• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 24 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15939
+
-

بلاتکلیفی بزرگ‌ترین زیرگذر عابرپیاده تهران در میدان آزادی

کرکره‌ای که همچنان پایین است

کرکره‌ای که همچنان پایین است

پرنیان سلطانی| خبرنگار:

مناطق 9 و5


اوایل مهر سال 93 و بعد از تجربه زیرگذر چهارراه ولی‌عصر(عج)، کلنگ ساخت زیرگذر میدان آزادی به زمین زده شد و تابلو اطلاعات طرح، مدت زمان ساخت و بهره‌برداری از بزرگ‌ترین زیرگذر عابرپیاده تهران را 60 روز اعلام کرد. قرار بر این بود که این زیرگذر نهایتاً تا زمستان سال 1393 به بهره‌برداری برسد و در همان سال عبور و مرور 3 هزار عابرپیاده محدوده میدان آزادی را به زیر زمین منتقل کند تا هم رفت‌وآمد آنها ایمن‌تر شود و هم خودروها بدون ترافیک و تأخیر در محدوده میدان آزادی‌‌‌‌ تردد کنند اما وجود معارضان مختلف از جمله انشعابات گاز، برق، تلفن، فیبر نوری و... باعث کند شدن روند اجرای طرح شد و مسئولان شهری نتوانستند به قول خود برای افتتاح 2 ماهه زیرگذر آزادی عمل کنند.

با این حال کار عمرانی این زیرگذر با همه سختی‌هایی که بر سر راهش قرار داشت، سال 95 به پایان رسید و حتی پله‌های برقی آن هم نصب شد؛ اما هنوز که هنوز است درهای ورودی و خروجی آن به روی مردم بسته است و عابران پیاده به سبک و سیاق گذشته مجبور به گذر از عرض خیابان هستند. در این گزارش سری به محدوده میدان آزادی زدیم و از آخرین وضعیت زیرگذر عابرپیاده این میدان گزارشی تهیه کرده‌ایم. 
 

جای خالی پل عابر

ترافیک سنگین در محدوده میدان آزادی،‌ تردد روزانه بیش از 3 هزار عابرپیاده از عرض بزرگراه لشکری و خیابان شهید جناح و تصادفات منجر به جرح و فوت در این معابر از جمله مواردی بود که باعث شد مسئولان شهری پایتخت به فکر ایجاد زیرگذری برای‌‌‌‌ تردد عابران پیاده بیفتند. اما این زیرگذر 130 متری با عرض 6‌متر بعد از گذشت سه سال و نیم از اجرای کار عمرانی هنوز به بهره‌برداری نرسیده و هیچ‌کس هم نمی‌داند سرانجام چه روزی درهای آن به روی مردم باز خواهد شد.

«زهرا محمدی» شورایار محله طرشت که یک سر محله‌اش به میدان آزادی ختم می‌شود، در این‌باره می‌گوید: «واقعاً عبور و مرور عابران از عرض خیابان‌های منتهی به میدان آزادی کار بسیار خطرناکی است و ما بارها تقاضای ایجاد یک پل هوایی در این محدوده را داده‌ایم. اما وجود این زیرگذر بدون استفاده عملاً امکان ساخت پل هوایی را از مردم گرفته است.»


ثبت چند تصادف در روز

خطرناک بودن‌‌‌‌ تردد عابران از عرض خیابان‌های منتهی به میدان آزادی موضوعی نیست که فقط شورایار محله طرشت به آن اشاره کند. «علی سلگی» که 15 سال است در خط تاکسی میدان آزادی‌ـ سه‌راه ضرابخانه فعالیت دارد می‌گوید: «روزی نیست که در این محدوده شاهد وقوع تصادف نباشیم. عبور از این خیابان‌های عریض و طویل برای همه عابران کار سختی است و این کار قطعاً برای افراد مسن، معلولان و خانم‌هایی که می‌خواهند با کالسکه بچه‌هایشان از خیابان عبور کنند، سخت‌تر است.»

«داود نظری» یکی دیگر از رانندگان پایانه شهید نظری که در خط آزادی‌ـ سیدخندان کار می‌کند هم در این‌باره می‌گوید: «در حال حاضر فقط یک پل هوایی در خیابان جناح وجود دارد که آن هم با محدوده شلوغ و 
پر‌‌‌ تردد میدان فاصله زیادی دارد. شاید اگر به جای این همه خرج که برای ساخت زیرگذر صرف شد، یک پل عابرپیاده در همین محدوده می‌ساختند، خیلی زودتر به نتیجه می‌رسیدیم.»


خداحافظی با ترافیک و دعوا

صحبت‌های نظری که به اینجا می‌رسد، «علی دادرس» راننده قدیمی خط  آزادی ـ ونک هم به کمک همکاران تاکسیرانش می‌آید و با اشاره به دیگر مشکلات حال حاضر این میدان می‌گوید: «اینجا در پایانه شهید نظری نزدیک 20 خط تاکسی وجود دارد که مسافران را به هر نقطه از شهر که بخواهند می‌رساند. اما در حال حاضر مسافربرهای شخصی با توقف در حاشیه خیابان جناح، هم باعث ایجاد ترافیک بیشتر می‌شوند، هم همیشه سر مسافر با هم دعوا و درگیری دارند. در صورتی که اگر این زیرگذر راه‌اندازی شود، راه عبور عابران پیاده کانالیزه و مسافران مستقیماً به پایانه شهید نظری هدایت می‌شوند و به این‌ترتیب عملاً مسافربرهای شخصی حاشیه خیابان جناح از چرخه حمل‌ونقل این محدوده حذف خواهند شد.»


سرانجام بهره‌برداری

شورایاران و تاکسیرانان محدوده میدان آزادی در حالی از لزوم ساخت یک پل عابرپیاده به جای زیرگذر فعلی صحبت می‌کنند که با ثبت ملی برج آزادی، عملاً این امکان وجود ندارد و استفاده از المان‌های شهری در این محدوده باید به گونه‌ای باشد که مردم از هر گوشه میدان بتوانند بدون مانع برج آزادی را رؤیت کنند. به همین دلیل هم از ابتدا ساخت زیرگذر برای‌‌‌‌ تردد عابران پیاده در این محدوده در نظر گرفته شده است؛ زیرگذری که البته هنوز در بلاتکلیفی به سر می‌برد و به یک علامت سؤال بزرگ برای شهروندان تبدیل شده است.

برای اینکه بدانیم سرانجام این طرح ترافیکی مهم در غرب پایتخت که همه فعالیت‌های عمرانی‌اش با شهرداری منطقه 5 تهران است چه خواهد شد، سراغی از «محمدباقر اسدی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک این منطقه گرفتیم و با این خبر خوش مواجه شدیم که این زیرگذر نهایتاً تا یک ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. اسدی در این‌باره می‌گوید: «تمام کارهای این زیرگذر پیش از این انجام شده بود و هیچ مشکلی برای راه‌اندازی‌اش وجود نداشت. ما فقط منتظر تأمین اعتبار نگهداشت آن از سوی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک بودیم که این بودجه به تازگی تأمین شده است. به این‌ترتیب پیش‌بینی می‌شود ظرف یک ماه آینده با انتخاب پیمانکار، درهای زیرگذر به روی مردم باز شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید