• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 24 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16087
+
-

جزیره گنج

وقتی سوت پایان نیمه اول مسابقه الجزیره و پرسپولیس در امارات به صدا درآمد، تصور می‌شد تیم برانکو بدون کوچک‌ترین دردسری به مرحله یک چهارم نهایی صعود خواهد کرد. دردسر بزرگ پرسپولیس اما از نیمه دوم آغاز شد و بازگشت پسران تن‌کاته به بازی، اوضاع را برای تیم ایرانی پیچیده کرد. مدافعان پرسپولیس در 45دقیقه دوم بازی به‌شدت متزلزل نشان دادند و مهره‌های هجومی تیم حریف به خوبی از این فرصت بهره بردند تا زمین را به‌عنوان تیم برنده ترک کنند. قبل از آخرین ضربه ایستگاهی این جدال، به‌نظر می‌رسید بازی با تساوی دو-دو به‌پایان می‌رسد اما الجزیره ضربه نهایی را در آخرین ثانیه‌ها وارد کرد و فرصت‌طلبی‌اش را به رخ حریف کشید. حالا همه چیز به مسابقه امروز در ورزشگاه آزادی بستگی خواهد داشت. اماراتی‌ها بعد از ورود به ایران، چندین‌بار در مصاحبه‌های مختلف اعلام کرده‌اند که هیچ هراسی از جو ورزشگاه آزادی و هواداران پرسپولیس ندارند. این اصرار نشان می‌دهد که آنها نگران پر شدن سکوهای ورزشگاه هستند. اتفاقی که می‌تواند یک امتیاز بزرگ برای تیم میزبان باشد. تیمی که برای صعود به دور بعد، تنها به زدن یک گل نیاز خواهد داشت.
دیدارهای خانگی، در لیگ نقطه قوت پرسپولیس نبوده‌اند اما در آسیا، مهم‌ترین مزیت این تیم به‌شمار می‌روند. تیم پرفسور در آزادی، نسف‌قارسی، الوصل و السد را با قدرت از پیش‌رو برداشته است. آنها در این 3 بازی 6 گل به‌ثمر رساندند و در هر 3بازی نیز کلین‌شیت کردند. در مقابل، الجزیره امارات در هیچ‌کدام از دیدارهای خارج از خانه مرحله گروهی، موفق به بسته نگه داشتن دروازه‌اش نشده است. آنها در اولین بازی بیرون از خانه نتیجه را به الاهلی عربستان واگذار کردند، در دومین بازی بیرون از خانه با تراکتورسازی به تساوی رسیدند اما در سومین و سرنوشت‌سازترین بازی، الغرافه قطر را با نتیجه 3بردو شکست دادند تا به مرحله حذفی تورنمنت صعود کنند. بر خلاف پرسپولیس که فصل را در بالاترین رده لیگ‌برتر ایران به اتمام رسانده، الجزیره در جدول نهایی لیگ امارات هفتم شده است. حذف احتمالی از آسیا، روند ناکامی‌های این فصل الجزیره را تکمیل خواهد کرد و واضح به نظر می‌رسد که آینده تن‌کاته، کاملا وابسته به نتیجه بازی امروز است. پرسپولیس برای فرار از سرنوشت بازی رفت، باید به‌شدت مراقب علی احمد مبخوط، رومارینیو و مبارک بوسوفا باشد. بر خلاف خبرهایی که در مورد رسیدن کمال کامیابی‌نیا به این بازی به‌گوش می‌رسد، برانکو ایوانکوویچ ترجیح داده به این بازیکن استراحت بدهد تا او در خطر مصدومیت جدی‌تر قرار نگیرد. برای پرسپولیسی‌ها، بازگشت سیدجلال حسینی مهم‌ترین اتفاق ممکن خواهد بود. ستاره‌ای که می‌تواند نظم و آرامش را به خط دفاعی تیمش برگرداند و در مقابل حمله‌های حریف بایستد. نیاز پرسپولیس به گل، شاید دوباره لوزی معروف را در ترکیب این تیم احیا کند و ایوانکوویچ را به این نتیجه برساند که تنها با یک هافبک دفاعی روبه‌روی الجزیره قرار بگیرد.
الجزیره تا امروز طعم صعود به‌جمع 8تیم برتر لیگ قهرمانان را نچشیده و به‌دنبال اولین صعود به مرحله یک چهارم نهایی است. پرسپولیس اما فصل گذشته تا مرحله نیمه‌نهایی این جام نیز به مسیرش ادامه داد. در بین همه باشگاه‌های ایرانی، پرسپولیسی‌ها بهترین عملکرد را در برخورد با اماراتی‌ها در آسیا داشته‌اند. قرمزها در جنگ با باشگاه‌های اماراتی در لیگ قهرمانان، 7بار برنده شده‌اند و دو شکست و یک تساوی را نیز تجربه کرده‌اند. پرسپولیس قبل از شکست در مسابقه رفت با الجزیره، 4دیدار رفت و برگشت متوالی را در مقابل نمایندگان لیگ امارات با پیروزی پشت‌سر گذاشته و از سال2011 به بعد، در مقابل هیچ تیمی از این لیگ شکست نخورده بود. پیروز شدن در مقابل اماراتی‌ها تخصص پرسپولیس است و این تیم برای صعود به مرحله بعد باید از تخصص ویژه‌اش استفاده کنند. رکورد بیشترین حضور تماشاگر در این فصل از فوتبال امارات، 20هزار نفر بوده اما الجزیره امروز در ورزشگاهی با 80هزار تماشاگر مسابقه خواهد داد. هشتاد هزار نفری که تنها یک هدف و یک آرزو را دنبال می‌کنند و این آرزو بدون پیروزی در بازی امروز ممکن نخواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید