• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 28 آذر 1396
کد مطلب : 1608
+
-

شاخ‌به‌شاخ تاکسی‌های اینترنتی

شورای رقابت شکایت تپسی از اسنپ را رد کرد

احمد میرخدائی/ خبرنگار:

دعواهایی که زمانی بین آژانس‌ها و تاکسیرانی با شرکت‌های اینترنتی حمل مسافر باب شده بود، حالا در جبهه خود این شرکت‌ها سروصدا به پا کرده و رقبا را روبه‌روی هم قرار داده است. به گزارش همشهری، اخیرا شرکت تاکسی اینترنتی تپسی با شکایت از شرکت اسنپ، به‌عنوان رقیب قدر تاکسی‌های اینترنتی، پای شورای رقابت را به پرونده‌ای باز کرده که دلیل آن، محدود کردن رانندگان برای انتخاب سرویس‌های تاکسی آنلاین اعلام شده است. براساس ادعای تپسی، شرکت اسنپ به رانندگان اجازه نمی‌دهد که به‌صورت دلخواه از اپلیکیشن دیگر شرکت‌های تاکسی اینترنتی استفاده کنند و ظاهرا این کار به‌واسطه دسترسی به گوشی رانندگان و مشاهده اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی گوشی آنان صورت می‌گیرد. بر این اساس رانندگان عضو اسنپ، قادر نیستند همزمان با استفاده از اپلیکیشن یک شرکت تاکسی اینترنتی دیگر فعالیت کنند مگر اینکه بیش از یک گوشی تلفن همراه داشته باشند.

رأی شورای رقابت به نفع اسنپ براساس این گزارش دیروز شورای رقابت که وظیفه برقرار کردن شرایط رقابتی در بازار اقتصادی کشور را دارد، به بررسی پرونده شکایت تپسی از اسنپ پرداخت اما اقدام اسنپ در محدود کردن رانندگان خود برای استفاده از یک اپلیکیشن را مصداق انحصار ندانست و این دعوی را رد کرد. رضا شیوا، رئیس شورای رقابت دراین‌باره به همشهری گفت: شرکت تپسی در شکایت خود عنوان کرده بود رانندگانی که در خدمت اسنپ هستند، اجازه ندارند برای شرکت تاکسیرانی دیگری فعالیت کنند و این موضوع ضد‌رقابت است؛ اما شورای رقابت در جلسه بررسی این پرونده، ادعای تپسی را نپذیرفت و این موضوع را ضد‌رقابت تشخیص نداد. شیوا همچنین یادآور شد: پیش‌ از این اتحادیه آژانس‌های تاکسی درباره نرخ‌شکنی اسنپ و تپسی به شورای رقابت شکایت کرده بودند، مبنی بر اینکه قیمت‌گذاری این شرکت‌ها تهاجمی و پایین است اما براساس مدارکی که به شورا ارائه شد تهاجمی بودن این قیمت‌ها رد شد و اسنپ و تپسی مقصر شناخته نشدند.

اتهام سوءاستفاده اسنپ از هوای آلوده موضوع دیگری که به‌صورت غیرمستقیم برای اسنپ حاشیه‌ساز شده، آلودگی هوای تهران است. در روزهای اخیر افزایش سطح آلاینده‌ها در هوای کلانشهر تهران، پلیس راهنمایی و رانندگی را وادار کرد محدودیت زوج و فرد برای تردد خودروها را از مقابل منازل آغاز کند، در این شرایط که فروش برچسب‌های طرح ترافیک نیز به‌مدت یک هفته ممنوع شده، عملا بخش زیادی از خودروهای عضو شرکت‌های تاکسی اینترنتی قادر به حضور در خیابان‌ها نیستند و متقاضیان تاکسی اینترنتی باید زمان بیشتری را برای پاسخگویی به درخواست تاکسی خود در انتظار بمانند و چه‌بسا کرایه بیشتری را نیز بپردازند. در این شرایط، اپلیکیشن اسنپ از همان ابتدا آب پاکی را روی دست مشتریان خود ریخته و پس از تعیین مسیر توسط مسافر در پیامی به اطلاع او می‌رساند که به‌واسطه محدودیت‌های جدید پلیس راهور ممکن است درخواست‌های سفر با سرعت همیشگی قبول نشود و افزایش قیمت نیز شامل حال آنها شود. مسئله‌ای که در فضای مجازی علیه اسنپ به‌دست گرفته شده و آن را به گرانفروشی در شرایط خاص و سوءاستفاده از محدودیت‌های ترافیکی تهران متهم کرده است که البته با اصول اقتصادی جور درنمی‌آید چراکه وقتی تقاضا برای یک محصول یا خدمت بیش از عرضه و موجودی آن باشد طبیعتا قیمت روند افزایشی در پیش می‌گیرد و عملکرد شرکت باید درحفظ تناسب قیمت‌ها سنجیده شود، نه ممانعت از افزایش آن. این اتهامات در حالی به این کسب‌وکار نوپای اینترنتی نسبت داده می‌شود که چندی پیش رانندگان این شرکت با تجمع مقابل دفتر اسنپ به کرایه پایین خود اعتراض کرده بودند و در آن زمان زورگویی اسنپ در برابر رانندگان موضوع داغ فضای مجازی شده بود؛ مسئله‌ای که در حقیقت دلیل اصلی مناسب بودن خدمت این شرکت‌ها و عامل اصلی برتری آنها نسبت به تاکسی‌ها سنتی بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید