• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 24 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16002
+
-

موضع بخش خصوصی درمورد برجام جدید

رئیس اتاق ایران: نباید اقتصاد را در اختیار اشتهای سیری‌ناپذیر واسطه‌گران،‌ دلالان و رانت‌خواران گذاشت

تولید
موضع بخش خصوصی درمورد برجام جدید

 اولین موضع‌گیری رسمی بخش خصوصی پس از اعلام مواضع ضدبرجامی ترامپ اعلام شد. به گزارش همشهری، غلامحسین شافعی، رئیس پارلمان بخش خصوصی، ضمن تأکید بر اینکه بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی با تمام توان از موضع جمهوری اسلامی ایران در برابر خروج آمریکا از برجام پشتیبانی می‌کند، تبیین راهکارهای منطقی برای‌گذار از شرایط فعلی را خواستار شد.

رئیس اتاق ایران گفت: برجام فقط یک توافق درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران نبود بلکه آزمونی برای اثربخشی گفت‌وگو برای صلح، نظم و امنیت جهانی محسوب می‌شد که البته با رویکرد نابخردانه رئیس دولت آمریکا به نتایج خوبی نرسید. غلامحسین شافعی در سی و ششمین نشست هیأت نمایندگان اتاق ایران، پایبند نبودن دولت آمریکا به برجام را مسئله‌ای قابل پیش‌بینی عنوان کرد که رهبر انقلاب نیز بارها بدان اشاره کرده بود و آن را اثباتی بر این مدعا دانست که در اقتصاد جهانی نمی‌توان به دولت آمریکا و حتی دیگران اعتماد داشت.

شافعی با تأکید بر اینکه با خروج دونالد ترامپ از معاهده برجام، ما باید مطلقاً بر توانایی جوانان، صنعتگران، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه کشور اتکا کنیم، اظهار کرد: در پی این اتفاق، موضع جمهوری اسلامی ایران به‌درستی و با درایت توسط رئیس‌جمهور اعلام شد و بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی نیز با تمام توان از چنینی موضعی پشتیبانی می‌کنند؛ اما برای‌گذار از این شرایط لازم است راهکارهای منطقی تبیین شود.



لزوم تنش‌زدایی از سیاست خارجی

‌شافعی اظهار کرد: انتخاب ما در برابر ترامپ باید تنش‌زدایی از سیاست خارجی، تعامل سازنده با دنیا و تقویت هرچه بیشتر حرکت به‌سوی افزایش توان صادراتی و تولیدی کشور باشد، این همان سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که رهبر انقلاب بر آن تأکید جدی دارد و راه‌حل عقلانی و پایداری است که با آن می‌توان کشور را هم از تنش‌ها و التهابات داخلی و هم از زیاده‌خواهی قدرت‌های جهانی به‌صورت پایدار و بلندمدت نجات داد.

شافعی ادامه داد: واقعیت این است که تحریم‌ها کاغذپاره نیستند و نمی‌توان به صنعتگران، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی گفت که مشکلی به‌وجود نخواهد آمد. پس باید با صداقت به گفت‌وگو نشست و وحدت و انسجام ملی را دوچندان کرد.

او گسترش روابط بین‌المللی به‌خصوص با کشورهای همسایه را گام دوم در راستای ایمن‌سازی کشور در برابر اثرات سوء تصمیمات دولت آمریکا دانست و افزود: انعقاد پیمان‌های منطقه‌ای و قراردادهای تجارت ترجیحی برای ما اثربخش است و نقاط قوت ما را پررنگ خواهد کرد؛ ضمن اینکه حضور مؤثر ایران در مجامع بین‌المللی و تقویت هرچه بیشتر دیپلماسی سیاسی و اقتصادی از مواردی است که در شرایط موجود جهانی به‌طورجدی باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی با اشاره به اینکه ایران از نقاط قوت بسیار بالایی هم از نظر موقعیت ژئوپلیتیک و هم ازنظر نیروهای متخصص زبده و توانمند برخوردار است، اظهار کرد: اگر عقلانیت را اساس تصمیم‌گیری آینده خود قرار دهیم، یقیناً قادر خواهیم بود بر مشکلات فائق آمده و راه تعالی اقتصادی را ادامه دهیم.



شر غیرمولدها کم شود

شافعی گفت: دیگر نباید مثل سال‌های گذشته اقتصاد کشور را بی‌پناه در اختیار اشتهای سیری‌ناپذیر دلالان، واسطه‌گران و رانت‌خواران گذاشت بلکه باید فکری اساسی برای خروج از این وضعیت مخرب اندیشید و سایه سنگین و ضد‌توسعه‌ای غیرمولدها را که بر سر اقتصاد ایران به‌شدت سنگینی می‌کند برچید تا ریشه تولید و صنعت در کشور پا بگیرد؛ چراکه سود فعالیت‌های تولیدی، قادر به رقابت با سود این نوع فعالیت‌ها نخواهد بود و دائماً به فرار سرمایه از کشور یا انحراف آن به بخش‌های نامولد منجر خواهد شد.

او با بیان اینکه براساس برنامه‌های توسعه بلندمدت کشور در افق 1404قرار بر این بود که سهم بخش تولید افزایش یابد، اظهار کرد: براساس نماگرهای اقتصادی، سهم بخش صنعت و معدن از تولید ناخالص ملی حدود 13درصد، سهم نفت 12.3درصد، کشاورزی 10درصد و 57درصد باقیمانده سهم بخش خدمات است؛ این یعنی بخش‌های مولد کشور همچنان بسیار ضعیف است و در شرایطی که پیش رو داریم باید برای این موضوع تدابیر اساسی بیندیشیم.


   زمان آن رسیده که سیاست به اقتصاد یارانه بدهد

رئیس پارلمان بخش خصوصی ادامه داد: طبق آمارهای بانک مرکزی، نقدینگی اقتصاد ایران در پایان دی‌ماه 96بالغ‌بر 1463هزار میلیارد تومان بوده؛ درحالی‌که رشد تولید محدود است و عدم‌اصلاحات در ساختار نظام بانکی چنین پیامدهایی به‌دنبال داشته است. رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه تاکنون بارها رئیس‌جمهور گفته است که زمان آن رسیده تا سیاست به اقتصاد یارانه بدهد، تصریح کرد: در چنین موقعیت خطیری که با آن مواجه شده‌ایم نباید همچنان اقتصاد مکلف به پرداخت یارانه زیانبار به سیاست شود. شافعی تصریح کرد: اقتصاد بدون تعامل و همیاری در فضای اقتصاد جهانی قابل پیشبرد نیست. پس باید برای آن برنامه بلندمدت ترسیم کرد که این امر مستلزم تلاش بیشتر، آگاهانه، هدفمند و درعین‌حال پیگیر و خستگی‌ناپذیر وزیر امور خارجه است. او ادامه داد: باید بپذیریم که اقتصاد دچار ضعف‌های عمیقی است و تا زمانی که از درون قادر به حل اساسی این ضعف‌ها نباشیم نمی‌توانیم ضمن مقابله با فشارها، اقتدار خود را در عرصه سیاست جهانی حفظ کنیم. ازاین‌رو با توجه به فرصت طلایی‌ای که اکنون کشور برای اصلاح در اختیار دارد، دیگر مجالی برای تعلل و فرصت‌سوزی نداریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید