• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 24 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15965
+
-

پشت‌پرده انتخاب شهردار کرج

جایگاه شهردار کرج که در اواخر فروردین به دنبال اختلاف نظر با اعضای شورای شهر استعفا داد، همچنان خالی است

در شهر
پشت‌پرده انتخاب شهردار کرج



زهرا اشرف‌زاده| البرز- خبرنگار:

حدود 7 ماه گذشته بود که شورای شهر پنجم کرج که تازه فعالیت خود را شروع کرده بود «اصغر نصیری» را به عنوان شهردار کلان‌شهر کرج انتخاب کرد. نصیری که در پرونده خود نزدیک به 24 سال سابقه مدیریت در شهرداری‌های مناطق مختلف تهران را داشت، به عنوان انتخاب اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر کرج کار خود را شروع کرد. اما به دنبال اختلاف با اعضای شورای شهر در اواخر فروردین استعفا داد تا این روزها شورای اسلامی شهر بخش عمده نشست‌های خود را به بررسی گزینه‌های مطرح‌شده اختصاص دهد. حالا از برخی گزینه‌های احتمالی برای تصدی پست شهرداری کرج گزارش‌های رسمی و غیررسمی زیادی منتشر می‌شود، اما آن‌طور که از مطالب مطرح‌شده در شورای اسلامی شهر کرج می‌توان فهمید این است که اعضای 13 نفره این شورا برای انتخاب شهردار آینده به اجماع کامل نرسیده است، هرچند گفته می‌شود 8 عضو شورا یعنی اکثریت آرا بر انتخاب یک گزینه متمرکز هستند. با این حال لازم است در انتخاب شهردار جدید رویه سیاسی‌بازی در پیش گرفته نشود و اعضای شورا شهردار را بر مبنای مولفه‌های یک شهردار خوب و متخصص در خدمت مردم انتخاب کنند.


گزینه‌‌های مطرح‌شده جدی نیستند

رئیس شورای اسلامی شهر با اشاره به گزینه‌های مطرح‌شده برای تصدی پست شهرداری در کرج می‌گوید: هیچ‌یک از گزینه‌های مطرح‌شده برای تصدی جایگاه شهرداری کرج جدی نیستند و شورا هنوز وارد مباحث جدی در این زمینه نشده است.«محمد نبیونی» می‌افزاید: شایعات و گزینه‌های متعددی برای تصدی این سمت از میان معاونان فعلی و سابق، مدیران سابق شهرداری و افرادی که در شهرداری تهران یا وزارت کشور مسئولیت داشتند مطرح شده، اما هیچ‌یک از این گزینه‌ها به طور جدی مطرح نیستند و شورا هنوز در این خصوص مباحث جدی‌ای را بیان نکرده است.

وی با مثبت ارزیابی کردن عملکرد اصغر نصیری در دوره کوتاه مدیریت خود، می‌گوید: عمده‌ترین ضعف و مشکل مدیریتی که منجر به استعفای شهردار سابق و پذیرش آن از طرف شورا شد، نحوه تعامل وی با شورا بود. به هر حال هر کسی دارای نقاط ضعف و قوت است و نمی‌توان منکر شد که نقاط قوت عملکرد و شخصیت دکتر نصیری بر ضعف‌های ایشان غالب بود.
نبیونی اضافه می‌کند: وظیفه من به عنوان رئیس شورای اسلامی شهر حمایت از هر کسی است که به عنوان مدیر اجرایی شهر مسئولیت رسیدگی به امور شهر و شهروندان را به عهده می‌گیرد.


انتخاب شهردار در اتاق شیشه‌ای

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر کرج درباره جزئیات انتخاب شهردار جدید می‌گوید: معرفی، بررسی و انتخاب از جمله فیلترهایی است که شخص مورد نظر برای شهردار شدن باید از آنها عبور کند. در انتخاب شهردار باید شان شهر را مد نظر قرار داد. شخصی شایسته نشستن بر صندلی شهرداری کرج است که شورا را متقاعد کند توان مدیریت شهری مانند کرج را دارد.
‏«عباس زارع» ادامه می‌دهد: هر فردی که معرفی می‌شود باید در اتاق شیشه‌ای راهکارهای عبور از موانع اقتصادی را ارائه دهد و پاسخگوی چالش‌های پیش رو باشد.


نگاه مشترک؛ مهم‌ترین اصل در انتخاب شهردار

سخنگوی شورای شهر کرج می‌گوید: اگرچه تحقق کامل معیارهای مد نظر برای انتخاب شهردار کرج امکان‌پذیر نیست، بر قولی که به مردم برای اعمال ملاک‌هایی چون سلامت، شفافیت، تعامل با شورا، حل بحران، جذب سرمایه و تاکید بر جوانان داده‌ایم پاییند هستم.

«رحیم خستو» درباره چهره‌هایی که این روزها به عنوان نامزدهای مد نظر برای گرفتن سکان شهرداری کرج مطرح می‌شود بیان می‌کند: تنها چهره‌ای که با هر 13 عضو شورا در این خصوص صحبت کرده آقای سریزدی است. این صحبت‌ها انجام شده، اما اینکه اعضا روی آقای سریزدی اجماع دارند یا خیر موضوع دیگری است. یکی - دو نفر از اعضای شورا هم آقای ترکاشوند را پیشنهاد داده‌اند. گزینه‌های دیگری که مطرح شده‌اند هیچ کدام از طرف اعضای شورای شهر نبوده است.

وی ادامه می‌دهد:ما همه با هم هستیم. معیار شورا را اکثریت تعیین می‌کند. شاید یک بار 8 رای خیلی خوب باشد، اما برخی مواقع هم این‌طور نیست. ما نه دیکتاتوری اکثریت و نه خودخواهی فردی را می‌خواهیم.
خستو ادامه داد: شورا نتیجه‌اش اکثریت است و هرچه با رای اکثریت باشد قابل احترام است و به این معنا نیست که حق اقلیت نادیده گرفته بشود. 5 نفر همسو در شورا هم اگر گزینه‌ای دارند مطرح کنند.
اینک دغدغه مردم کرج پویایی، پیشرفت و حل شدن معضلات شهری است. مردمی که بهترین قضاوت‌کننده هستند و یقینا برایند شهرداری و شورای شهر را زیر ذره‌بین قرار می‌دهند و توقع دارند شهردار آینده شهرشان از سر منطق و عقلانیت و به دور از حواشی و مواضع و حب و بغض‌های سیاسی انتخاب شود و تمام دغدغه‌اش ارائه خدمت قابل قبول به مردم، اجرای طرح‌های عمرانی نیمه‌کاره و ارائه مدیریت کارآمد تعاملی با دیگر دستگاه‌ها 
باشد.


در انتخاب شهردار دیدگاه تمام اعضا دیده شود

عضو دیگر شورای شهر کرج می‌گوید: امروز خیالمان راحت است که سرپرستی توانمند در شهرداری داریم و تا 3 ماه فرصت داریم انتخاب خوب داشته باشیم. پس ترجیح می‌دهیم مدت انتخاب شهردار طولانی شود، اما انتخاب نادرست نکنیم و برای افرادی که قرار است بیایند در این زمینه به ما کمک کنند وقت بگذاریم.
«سارا دشتگرد» می‌افزاید: قرار است که شورای شهر شیشه‌ای و شفاف عمل کند که البته من در این زمینه نگرانی دارم.
وی اضافه می‌کند: بر هیچ کس پوشیده نیست که شورای 13 نفره شهر کرج به لحاظ آرا و نظر 8 به 5 است و ما چه اعلام کنیم و چه اعلام نکنیم (تیم 5 نفره) بازنده هستیم. بنابراین ما می‌خواهیم 13 نفر در خصوص یک نفر تصمیم بگیریم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید