• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 20 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15509
+
-

نوبت وفاق ملی است

نمایندگان در گفت‌وگو با همشهری مردم را به همدلی و وحدت در مقابل خروج ترامپ از برجام دعوت کردند

نوبت وفاق ملی است

جلسه علنی دیروز مجلس در فضایی ضد‌آمریکایی و با سخنان اعتراض‌آمیز نمایندگان به پایان رسید اما بحث در مورد آینده برجام و اقدامات احتمالی ایران و... در راهروهای مجلس داغ بود و نمایندگان اصلاح طلب و اصولگرا در جمع خبرنگاران در این‌باره سخن می‌گفتند. در این بین به سراغ علی مطهری، محمد رضا تابش، محمد دهقان و محمد جواد جمالی از نمایندگان اصلاح‌طلب و اصولگرای مجلس رفتیم و با این مقدمه که در شرایط فعلی کشور که ترامپ برجام را نقض کرده و بر مسائل داخلی کشور انگشت گذاشته و رسما مدعی شده که حساب مردم ایران از حاکمیتش جداست، صاحب‌نظران سیاست داخلی وفاق و همدلی سیاسی و تزریق امید به کشور را مهم‌ترین کارکرد در دوران برجام منهای آمریکا می‌دانند. حال سؤال این است که برای حصول وفاق و همدلی و وحدت ملی در کشور چه باید کرد و تحقق این امر چه سازوکاری می‌خواهد ؟

وحدت مسئولان، وفاق ملی را در پی دارد
در این میان علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس در پاسخ به این سؤال همشهری گفت: «مردم باید صدای واحد و مشترکی را از مسئولان بشنوند. وحدت مسئولان در قبال آمریکا وفاق ملی را در پی خواهد داشت.»

او ادامه داد: «سیاستمداران و مسئولان باید بدانند خروج آمریکا از برجام ابزاری برای بیرون راندن رقیب از میدان سیاست نیست و نباید با این موضوع بخواهند سیاسی بازی کنند و اهداف سیاسی خودشان را به کرسی بنشانند.» مطهری گفت: «همین که سیاسیون و مسئولان با هم درگیر نشوند یا از هر وسیله‌ای برای رقابت‌های سیاسی استفاده نکنند تا برای بیرون راندن حریف از میدان موفق شوند، یا یکصدا و یک هدف در برابر آمریکا قرار بگیرند خود موجب اتحاد و انسجام داخلی می‌شود.» نماینده تهران همچنین آتش زدن پرچم آمریکا در صحن مجلس را رفتار نادرستی دانست و افزود:‌ ما با آتش زدن پرچم در مجلس در حقیقت مردم آمریکا را در برابر خودمان قرار می‌دهیم.


بدسلیقگی‌های سیاسی را کمرنگ کنیم 

محمد رضا تابش، نایب‌رئیس فراکسیون امید نیز با بیان اینکه وحدت ملی به این معناست که ما باید پایبند به اصول حاکم بر سیاست خارجی یعنی عزت، حکمت و مصلحت باشیم، به همشهری گفت: اتحاد بین مردم و حاکمیت، اصلی جدی در حصول وفاق و وحدت ملی است. وی ادامه داد:در این فضا ضروری است که مسئولان به نارسایی‌ها و نارضایتی‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی داخل کشور بیشتر توجه کنند و برای رفع آنها اهتمام جدی داشته باشند؛ مثلا چه ضرورتی دارد در این شرایط که 40میلیون ایرانی از تلگرام استفاده می‌کردند، ما آمده‌ایم تلگرام را از آنها گرفته‌ایم ؟ من نمی‌خواهم بگویم فیلتر تلگرام خوب است یا بد، منظور من این است که در این فضا باید بدسلیقگی‌ها را کمرنگ کنیم و از اموری که سبب می‌شوند در مقابل دشمن ید واحده باشیم استقبال کنیم. نماینده اردکان افزود: در کنار توجه به کاهش نارضایتی‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مردم که به رویه مدیریتی مسئولان بازمی‌گردد، توجه به استفاده از ظرفیت منطقه و بازسازی روابطمان با کشورهای منطقه سبب می‌شود که فشار وارده از تحریم‌ها را بشکنیم؛ اصلی که در کنار مذاکرات جدی با کشورهای اروپایی و روسیه و چین نباید از آن غافل بمانیم.


دولت عقب‌نشینی نکند، متحد می‌شویم 

محمد دهقان نماینده طرقبه گفت: «برای اینکه وحدت ملی در کشور به‌وجود آید و شکافی در جامعه ایجاد نشود باید به‌رغم فشارهای آمریکا و میانجیگری‌های اروپا برای عقب‌نشینی ایران از مواضعش، دیپلمات‌های ما عقب‌نشینی را نپذیرند ومحکم در مقابل آنها بایستند.»
این عضو فراکسیون اصولگرایان ولایی با تأکید بر اینکه همه عالم غرب نیست و ما باید به عالم شرق بیشتر توجه کنیم، اضافه کرد: «راه‌حل وفاق ملی میان گروه‌های سیاسی، مردم و مسئولان این است که دولت عقب نشینی نکند و اگر دولت کوچک‌ترین تردیدی درقبال مقاومت در برابر غرب به خود راه دهد وحدت ملی حاصل نخواهد شد.»


مردم بلندگوی شایعات نشوند و مسئولان سیاسی بازی نکنند

محمدجواد جمالی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز با اعتقاد به اینکه ترامپ در سخنرانی‌اش درصدد ایجاد شکاف بین مردم و حاکمیت ایران بود، به همشهری گفت: در این میدان مردم باید هوشیار باشند و بلندگوی شایعات نشوند و به دولتمردان و مسئولان ارشد نظام اعتماد کنند تا همه در کنار هم بتوانیم تحریم‌ها را شکست دهیم. این چهره اصولگرای مجلس تأکید کرد:مسئولان و گروه‌های سیاسی نیز در این شرایط از سیاسی کاری و سیاسی بازی باید پرهیز کنند تا مردم صدای واحدی را از حاکمیت بشنوند. ایجاد و گسترش اختلافات سیاسی در این فضا فقط یاس و ناامیدی را به مردم وجامعه تزریق می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :