• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 24 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16049
+
-

بیانیه خبرگان: رئیس‌جمهور به‌خاطر امضای برجام عذرخواهی کند

گزارش
بیانیه خبرگان: رئیس‌جمهور به‌خاطر امضای برجام عذرخواهی کند

2 عضو مجلس خبرگان رهبری در واکنش به بیانیه دیروز این مجلس خطاب به رئیس جمهور در گفت‌وگو با همشهری، بر ضرورت توجه به وحدت در شرایط کنونی تأکید کردند. مجلس خبرگان رهبری روز گذشته در واکنش به خروج آمریکا از برجام بیانیه‌ای صادر کرد که در فراز پایانی آن آمده بود: لازم است رئیس‌جمهور محترم، صادقانه و با صراحت، نسبت به خسارت‌های وارده در برجام از مردم عزیز ایران عذرخواهی کرده، تجربه توافق برجام را چراغ راه آینده قرار دهند. در بیانیه مجلس خبرگان رهبری ضمن محکوم‌کردن اقدام آمریکا در خروج از برجام آمده است: در مواردی خطوط قرمز مورد نظر مقام معظم رهبری در برجام رعایت نشد.  آیت‌الله سیدهاشم بطحایی گلپایگانی در واکنش به این بیانیه در گفت‌وگو با همشهری گفت: چوبی که باید بر سر ترامپ بزنیم را بر سر مذاکره‌کنندگان ایرانی نزنیم. او می‌گوید مذاکره‌کنندگان تلاش خودشان را کرده‌اند و این آمریکاست که همیشه غیرقابل اعتماد بوده است. آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری و نماینده مردم آذربایجان شرقی در این مجلس هم در گفت‌وگو با همشهری گفته است: در بیانیه هیأت رئیسه، نظر دیگر اعضا گرفته نمی‌شود و البته این مسئله‌ای است که آیین‌نامه مجلس خبرگان آن را مجاز دانسته است. او گفته این بیانیه قانونی است اما به‌معنای نظر همه اعضا نیست و فقط نظر هیأت رئیسه خبرگان رهبری است. اعضای هیأت رئیسه خبرگان رهبری، آیت‌الله احمد جنتی، آیت‌الله هاشمی شاهرودی، آیت‌الله موحدی کرمانی، حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی و آیت‌الله کعبی هستند. آیت‌الله حسینی بوشهری و حجت‌الاسلام رئیسی هم سمت کارپردازی هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری را بر عهده دارند. در ادامه گفت‌وگوی همشهری را با این دو عضو مجلس خبرگان رهبری می‌خوانید.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دشمنی آمریکا با ما ریشه‌دار است و او دست از دشمنی با ملت ایران برنمی‌دارد، گفت: مذاکره‌کنندگان رفتند مذاکره کردند تا اینکه کار به جنگ جهانی سوم نرسد البته در مواردی هم زورشان نرسید که نظرشان را به کرسی بنشانند. رهبرانقلاب هم کرارا از تیم مذاکره‌کننده تشکر کرده‌اند. شکی نیست که تیم مذاکره‌کننده مومن هستند و تلاششان را برای مردم ایران کرده‌اند. وی افزود: اگر آقایان سستی کرده بودند، جای اعتراض بود. اگر مذاکره‌کنندگان بر سر موشک‌های راهبردی کشورمان که برای دفاع از ملت است مذاکره کرده و باج داده بودند، جای اعتراض بود اما نکته این است که آنها بر سر امنیت موشکی و حتی سلاح‌های ما مذاکره نکرده‌اند. آنها مجدانه ایستادگی کردند و به مصلحت نیست که چوب را بر سر اینها بزنیم. ضمن اینکه این افراد برای مذاکره اجازه داشتند و بعد از آن هم تأیید کشور را در زمینه برجام گرفتند. در این صورت نباید تیم مذاکره‌کننده را مورد حمله قرار داد. البته رهبر انقلاب تأکید داشتند که از آمریکا امضا گرفته شود که این کار نشد و مسئله بسیار مهمی بود که خب بالاخره انجام نشد اما آمریکای عهدشکن پای امضای خود هم نمی‌ایستاد.

آیت‌الله بطحایی در ادامه با اشاره به رفتارهای ترامپ از او به‌عنوان «دلقک مستأجر کاخ سفید» یاد کرد که نه سیاستمدار است، نه نظامی است و نه دانشگاهی، بلکه کاسبی است که می‌چرخد تا به‌نفع خودش کاسبی کند. او گفت: پیمان‌شکنی و اعتراض این فرد را نباید بر سر تیم مذاکره‌کننده خالی کرد. نباید مسئولان را دلسرد کرد.

بیانیه نوع سوم

آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی هم در گفت‌وگو با همشهری درباره سازوکار صدور بیانیه در خبرگان گفت: خبرگان رهبری می‌تواند 3نوع بیانیه داشته باشد؛ بیانیه اول همان بیانیه است که در دوره‌های 6ماهه مجلس خبرگان رهبری صادر و در صحن قرائت می‌شود. همه قبل از صدور، نظر خودشان را می‌دهند و نهایتا رأی‌گیری می‌شود. نوع دوم بیانیه برخی از اعضاست، به این نحو که برخی که روی مسئله‌ای اتفاق نظر دارند با امضا و نام مشخص بیانیه‌ای را امضا می‌کنند که این نوع از بیانیه مختص به این افراد است. بیانیه سوم هم مربوط به هیأت‌رئیسه خبرگان رهبری است که آیین‌نامه مجلس خبرگان این اجازه را به آنها داده و قانونی است. وی در پاسخ به این سؤال که آیا شما با بند پایانی این بیانیه که گفته شده است ریاست‌جمهوری از مردم عذرخواهی کند، موافق هستید، گفت: در این خصوص باید بگویم خود آقای رئیس‌جمهور باید در این زمینه نظر بدهند که آیا کاری که مستحق عذرخواهی باشد در زمینه برجام انجام داده است یا خیر؟ من می‌گویم امروز و در شرایط فعلی ما به حفظ انسجام کشور نیاز داریم و تخریب وحدت ملی به‌نفع منافع ملی کشورمان نیست. ما باید با اتحاد خود دشمن را پشیمان کنیم نه اینکه یک موفقیت دیگر را به او بدهیم، چون دشمن درصدد اختلاف‌افکنی در جامعه اسلامی است. او از برجام خارج شده و به‌زعم خود موفق شده و دنبال یک موفقیت دیگر هم هست. این اختلاف‌ها می‌تواند موفقیت دوم او باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید