• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 24 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16090
+
-

شمشیربازی پشت در باشگاه مدال‌آوران المپیک

شمشیربازی پشت در باشگاه مدال‌آوران المپیک

اواخر سال1359 در دوران ریاست حاج مصطفی داوودی معاون نخست وزیر رجایی و رئیس سازمان تربیت‌بدنی که حکم به توقف 10ساله فعالیت شمشیربازی در ایران دادند تا امروز که امید آن می‌رود که این رشته ورزشی یکی از مدال‌آوران المپیک 2020 توکیو باشد، راه طولانی پیموده شده؛ راهی که منتهی به روزهایی شده است که از آن با عنوان بهترین روزهای شمشیربازی ایران نام برد تا جایی که شمشیربازان نیز وارد باشگاه مدال‌آوران ایران در المپیک شود. کشتی‌آزاد و فرنگی، تکواندو، وزنه‌برداری و تک مدال دوومیدانی در میان 23رشته ورزشی المپیک، تنها رشته‌های ورزشی ایران هستند که توانسته‌اند در تاریخ مدال‌آوری ایرانی روی سکوهای طلا، نقره و بزنز المپیک بروند. حالا  اما با کم شدن سهمیه‌های رشته هایی مثل وزنه‌برداری و چالش‌هایی در رشته‌های دیگر مثل کشتی پرسش مهم اینجاست که آیا شمشیربازی فضای جایگزینی و یا برطرف کردن چالش ایران در المپیک را خواهد داشت؟
   مدال عابدینی در بهترین زمان
اگر بدشناسی شمشیربازی در المپیک ریو که تا پای مدال رفته‌اند را نادیده بگیریم روند رو به رشد تیم‌ملی شمشیزباری در مسابقات بعد از المپیک نشان می‌دهد که آنها از هم اکنون مدال المپیک را نشانه گرفته‌اند و جالب اینجاست که در تورنمنت‌های مختلف نیز حریفانی که سابقه طلای المپیک را داشته‌اند را با اختلاف امتیاز شکست می‌دهند. در آخرین مسابقه مهم که تیم‌ملی شمشیربازی در آن شرکت کرده است مجتبی عابدینی که موفق شده بود در مرحله یک چهارم نهایی برابر هان سول از کره‌جنوبی به پیروزی برسد، اما در نیمه‌نهایی مقابل اوه سانگوک از کره‌جنوبی با نتیجه‌ 15 بر 9 شکست خورد و ضمن ناکامی در راهیابی به دیدار پایانی به مدال برنز بسنده کرد. مسابقات جایزه بزرگ مسکو از نظر سطح مسابقات با حضور جمع زیادی از شمشیربازان مطرح جهان برگزار شد که به گفته مجتبی عابدینی پیش از این مسابقات که از آن با عنوان مسابقات درجهA  کلاس جهانی نام برده است. عابدینی البته در همین گفت‌و‌گو با همشهری‌ورزشی عنوان می‌کند که مسابقات روسیه و بعد از آن اسپانیا برایش یک دیدار تدارکاتی خواهد بود تا برای مسابقات آسیاسی آسیایی و مسابقات خود را آماده کند. او می‌گوید که هدف‌گذاری اصلی‌اش برای مسابقات آسیایی، جهانی و مسابقات جاکارتاست که توقع دارم در این 3مسابقه مدال بگیرم و البته بیش از همه دوست دارم در جاکارتا به مدال طلا برسم. » مجتبی عابدینی اما سال جدید را خوب شروع کرده و در مسابقه روسیه که از آن با عنوان دیدار تداراکاتی نام برده بود، به یک مدال خوب درخشان رسیده است.
   استراتژی کلی، مدال توکیو
پس از ناکامی شمشیربازان در المپیک ریو برای کسب مدال که البته بسیاری از آن با عنوان ناداوری در دیدار ایران و آمریکا نام می بردند حالا اما فضل‌الله باقرزاده می‌گوید که با روند رو به صعود تیم‌ملی در بعد از المپیک رسیدن به مدال توکیو 2020 محتمل است و یکی از برنامه اصلی تیم‌ملی. او به همشهری‌ورزشی می‌گوید: «روند تیم‌ملی شمشیربازی نزولی است و روبه بالا در همین مسابقات مسکو که مجتبی به مدال برنز رسید سطح مسابقات حتی از مسابقات المپیک هم بالاتر بود به صورتی که بسیاری از شمشیربازان درجه یک جهان در آن حضور داشتند. از 166 شرکت کننده، دو ایرانی در میان 16 شمشیرباز برتر است. از این جهت ما بسیار امیداور هستیم که با توجه به اینکه تیم سابر ایران در رنکیگ 5دنیاست با یک تیم کامل در مسابقات توکیو 2020 شرکت کنیم. » باقرزاده در پاسخ به این سوال همشهری که آیا شمشیربازی می‌تواند وارد باشگاه مدال‌آوران المپیک ایران شود می‌گوید: «این یک استراتژی کلی است که هم از سوی وزارت ورزش و هم مسئولان ورزش پی‌گیری می‌شود. در شرایط کنونی یک خطر کلی نه تنها مدال‌های ایران را تهدید می‌کند بلکه سهمیه‌های المپیک ایران را نیز دچار خطر کرده؛ در وزنه‌برداری با کاهش سهمیه به دو نفر، تغییر مقرارات کشتی و چالش‌های پیرامونی‌اش، رقبای تکواندو و... همه اینها می‌تواند خطر آفرین باشد. شمشیربازی می‌تواند با توجه به شرایط خوبی که دارد یکی از گزینه‌های مدال‌آوری ایران باشد و این البته نه تنها درمورد این رشته که مثلا در دوومیدانی نیز رشته‌های پرتابی ایران با کمی حمایت و ارتقای کیفیت می‌تواند چالش موجود را تا حدودی برطرف کند. » 

این خبر را به اشتراک بگذارید