث می شود قشر روستایی در معرض جدی کم آبی باشند و نتیجه این امر خالی شدن روستاها و افزایش مهاجرت به شهر است. این در حالی است که روستاهای با جمعیت بسیار کم هم هستند که ممکن است تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب نباشند و مشکل آن‌ها چند برابر می شود.


زلزله عامل خشکیدن چشمه ها

« ایوب محمودی» ساکن یکی از روستاهای اطراف ثلاث باباجانی است و می گوید: در نزدیکی روستا یک چشمه داشتیم که منابع تامین آب مردم بود که اگرچه در فصل تابستان میزان آب آن بسیار کمتر می شد اما جوابگوی نیاز مردم بود.
وی ادامه می دهد: زلزله اخیر بسیاری از منابع آبی و چشمه ها را تحت تاثیر قرار داد و باعث خشک شدن چشمه‌ روستا، به عنوان تنها منبع تامین آب روستای ما شد و اکنون باید منتظر آب‌رسانی سیار باشیم. محمودی با اشاره به صعب العبور بودن مسیر اکثر روستاهای ثلاث باباجانی و کوهستانی بودن برخی نقاط، می افزاید: این امر آب‌رسانی سیار برای ما را با دشواری مواجه می کند. وی عمده محل تامین معاش مردم این روستا را دامداری می داند و اضافه می کند: گاهی آب کافی برای مصرف دام ها را نیز نداریم و مردم این منطقه نه تنها با کم آبی برای خودشان مواجه هستند بلکه خطر دام ها و امرار معاش آن‌ها را نیز تهدید می کند. به گفته محمودی، تا کنون چند خانوار از اهالی این روستا به شهر مهاجرت کرده‌اند تا بتوانند شرایط بهتری داشته باشند.


کم‌آبی شدید در روستا

« کرم الله بیگوند» نیز ساکن یکی از روستاهای گیلان‌غرب است و از کم‌آبی شدید در روستایشان می گوید که حتی در فصل زمستان هم منبع تامین آب مناسبی ندارند. وی ادامه می دهد: روستای ما در تمام ایام سال به صورت سیار و با تانکر آب‌رسانی می‌شود و اهالی مجبورند در تانکر و ظروف پلاستیکی آب ذخیره کنند. بیگوند با بیان این‌که چند سال است که قرار شده برای این روستا با ساخت مجتمع آب‌رسانی، تامین آب پایدار صورت گیرد ، اضافه می کند: این روستا در سالیان گذشته حدود 200 نفر جمعیت داشت اما اکنون بیشتر از 150 نفر در این روستا زندگی نمی کنند، زیرا بسیاری از مردم به دلیل این شرایط سخت روستا را ترک کرده و به شهر رفته اند. وی یادآوری می کند: در این اطراف روستاهای دیگرهم هستند که فقط تابستان چشمه تامین آب آن‌ها خشک می شود و زمستان مشکلی ندارند، اما مردم ما در زمستان هم با بحران آب مواجهند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان نیز درباره وضعیت تامین آب روستاهای استان می گوید: اکنون 436 هزار نفر از جمعیت روستایی استان در قالب 1743 روستا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی هستند که 490 منبع تامین آب برای آن‌ها وجود دارد که عمدتا
 چاه و چشمه است.


‌آبرسانی سیار به روستاها

«فرامرز شوهانی» ادامه می دهد: اکنون حدود 140 روستای استان به صورت سیار و با تانکر آب‌رسانی می‌شود، اما در فصل گرما بسیاری از روستاهای دیگر نیز منبع تامین آب خود را از دست می دهند و باید با تانکر برای آب‌رسانی آن‌ها اقدام کرد.
وی زمان پیک آب‌رسانی سیار به روستاها را معمولا در شهریور می داند و می افزاید: در این ایام تعداد روستاهای نیازمند آب‌رسانی سیار گاهی تا 400 روستا هم می رسد.  مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان از کمبود آب برای روستاهای استان در اوج فصل گرما خبر می دهد که برای رفع آن باید 9 حلقه چاه حفر و اعتبار مورد نیاز این کار تامین شود. شوهانی از بالا بودن مصرف آب در روستاهای استان کرمانشاه نیز نسبت به استاندارد و میانگین کشوری یاد می کند و می گوید: میانگین مصرف آب در روستاهای کرمانشاه گاهی تا 350 لیتر در شبانه‌روز می رسد که این عدد در سایر روستاهای کشور حدود 200 لیتر است. 
وی معتقد است: اگر مردم در فصل گرمای پیش ‌رو صرفه جویی مناسبی در مصرف آب نداشته باشند با مشکل مواجه می شویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :