• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 24 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15956
+
-

گره رکود بر صنعت نساجی اصفهان

واردات قاچاق، پرداخت حق بیمه و بهره بانکی 23 درصدی از مهم‌ترین مشکلات صنعت نساجی است

نساجی
گره رکود بر صنعت نساجی اصفهان



محمد منزه|‌ اصفهان- خبرنگار:

اصفهان در سال‌های 1300 تا 1350 در صنعت نساجی به اوج شکوفایی کیفی و کمی رسید؛ چنان‌که به منچستر شرق مشهور شد. کارخانه‌های بزرگی مانند وطن، ریسباف و... با تولید پارچه‌های بسیار مرغوب، نه‌فقط نیاز کشور را تأمین می‌کردند، بلکه تولیدات خود را به کشو‌رهای اروپایی، از جمله انگلستان صادر می‌کردند. اما این روزها خبرهای خوبی از این صنعت به گوش نمی‌رسد. واحدهای تولیدی نساجی نیمه‌تعطیل یا تعطیل هستند و کارگران زیادی از کار بیکار شده‌اند لذا توجه به این صنعت و احیای آن در استانی که روزی مهد نساجی محسوب می‌شده آن هم در شرایطی که کشاورزان و دامپروران با مشکلات عدیده روبه‌رو هستند، ضروری است. 


مشکلات مالیات 9درصدی ار زش افزوده

رئیس هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنایع نساجی استان در مورد جایگاه صنعت نساجی اصفهان به همشهری می‌گوید: زمان اندکی تا نابودی صنعت نساجی استان باقی مانده است. پیش‌بینی شده بود در سال 97 معادل 2200 واحد فعال در بخش نساجی داشته باشیم، اما با شرایط رکود حاکم به نظر می‌رسد بیشتر از 1200 تا 1300 واحد فعال در استان نداریم. این صنعت که زمانی بسیاری از مشکلات اقتصادی جامعه را برطرف می‌کرد، امروز نیاز به کمک دارد. 

«حبیب‌الله شاه‌کرمی» درباره مشکلات صنعت نساجی می‌گوید: یکی از مشکلاتی که همیشه فعالان این صنعت را تهدید می‌کند مالیات بر ارزش افزوده است. متأسفانه دولت تمام فشار خود را فقط روی تولیدکنندگان این بخش گذاشته است و مالیات را فقط از قشر تولیدکننده دریافت می‌کند. هر تولیدکننده باید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند که تولیدکننده باید برای جبران هزینه،قیمت کالای نهایی خود را بالا ببرد و نتیجه آن گران شدن اجناس و رویگردان شدن مردم از خرید کالای نساجی ایرانی است. وی می‌افزاید: این در حالی است که در اکثر کشورهای جهان، مالیات از مصرف‌کننده نهایی دریافت می‌شود. در کشور ایران نیز فقط شعار می‌دهیم و در سخن گفته می‌شود باید از مصرف‌کننده مالیات گرفت، اما در حوزه عمل که وارد می‌شویم، چنین چیزی نمی‌بینیم و همچنان از تولیدکننده مالیات گرفته می‌شود. 


وضعیت همه صنایع نامطلوب است

شاه‌کرمی در ادامه می‌گوید: در فضای کسب و کار میان 150 کشور، ایران در رتبه 124 قرار دارد و این بیانگر آن است که به غیر از صنعت نساجی، وضعیت صنایع دیگر هم خوب نیست. واردات 40 درصدی اجناس قاچاق، پرداخت بیمه 30 درصدی  برای کارگران و بهره بانکی 23درصدی، از مهم‌ترین مشکلات صنعت نساجی است که تولیدکننده ایرانی و به خصوص اصفهانی را با ورشکستگی روبه‌رو کرده است. برای برطرف شدن این مشکلات دولت باید برنامه‌ریزی‌های خاصی را انجام دهد. 


رقابت تولیدات ایرانی با خارجی‌ها

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان می‌گوید: متاسفانه در کشور ایران اکثر محصولات تولیده‌شده داخلی با وجود این که دارای کیفیت بسیار بالایی هستند، باید با برندهای خارجی که در بازار به وفور یافت می‌شود، رقابت کنند. همین امر باعث شده تولیدکنندگان روزبه‌روز از میزان تولیدات خود برای مقابله با این مشکل بکاهند.  «مجتبی ملا‌احمدی» می‌گوید: برای بهبود این صنعت می‌توان از سرمایه‌گذاران خارجی در استان بهره برد و آن‌ها را با ظرفیت‌های نساجی اصفهان آشنا کرد تا به سمت سرمایه‌گذاری در این صنعت هدایت شوند و شاهد شکوفایی این صنعت باشیم. 


صنعت نساجی تابع برند است

پیشکسوت صنعت نساجی استان می‌گوید: با وجود کیفیت بالای تولیدات داخلی هنوز این محصولات جایی در سبد خرید مردم ندارند و فروشندگانی که بیشتر اجناس مغازه آن‌ها را کالاهای قاچاق پر کرده، برای کسب سودهای بیشتر، کمتر به محصولات نساجی کشور گرایش دارند. «خسرو کساییان» می‌گوید: صنعت نساجی به لحاظ مصرف‌کننده، تابع برند است. اگر در اصفهان روی این بخش کار شود و توسعه پیدا کند و صادرات گسترش یابد، این صنعت موفق خواهد بود. خوشبختانه، واحدهایی در شهر اصفهان هستند که در 20 سال اخیر احداث شده‌اند که از نظر تولید نخ و پارچه سرآمد هستند و در برابر مشکلات ایستادگی می‌کنند اما معضلات همچنان بسیار است. به خاطر این که این استان، مهد نساجی کشور است از همه مسئولان می‌خواهیم شرایطی ایجاد کنند که برند صنعت نساجی اصفهان دوباره احیا شود. 

وی در مورد حمایت دولت از این صنعت می‌گوید: در حقیقت، صنعت نساجی ما با نگاه جهانی، دانش، تکنولوژی ماشین‌آلات، برند‌سازی و نگاه به آن طرف مرزها برای صادرات محصولات و بازاریابی می‌تواند موفق باشد؛ البته دولت باید تسهیلات ویژه‌ای در اختیار صنایع و به خصوص صنعت نساجی اصفهان بگذارد تا شاهد رونق گرفتن روزافزون این صنعت باشیم به خاطر آن که واحدهای فعال در این صنعت با وجود ظرفیت‌های بسیار پایین مشغول فعالیت بوده و نیاز به حمایت مسئولان دارند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید