• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 22 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15733
+
-

ماهاتیر چگونه به قدرت بازگشت؟

نخست‌وزیر جدید مالزی، برای پیروزی تاریخی در انتخابات سراسری کشورش، با دشمنان قدیمی‌اش متحد شد تا دوستان قدیمی‌اش را شکست بدهد

آسیا
ماهاتیر چگونه به قدرت بازگشت؟

  پیروزی ماهاتیر محمد در انتخابات سراسری مالزی، نه‌تنها شروع دوران تازه‌ای در این کشور است که تغییر موضعی بزرگ در زندگی سیاسی او هم به شمار می‌رود. به گزارش گاردین، محمد 92ساله که بعد از دهه‌ها به دنیای سیاست بازگشت، پنجشنبه پیروزی برابر مریدان و دوستان قدیمی‌اش را جشن گرفت و با وجود تردیدهایی که گروه‌های مخالف درباره مشروعیت انتخاب او به عنوان نخست‌وزیر مطرح کردند، به‌عنوان رهبر دولت سوگند یاد کرد. ماهاتیر محمد پیش‌تر بین سال‌های 1981تا 2003هم نخست‌وزیر کشورش بود و منتقدانش او را متهم می‌کردند که یک دیکتاتوری تشکیل داده است. او در انتخابات هفته گذشته، با حمایت نسل‌ جوان مالزیایی‌ بر حکمرانی 61ساله حزب حاکم این کشور پایان داد. ماهاتیر محمد، خود سال‌ها عضو حزب باریسان ناسیونال بود و زمانی که از قدرت کناره‌گیری کرد، شاگردان و مریدان خود را به جای خود نشاند. همین مریدان و سرکرده آنها، نجیب رزاق، نخست‌وزیر پیشین مالزی، در همین انتخابات اخیر بزرگ‌ترین رقیبان و دشمنان ماهاتیر محمد بودند. ماهاتیر محمد برای غلبه بر همین دوستان سابق، دست یاری به سمت یکی از سرسخت‌ترین دشمنان قدیمی برد و با انور ابراهیم سیاستمدار برجسته زندانی ائتلاف کرد. انور ابراهیم که از نزدیکان ماهاتیر محمد بود، در انتهای دهه 90با وعده اصلاحات برابر او قد علم کرد اما نه‌تنها صدایش به جایی نرسید، ‌که به اتهام فساد مالی و اخلاقی زندانی شد. خود او این اتهام‌ها را رد کرده است.

ماهاتیر محمد در کنفرانس مطبوعاتی خود بعد از پیروزی در انتخابات، گفت که در پی گرفتن عفو سلطنتی برای انور ابراهیم است. ماهاتیر محمد پیش‌تر گفته است که درصورت عفو انور ابراهیم، ‌به نفع او کنار خواهد کشید و قدرت را به او خواهد سپرد. نکته‌ای که حمایت مردمی را برای ائتلاف محمد-ابراهیم به همراه داشت، نه فقط جذبه و قدرت کاریزماتیک ماهاتیرمحمد، که خستگی مردم از فساد و پارتی‌بازی در دولت نجیب رزاق بود. نجیب رزاق و حزبش متهمند که در بزرگ‌ترین فساد دولتی دنیا، میلیاردها دلار پول را به یغما برده‌اند. در مورد نجیب رزاق گفته می‌شود که او با همین پول‌ها، ‌کلکسیونی از جواهرات به ارزش صدها میلیون دلار برای همسرش خریداری کرده است. ماهاتیر محمد، هنگام بازگشت به دنیای سیاست، اعلام کرد که برای مبارزه با همین فساد دولتی پا به میدان گذاشته است. به گزارش الجزیره، ‌در مالزی گفته می‌شود این فساد، میراث دوران حکومتداری خود ماهاتیر محمد است و البته تنها خود ماهاتیر می‌توانست این چنین به آن بتازد. جوانان مالزیایی که سال‌ها وعده‌های توخالی دولت را برای مقابله با فساد دیده‌اند، در پیروزی ائتلاف ماهاتیر محمد و انور ابراهیم نقشی بسزا داشته‌اند و ابزار آنها هم در این پیروزی تاریخی، ‌شبکه‌های اجتماعی بوده است. پیروزی ماهاتیر و هم‌پیمانانش از این منظر هم تاریخی است که برای نخستین بار در تاریخ مالزی، ‌یک حزب فارغ از مسائل نژادی وارد کارزار انتخاباتی شد و به پیروزی رسید.

این پیروزی، احتمالا آخرین میخ بر تابوت حیات سیاسی نجیب رزاق است. رسانه‌ها گزارش داده‌اند که او در آخرین تلاش‌ها، با رشوه‌های 6میلیون دلاری تلاش کرده بود تا نمایندگان را بخرد و مانع سوگند یاد کردن ماهاتیر محمد شود. ماهاتیر محمد، در کنفرانس خبری، درباره نجیب رزاق گفته است که قانون، به اتهام‌های او رسیدگی خواهد کرد؛ «اگر نجیب کار اشتباهی کرده باشد، باید بهایش را هم بپردازد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید