• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 24 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15963
+
-

سیمای نازیبای تبلیغات شهری در خرم‌آباد

مدیرعامل سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری: در تبلیغات شهری خرم‌آباد، نشانی از پیام‌های فرهنگی و فرهنگ سازی دیده نمی‌شود

شهری
سیمای نازیبای تبلیغات شهری در خرم‌آباد




فاطمه حافظی| خرم‌آباد- خبرنگار:

ساماندهی بصری یکی از  مهم‌ترین موضوعات در طراحی شهری به حساب می‌آید.نصب بیلبوردهای تبلیغاتی و ساماندهی آنها یکی از برنامه‌های توسعه فرهنگی و زیباسازی شهرهاست که این مهم در خرم‌آباد مورد غفلت قرار گرفته و همین امر زیبایی بصری شهر را تحت تاثیر قرار داده است تا جایی که فضای شهری مرکز استان را دچار نوعی به هم ریختگی کرده است.

هر چند تغییر داربست به بیلبوردها و نصب تلویزیون‌های شهری یکی از راه‌های زیباسازی بصری شهر بوده است، اما در این میان افزایش تعداد بیلبوردهای تبلیغاتی و پراکنش آنها در چند خیابان شلوغ و پرتردد، زیبایی شهر را تا حدود زیادی از بین برده است. از سوی دیگر در این میان، هیچ گونه تبلیغات فرهنگی دیده نمی‌شود. این موضع یکی از عوامل مهمی است که خرم‌آباد را از زیبایی بصری بیلبوردهای تبلیغاتی محروم کرده است.


نبود تبلیغات فرهنگی

یکی از شهروندان خرم‌آبادی در این باره می‌گوید: نصب بیلبوردهای تبلیغاتی در شهر خرم‌آباد به جایی رسیده است که هر کسی با ثبت یک شرکت به راحتی می‌تواند بیلبوردهایی را در شهرنصب ‌کند.
«طاهر یعقوبیان» در گفت و گو با همشهری ادامه می‌دهد: این شیوه، زیبایی شهر را تحت تاثیر قرار داده و مشکلات زیادی را به وجود آورده؛ به گونه‌ای که بیشتر این تبلیغات جنبه تملق، تعریف و تمجید از مسئولان را به خود گرفته است.
این شهروند خرم‌آبادی اضافه می‌کند: تاکنون هیچ تبلیغات فرهنگی، اجتماعی یا اقتصادی که حاوی پیام‌هایی برای ارتقای سطح فرهنگ مردم باشد، در شهر نصب نشده است.

یعقوبیان بیان می‌کند: درست است این بیلبوردها برای تبلیغات هستند، اما باید سازمان‌های فرهنگی نیز از این ظرفیت بالقوه استفاده کرده و از این فرصت‌ها برای انجام کارهای فرهنگی بهره ببرند؛ کاری که در بسیاری از کشور‌ها و حتی شهرهای کشور به چشم می‌خورد. اما این موضوع در خرم‌آباد مورد غفلت واقع شده است.


برهم زدن نظم و زیبایی شهر 

از سوی دیگر یک کارشناس فرهنگی در این باره می‌گوید: در گذشته تبلیغات از طریق داربست و نقاشی روی پارچه کتان و برزنت انجام می‌شد، اما کم کم صنعت چاپ و بنر به میدان آمد و دگرگونی زیادی در تبلیغات شهری ایجاد شد.
«پیام غیاثوند» بیان می‌کند: ابتدا متولی خاصی به عنوان شغل حرفه‌ای برای این کار وجود نداشت و سازمان میادین شهرداری، متولی ساماندهی این بخش بود. اما با احداث انگشت شمار استندهای تبلیغاتی در شهر و ایجاد بازاری خوب، متولیان و متصدیان سراسیمه و دست پاچه شروع به نصب سازه‌های تبلیغاتی زیادی در شهر کردند که موجب شد تعداد سازه‌ها بیشتر و ناموزون و ناهماهنگ رشد کنند.
غیاثوند می‌گوید: در این میان، مسئولان شهری و دستگاه‌های متولی مقصر هستند و باعث این ناهماهنگی و برهم زدن نظم و زیبایی شهر شده اند.


نصب بیش از ظرفیت بیلبوردها در شهر

مدیرعامل سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری خرم‌آباد اما با اشاره به مشکلات موجود در تبلیغات شهری مرکز استان می‌گوید: مشکلاتی که برای سازه‌های تبلیغاتی می‌توان برشمرد این است که تعداد بیلبوردهای تبلیغاتی نصب شده در شهر بیشتر از ظرفیت در نظر گرفته شده است.
وی ادامه می‌دهد: در شهرهای صنعتی، توریستی، فرهنگی و... که در آنها تبلیغات شهری بسیار اهمیت دارند، سرانه سازه‌های تبلیغاتی بسیار پایین تر از شهری همچون خرم‌آباد است.

احمدی می‌افزاید: از دیگر مشکلات تبلیغات شهری در خرم‌آباد، نبود محتوایی است که به رونق اقتصادی، کسب و کار و کارآفرینی یا به توسعه فرهنگی منجر شود. از سوی دیگراین تبلیغات بیشتر متعلق به بانک ها، موسسات غیرانتفاعی، کلاس‌های کنکور یا چند شرکت خصوصی و دولتی هستند. این مسئول اظهار می‌کند: در این تبلیغات کمتر نشانی از توسعه فرهنگی و اجتماعی، کارآفرینی، گردشگری و... دیده می‌شود. فقط عده‌ای به دنبال دریافت سود تبلیغات هستند و ما نیز صرفا به دنبال دریافت هزینه آن هستیم. از این رو، این موضوع به یک آفت تبدیل شده است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری خرم‌آباد، گرافیک نه چندان دلپذیر تبلیغات شهری را آفت دیگر این حوزه عنوان می‌کند  و می‌افزاید: طرح‌های تبلیغات شهری گرافیک مناسبی ندارند و با اصول تبلیغات شهری مغایرت دارند و این امر، نشان از غیر حرفه‌ای بودن کار دارد. 
احمدی اظهار می‌کند: رعایت نکردن فاصله صنفی بیلبوردها با یکدیگر نیز از دیگر مشکلات حوزه تبلیغات شهری در خرم‌آباد به شمار می‌آید. به نحوی که بیلبوردهای تبلیغاتی یک شرکت با فاصله 20 سانتی متری از دیگر شرکت نصب شده است و این کار با اصول کار حرفه‌ای مغایرت دارد.
این مسئول شهری خرم‌آباد اضافه می‌کند: از دیگر مشکلات شهری عدم پراکندگی مناسب بیلبوردهای تبلیغاتی است که متاسفانه این بیلبوردها تنها در یکی، 2 نقطه از سطح شهر و به تعداد زیادی قرار گرفته اند و همین امر سبب شده است تا در سایر نقاط شهر، داربست، پلاکارت یا بنر روی درختان نصب شود.


ساماندهی و نظم دادن تبلیغات شهری

مدیرعامل سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری خرم‌آباد اظهار می‌کند: مشکلات زیادی در عرصه فرهنگی و تبلیغاتی شهر وجود دارد. ازاین رو سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری ساماندهی تبلیغات شهری را در دستور کار قرار داده است.
وی می‌گوید: به همین منظور باید آیین نامه‌ای تصویب و به تایید برسد که براساس آن، تبلیغات شهری براساس اصول و ضوابط حرفه‌ای و مناسب،ساماندهی شوند. این اقدام می‌تواند شامل کم شدن تعداد بیلبوردها یا جابه جایی آنها شود.
احمدی می‌افزاید: از ساماندهی تبلیغات شهری هم شهرداری سود می‌برد، هم شرکت‌های تبلیغاتی کار خود را به درستی انجام می‌دهند و از این کار منتفع می‌شوند و در وهله آخر می‌توان از این ابزار شهری در راستای سامان بخشیدن و زیباسازی مبلمان شهری سود برد. ضمن این که با در پیش گرفتن رویکردهای فرهنگی در تبلیغات شهری می‌توان فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به شهروندان را سرلوحه اقدام‌های مدیریت شهری قرار داد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری خرم‌آباد در پایان عنوان می‌کند: تا زمانی که این آئین نامه تصویب و به تایید نرسد، سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مجوز نصب هیچ گونه بیلبورد تبلیغاتی را در شهر نخواهد داد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید