• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 24 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15979
+
-

بازار طلا و ارز روز گذشته با کاهش قیمت همراه شد

میزان ارز خروجی از کشور محدود می‌شود

ریزش 79هزار تومانی ارزش هر سکه بهار آزادی در بازار طلای ایران از یک سو و افت قیمت دسته‌جمعی ارزهای خارجی در راسته صرافی‌ها از سوی دیگر نشان می‌دهد با گذشت چند روز از خروج آمریکا از برجام، آرامش بر بازارها حاکم شده و دست‌کم التهابی رخ نداده است.

خوش‌بینی بازارها عمدتا ناشی از امیدواری به حفظ برجام در نتیجه مذاکرات فشرده این روزهای وزیر خارجه ایران با مقامات کشورهای چین، روسیه، آلمان، انگلیس و فرانسه و البته فدریکا موگرینی مسئول اتحادیه اروپاست و انتظار می‌رود با توجه به اجماع جهانی برای حفظ برجام و عدم‌همراهی با سیاست‌های دولت آمریکا و البته تدابیر احتیاطی دولت شکل گرفته است.

دیروز در بازار طلای ایران، هر سکه بهار آزادی طرح جدید 79هزار تومان، هر سکه طرح قدیم 44هزار تومان، نیم سکه 20هزار تومان و ربع سکه نیز 15هزار تومان ارزان‌تر از روز شنبه دادوستد شد. در بازار آزاد ارز ایران هم با وجود اعمال محدودیت در خروج و ورود ارز مسافری به کشور، هر یورو 236، هر پوند انگلیس 155، درهم امارات 32، دلار استرالیا 85، دلار کانادا 89و فرانک سوئیس 114تومان افت قیمت را تجربه کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور به همراه رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد آخرین دستاوردهای سیاست ارزی جدید را برای نمایندگان مجلس در یک نشست غیرعلنی توضیح دادند و تأکید کردند: خروج آمریکا از برجام مشکلی برای اقتصاد ایران ایجاد نخواهد کرد و به تمامی نیازهای ارزی بر مبنای نرخ 4200تومانی برای هر دلار آمریکا پاسخ داده خواهد شد. اما خبر مهم این بود که بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای میزان ارز خروجی از کشور را محدود کرد  اما ورود ارز به کشور برای هر نفر همان 10هزار یورو باقی ماند.  به گزارش ایسنا،  علی لاریجانی،  رئیس مجلس پس از نشست غیرعلنی مجلس درباره بازار ارز تأکید کرد: امیدواریم با همفکری دولت تصمیمات دقیق‌تری در حوزه بازار ارز گرفته شود.



قول دولتی‌ها به مجلس

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: اسحاق‌جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه غیرعلنی قول داد برجام مشکلی برای اقتصاد ایران به‌وجود نمی‌آورد و این موضوع تأثیری بر زندگی مردم نخواهد گذاشت.

محمدرضا رضایی‌کوچی همچنین گفت: جهانگیری قول داد ضمن کنترل قیمت ارز نیاز مردم نیز تأمین شود؛ البته نمایندگان از این وعده‌ها قانع نشدند و در حرف‌هایشان تأکید کردند اینها نباید در حد حرف بماند و باید ظهور و بروز آن را در عمل دید.

 شهباز حسن‌پور، عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در جلسه غیرعلنی دیروز معاون اول رئیس‌جمهور از عزم دولت برای تأمین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی با نرخ ۴۲۰۰ تومان سخن گفت و اعلام کرد: قرار است مقدار ارز پرداخت شده به افراد به‌صورت رسمی اعلام شود. سخنگوی هیأت رئیسه مجلس با اشاره به صحبت‌های معاون اول رئیس‌جمهور گفت: بنابر ضمانت‌های داده شده ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی،  نیازهای صنعتگران و تولیدکنندگان،  نیازهای پزشکی،  دارو،  ارز مسافرتی و بیماران تأمین می‌شود. بهروز نعمتی افزود: بنابر صحبت‌های رئیس‌کل بانک مرکزی هیچ‌گونه دغدغه‌ای در حوزه نیاز ارزی کشور وجود ندارد و ارز مورد نیاز به راحتی تأمین می‌شود.



دفاع جهانگیری از سیاست ارزی

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به شرایط جدید کشور پس از خروج آمریکا از برجام،  گفت: اجرای سیاست‌های جدید ارزی امکان مدیریت بهتر کشور در شرایط جدید را فراهم کرده است.
 جهانگیری دیروز در جلسه ستاد اقتصادی ساماندهی امور ارزی ضمن بیان اهداف آمریکا در جهت وارد کردن آسیب به کشور،  گفت: دولت با برنامه‌ریزی و تدوین راهکارهای مختلف آمادگی لازم برای مدیریت کشور در هر شرایطی را دارد.

او با اشاره به گزارش دست‌اندرکاران سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) درباره عملکرد این سامانه،  استقبال واردکنندگان،  صادر‌کنندگان و بانک‌ها از سامانه نیما را امیدبخش توصیف کرد و از دستگاه‌های مرتبط خواست با هماهنگی یکدیگر برای روان‌سازی‌ جریان تجارت خارجی و تأمین نیاز متقاضیان واقعی ارز حرکت کنند.

رئیس‌کل بانک مرکزی هم اعلام کرد:‌ سامانه نیما با قابلیت انعطاف‌پذیری بالا ابزار لازم برای سیاستگذاری بهتر و مدیریت بازار ارز را در اختیار کشور قرار داده و ما را برای مواجهه با شرایط جدید اقتصادی متاثر از تصمیمات سیاسی در عرصه بین‌المللی تواناتر کرده است.

او همچنین در نشست فراکسیون مستقلین مجلس با اشاره به عرضه یک میلیارد و 200میلیون دلاری ارز ناشی از صادرات غیرنفتی در سامانه نیما و نظام بانکی کشور گفت: با وجود برخی مقاومت‌ها از سوی تعدادی از صادرکنندگان،  پس از گذشت یک‌ماه از تصمیم جدید در حوزه ارز شاهد عرضه ارز ناشی از صادرات از سوی صادرکنندگان در سامانه نیما و نظام بانکی هستیم. اما برخی از روز اول با تزریق روحیه ناامیدی در جامعه سعی در ناکارآمد خواندن تصمیم اتخاذ شده داشتند.


   ضوابط جدید ارزی

بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: خروج ارز ،  اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام همراه مسافر مجموعا تا سقف 5هزاریورو یا معادل آن به سایر ارزها از مرزهای هوایی و تا سقف2هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها از مرزهای زمینی،  ریلی و دریایی مجاز است. بر این اساس نقل و انتقال ارز مشروط به ارائه رسید چاپی حاوی کد رهگیری صادر شده در باجه بانک ملی ایران تا سقف مبلغ مندرج در رسید مزبور در مبادی خروجی به گمرک خواهد بود. همچنین براساس ضوابط جدید ورود ارز به‌صورت اسکناس به کشور مجاز بوده و برای مبالغ تا 10هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها الزامی به اظهار آن به گمرک وجود ندارد. درصورت ورود ارز به‌صورت اسکناس به کشور بیش از مبلغ فوق،  بانک‌های کشور به پذیرش آن به‌صورت سپرده مجاز هستد و درصورت درخواست سپرده گذار،  عین آن به همراه سود مربوط به‌صورت ارزی به او پرداخت خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید