• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 24 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15975
+
-

آزمون خوب اصلاح‌طلبان

یادداشت
آزمون خوب اصلاح‌طلبان

محمدجواد حق‌شناس|رئیس کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورا:

شهردار تهران با اعتماد اکثریت شورای شهر انتخاب شد. این برای دومین بار است که اعضای شورای شهر پنجم با قاطعیت روی شهردار پایتخت به اتفاق نظر و رأی می‌رسند که این بیانگر وحدت نظر برای اداره مطلوب شهر است. در 2هفته اخیر روند دمکراتیکی بر فرایند انتخاب مدیر شهر حاکم بود و هر یک از نامزدهای شهرداری برنامه‌های خود را به شورا ارائه کردند که در نهایت از میان ۷ کاندیدای شهرداری، آقایان افشانی و مکارم در معرض رأی نهایی قرار گرفتند. این در ظاهر ماجرایی است که بارها نسبت بدان اطلاع‌رسانی صورت گرفته ولی آنچه حاوی پیام ویژه‌ای است، تلاش رقابتجویانه و سالم میان اعضای شورای شهر برای این انتخاب بود که حکایت از عقلانیت سیاسی اصلاح‌طلبان برای اداره شهر دارد. به‌رغم خبرسازی‌هایی که از سوی برخی گروه‌ها صورت می‌گرفت، اعضای شورای شهر در قالبی دمکرات و به دور از حاشیه‌هایی گزاف به بررسی برنامه‌های هر یک از کاندیداهاپرداختند  و  با برپایی نشست‌های مسئله محور در احزاب یا محافل دیگر و البته گفت‌وگوهای درونی، به واکاوی برنامه‌ها و تطبیق آن با واقعیت موجود در شهر پرداختند. البته ناگفته نماند که روزهای اخیر تلاش‌هایی صورت گرفت تا با برچسب‌زنی‌های سیاسی و حزبی به شورایی عقلانی، فرایند انتخاب شهردار را با حاشیه‌هایی ذهنی روبه‌رو سازند، ولی رفتار مبتنی بر عقل‌گرایی اعضای شورای شهر که رقابتی سالم را سرلوحه قرار دادند، قابل تأمل است. اعضای حزبی شورای شهر با حرکت بر مدار تصمیم حزبی خود مبتنی بر صرفه و صلاح شهروندان دست به انتخاب زدند و گفت‌وگوهایی دوسویه با اعضای مستقل شورا که عضو هیچ حزبی نیستند، برگزار شد و این تصویری از روش تعامل‌گرایانه اصلاح‌طلبان بود تا خط بطلانی باشد بر سناریو گروه‌هایی که به‌دنبال شبیه‌سازی‌ روند حرکت این شورا با شورای شهر اول تهران بودند. رویکرد اجتماعی شورای شهر فصل جدیدی از تحزب‌گرایی را در کشور رقم زد؛ چرا که رقابت و تضارب آرا در هر نظام حزبی امری پذیرفته شده، ولی مهم آن است که این تضارب و تفاوت منجر به تنش‌زایی نشود، بلکه به تبیین چالش‌ها برای رسیدن به نقطه هدف اصلی که توسعه است معطوف شود و شاید بتوان گفت اصلاح‌طلبان آزمون خوبی را پشت سر گذاشتند و تمرین تحول‌جویانه‌ای را برای رفتار جمعی خود پیش رو دارند.

اما می‌توان گفت فرایند انتخاب شهردار تهران نه‌تنها روندی کاملا دمکراتیک، بلکه روشی مطالعه‌محور را به همراه داشت و این برای نخستین‌بار بود که رویکرد پاسخگویی نامزدهای شهرداری به اعضای شورا درباره برنامه‌هایشان به شکل حضور در کمیسیون‌های تخصصی نهادینه شد که این موجب شد تا بعد از سال‌ها شورای شهر به جایگاه واقعی خود نزدیک شود.

همچنین برنامه شهردار پایتخت با نگرش سلیقه‌ای و تک‌بعدی عده قلیلی محل انتخاب قرار نگیرد، بلکه به محک بررسی و نقد تمامی کارشناسان شورای شهر و نخبگان و دانشگاهیان برسد و این رویه به وسعت دیدگاه هر یک از اعضای شورا برای اعطای رأی‌شان تأثیر‌گذار باشد.

لذا انتخاب محمد علی افشانی به‌عنوان شهردار تهران صرفا براساس قاعده بازی یک حزب که این روزها سناریوهای متعددی درباره آن مطرح شد نیست بلکه رأی به تجربه و تخصص وی در عرصه مدیریت کلان به‌عنوان فردی باسابقه اصلاح‌طلبی است.

۱۹رأی قاطع به شهردار حکایت از آن دارد که او از پشتوانه شورای شهر برای حرکت بر مدار توسعه شهری تهران برخوردار است. لذا اکنون فرایند انتخاب به پایان رسیده و همه باید برای موفقیت شهردار تهران همراهی سازنده‌ای داشته باشیم و حتی پیشنهاد می‌کنم سایر نامزدهای شهرداری تهران برنامه‌های مدون خود را برای موفقیت شهردار منتخب در اختیار وی قرار دهند و کار مشارکتی مبنای اقدام باشد.

اینک باید قاعده بازی که همانا اداره شهر برای زیست مطلوب شهروندان است را رعایت کنیم که برای این مهم، رویکرد و سیاست‌های کلی شورا و بلکه تعامل و همکاری در برنامه‌های مدیریتی آقای افشانی محور قرار می‌گیرد. ما به‌عنوان اعضای شورای شهر به شهرداری رأی داده‌ایم که رویکرد برنامه‌ای‌اش متکی بر شهر زیست‌پذیر و شهروندی مشارکت پذیر است که این از همان ابتدا، برنامه اصلاح طلبان برای ایجاد تحول اجتماعی و مطلوبیت‌بخشی به احساس رضایت شهروندان از کیفیت زندگی در شهر بوده است و اینک باید برای تجلی یافتن آن گام محکمی برداشته شود.

امروز شهرداری برای تهران انتخاب شد که سال‌ها مدیریت برنامه‌ریزی و مالی را در مناصب مختلف دولتی بر عهده داشته است و خاطره خوش مدیریت وی در استانداری فارس او را به مدیری خوشنام بدل ساخته که امید است همان رویکرد در کلانشهر تهران نیز تداوم یابد.

بی‌شک مردم در انتخابات سال۹۶ در تهران و اکثر کلانشهرها به لیست امید اعتماد کردند و رأی قاطعی به گفتمان اصلاح طلبی دادند و اینک اعضای شورای شهر تهران با توجه به عقبه گفتمانی خود در مسیر اعتماد مردم حرکت می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید