• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 24 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15952
+
-

شهر قزوین کشش این همه خودرو را ندارد

کم کردن حجم ترافیک با فرهنگسازی استفاده از خودروهای عمومی و دوچرخه امکان‌پذیر است

شهر
شهر قزوین کشش این همه خودرو را ندارد




مطهره حاجی قاسمی| قزوین- خبرنگار:

ورود خودرو به شهر‌های ایران موجب شد نیاز به شبکه‌ای مناسب برای تردد این خودرو احساس شود. افزایش تعداد خودرو و رشد شهرها موجب بروز فشار روی سامانه شبکه معابر شد و به همین دلیل ساخت خیابان‌های مناسب و تعریض برخی از محورهای موجود در دستور کار قرار گرفت. از سوی دیگر توسعه سریع شهر موجب می‌شد که نواحی جدید همیشه با فرض استفاده از خودرو بیشتر ساخته شوند. 
پس از افتتاح پروژه‌هایی مانند پل و بزرگراه در قزوین و استفاده از آنها مشاهده می‌کنیم که ترافیک سابق باز هم به این محدوده‌ها برمی‌گردد و انگار نه انگار که در این مکان پروژه‌ای اجرا شده است!‌

یک دوچرخه‌سوار قزوینی در این‌باره به همشهری می‌گوید: شهروندان قزوینی از دیرباز علاقه خاصی به استفاده از دوچرخه در‌ ترددهای درون‌شهری خود داشته‌اند و این پیشینه تاریخی می‌تواند در‌ ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه در بین شهروندان اثرگذار باشد.‌

«احمد پارسی» می‌افزاید: استفاده از دوچرخه در‌ ترددهای درون‌شهری با کاهش بار ترافیکی معابر، کاهش آلودگی هوا را هم به دنبال دارد و اگر این فرهنگ در بین شهروندان رواج یابد، تمام گروه‌های سنی شهروندان می‌توانند از دوچرخه برای‌ ترددهای درون‌شهری خود بهره‌مند شوند.
این قهرمان دوچرخه‌سواری در ادامه می‌گوید: ساخت مسیرهای دوچرخه در معابر مختلف ‌شهر به توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری کمک کرده وعابران پیاده را به استفاده از دوچرخه که یک وسیله کاملاً سالم و ورزشی است، تشویق می‌کند.


ارتقای فرهنگ عمومی 

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر قزوین، در این‌باره می‌گوید: مشکلات ناشی از رفتارهای ناصحیح ترافیکی به فقر فرهنگی در این حوزه مربوط می‌شود. 
«احد چگینی» می‌افزاید: پارک دوبله،‌ تردد بی‌رویه خودروهای تک‌سرنشین،‌ تردد موتورسواران خلاف جهت خیابان و عدم توقف مناسب تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها در مسیر خیابان از این قبیل مشکلات است. 
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل‌ شورای شهر قزوین با اشاره به اینکه باید برای افزایش فرهنگ ترافیکی شهروندان گام مؤثری برداشته شود، می‌گوید: از دستگاه‌های ذی‌ربط درخواست می‌شود با برنامه‌ریزی مشخص در این جهت گام مؤثری بردارند. 
چگینی ادامه می‌دهد: ‌‌افزایش دوربین‌های نظارتی در کاهش جرائم‌ اثرات مقطعی ‌دارد و اگر فرهنگ ترافیک اصلاح شود دیگر شاهد این‌گونه تخلفات نخواهیم بود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل‌ شورای شهرقزوین اضافه می‌کند: در کشورهای مختلف، فرهنگ ترافیک یکی از نشانه‌های تمدن محسوب می‌شود و تخلفات ترافیکی، سرعت بالا و حرکات خطرآفرین تیشه به ریشه فرهنگ عمومی می‌زند و این در حالی است که این عوامل رابطه مستقیمی با سن، جنس، تجربه و تحصیلات دارد.
چگینی با اشاره به اینکه بهترین شیوه انتقال مفاهیم ترافیکی استفاده از ظرفیت‌های رادیو و تلویزیون است، می‌گوید: برای فرهنگسازی ترافیکی همکاری نظام‌های آموزشی، مشارکت صدا و سیما و وزارتخانه‌ها بسیار لازم است. وی با بیان اینکه افراد دارای تحصیلات بالاتر احترام بیشتری به قوانین می‌گذارند، می‌گوید: حضور پلیس در جاده‌ها و جریمه‌های نقدی نیز  یک عامل بازدارنده موقت است چرا که فرهنگ تنها عامل بازدارنده از تخلفات است. رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، در ادامه می‌افزاید: فرهنگ ترافیکی باید به مردم آموزش داده شود و این موضوعی است که اگر به آن رسیدگی نشود از کنترل سایر امور غافل می‌شویم. چگینی ادامه می‌دهد: فرهنگ ترافیک و عادت رانندگی معمولاً با نحوه نگرش مسئولان و دیدگاه‌های آنها نسبت به مشکلات ترافیک سنجیده می‌شود و تا زمانی که زیرساخت‌های لازم برای فرهنگ ترافیک موجود نباشد نباید توقع تغییر رفتار مردم را در این زمینه داشته باشیم.


آموزش فرهنگ صحیح ترافیکی 

یک جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه به همشهری می‌گوید: آموزش یکی از مهم‌ترین مسائل در رفع مشکلات ترافیک است. برای ارتقای ایمنی ترافیک باید آموزش در تمام مقاطع سنی وجود داشته باشد. در بین گروه‌های مختلف آسیب‌پذیر در محیط ترافیک، کودکان بیشتر آسیب می‌بینند. برای تأثیر‌گذاری بر کودکان از روش‌های گوناگون اعم از آموزش نظری در مدارس، آموزش عملی تبلیغات و رسانه‌های گروهی می‌توان بهره‌ گرفت. «احمد اسفندیاری» می‌افزاید: آموزش‌های مستقیم رفتار ترافیکی به کودکان در محیط واقعی توأم با خطراتی برای آنهاست، به همین دلیل یکی از روش‌های آموزش عملی به آنها استفاده از پارک‌های آموزش ترافیک است که شبیه محیط واقعی ترافیک ساخته شده باشد. به‌ عنوان مثال در این پارک‌ها راه‌ها، خط آهن، پیاده‌رو و خیابان‌ها، علائم راهنمایی، چراغ راهنماها و غیره‌‌ در مقیاس کوچک‌تر طراحی و ساخته می‌شود.

وی در ادامه می‌افزاید: با ورود خودرو به معابر شهری، خطرات ناشی از این وسیله در تقابل با عابران پیاده و نیز دیگر وسایل نقلیه آشکار شد. برای همین بوق خودروها به‌عنوان وسیله‌ای برای اعلام خطر در مواقعی که طرف مقابل از وجود خودرو مطلع نیست مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اسفندیاری می‌گوید: متأسفانه در کشور ما بوق خودرو جایگاه خود را به‌عنوان وسیله‌ای برای اعلام خطر از دست داده و به‌صورت وسیله‌ای برای دستور دادن مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین استفاده از این وسیله برای جذب مسافر به تاکسی از موارد عجیب در فرهنگ ترافیک ماست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید