• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 24 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16108
+
-

اشتغال‌زایی در «چین» کوچک

اشتغال‌زایی در «چین» کوچک

روستای «بصری» در بخش زالیان از توابع شهرستان شازند استان مرکزی با اشتغال‌زایی شور و نشاط را میان اهالی به‌ویژه جوانان جویای کار به جریان انداخته است. این روستا با اشتغال صد‌درصدی به «چین» کوچک شهرت پیدا کرده و حتی مردم برخی از شهرهای اطراف برای پیدا کردن کار به آنجا می‌روند.

 مسعود‌رضا احمدی، یکی از اهالی این روستا، که در کارگاه مصنوعات فلزی کار می‌کند به همشهری می‌گوید: از زمان راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی در روستا با آرامش خاطر بیشتری به زندگی ادامه می‌دهیم، زیرا صاحب شغل و درآمد خوب هستیم. در کارگاهی که کار می‌کنم، جوانانی فعالیت می‌کنند که تمایلی به زندگی در شهرها را ندارند و اوضاع اشتغال در این روستا را بهتر از شهر می‌دانند.

حمید جافری، یکی دیگر از اهالی بصری، می‌گوید: اگر از روستای بصری حمایت بیشتری صورت بگیرد و زیرساخت‌ها برای کمک به اشتغال بیشتر اهالی فراهم شود، واحدهای تولیدی به حاشیه شهرها و نواحی صنعتی استان کشیده نمی‌شود و در این منطقه و روستاهای مجاور شاهد اشتغال بیشتری خواهیم بود.

دهیار روستای بصری هم توضیح می‌دهد: روستای بصری هزار و 208 نفر جمعیت ساکن دارد و 600 نفر هم به صورت فصلی در روستا زندگی می‌کنند که هرچند جزو آمار محسوب نمی‌شوند، اما اغلب آنها بیش از 6 ماه در روستا سکونت دارند.

رضا دانش‌محمدی بیان می‌کند: رویکرد دهیاری در چند سال اخیر بر پایه افزایش جمعیت و مهاجرت معکوس بوده و شرایط به شکلی فراهم شده که شوق و ذوق بصری‌ها برای برگشت به روستا افزایش یافته است.

وی با بیان این‌که در روستای بصری حدود 60 کارگاه شامل مصنوعات فلزی، برنزی، خیاطی، آینه و شمعدان، لوازم آشپزخانه و دکوراسیون منزل فعالیت دارند، می‌گوید: از آنجا که مشابه این اجناس از کشور چین وارد می‌شود و روستا از نظر اشتغال‌زایی شهرت یافته است، به این روستا لقب چین کوچک داده‌اند.

دهیار روستا ادامه می‌دهد: میزان اشتغال‌ در این روستا به تناسب فصل متفاوت است؛ در 6 ماه دوم سال حدود 370 نفر به صورت مستقیم مشغول به کارند و در 6 ماه ابتدای سال به دلیل اشتغال مردم به کشاورزی این رقم به حدود 250 نفر می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید