• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 19 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15450
+
-

دهکده تفریحات ورزشی

دهکده تفریحات ورزشی در قلب نمایشگاه کتاب تهران

دهکده تفریحات ورزشی

مجموعه مدیران و کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران با آگاهی و اشراف به اهمیت موضوع ورزش همگانی در جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی پایتخت تمام تلاش خود را به‌کار بسته‌اند تا سیمایی شاداب و بانشاط به شهر هدیه کنند و الگویی برای شهرهای دیگر باشند. در این راه براساس منویات مقام‌معظم رهبری این اعتقاد وجود دارد که هزینه‌کردن در زمینه ورزش همگانی قبل از آنکه خرج‌کردن باشد، یک پس‌انداز است. از این‌رو سازمان ورزش شهرداری پایتخت همزمان با برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، جشنواره ورزشی‌ای با عنوان «دهکده تفریحات ورزشی» را در محل مصلای تهران برگزار کرد تا در راستای ترغیب شهروندان به ورزش گامی رو به جلو بردارد.


ضلع غربی نمایشگاه کتاب تهران محل برپایی دهکده تفریحات ورزشی است؛ دهکده‌ای با ده‌ها عنوان برنامه تفریحی- ورزشی رایگان برای تمام اقشار.

 اگر به این محل بروید قطعا صدای ساز و دُهُلی که بازدیدکنندگان را به شرکت در بازی‌های بومی و محلی دعوت می‌کند خواهید شنید.

عموزنجیرباف، لی‌لی، زو، گانیه و... بازی‌های محلی استان‌هاست که در غرفه بازی‌های بومی و محلی اجرا می‌شود. بعد از یک بازی خوب و هیجان‌انگیز می‌توانید در سیاه‌چادر نان محلی میل‌کرده و خستگی از تن به در کنید.

در کنار غرفه بومی و محلی صدای خنده‌های کودکان که در قلعه بادی با هیجان، بالا و پایین می‌پرند توجه همه را جلب می‌کند. استوانه جادویی هم خیلی هیجان‌انگیز است؛ کودکان در یک استوانه شیشه‌ای حبس می‌شوند و روی آب غلت می‌زنند. بانجی مخصوص هم باعث شده کودکان و نوجوانان به ایستادن در صف‌های طولانی تن دهند.

جلوتر که بروید ده‌ها کودک در حال ماسه‌بازی هستند؛ فضایی چندمتری با تجهیزاتی سرگرم‌کننده برای ساخت مجسمه، قلعه و... با ماسه.

اما این دهکده فقط برای کودکان و نوجوانان نیست. در غرفه سلامت همه می‌توانند با آنالیز بدن خود و دریافت حرکات اصلاحی در جهت سلامت قدم بردارند. صندلی ماساژ برای رفع گرفتگی‌های عضلانی و خستگی هم در این غرفه قرار دارد.

تیراندازی با کمان، ورزشی است که تمام اعضای یک خانواده در سنین مختلف می‌توانند آن را تجربه کنند. تا همین چند سال پیش تیراندازی با کمان، ورزشی پرهزینه قلمداد می‌شد اما هم‌اکنون به همت سازمان ورزش شهرداری تهران با کمترین هزینه و بعضا رایگان در بین شهروندان فراگیر شده است.

ترامپلین هم مزایای خاص خود را دارد. بپر‌بپر روی پارچه ضخیم و محکمی که به وسیله تعدادی فنر از 4طرف روی یک چهارچوب فلزی بسته شده است، علاوه بر ایجاد نشاط، به سلامت قلب، رفع استرس و تقویت سیستم تعادل و هماهنگی بدن نیز کمک می‌کند.

فوتبال روی میز این بار به شکلی متفاوت در دهکده تفریحات ورزشی برای شهروندان آماده شده است. در کنار میزهای فوتبالدستی که همیشه دیده‌اید، یک میز بزرگ فوتبالدستی 30نفره قرار داده شده است. بازدیدکنندگان به 2تیم 15نفره تقسیم می‌شوند و رقابتی شاد و پرهیجان را تجربه می‌کنند. گزارش عالی گزارشگر مسابقه فوتبالدستی 30نفره را هم نباید نادیده گرفت.

دهکده تفریحات ورزشی دارت هم دارد. اما اگر به‌دنبال بازی‌های جدید هستید بعد از اینکه تیرهای دارت را پرتاب کردید و امتیازات خوبی گرفتید، سری هم به دارت فوتبالی بزنید؛ شما در این غرفه به جای پرتاب تیر باید توپ را به سمت صفحه بزرگ دارت شوت کنید و امتیاز بگیرید.

بد نیست بیلیارد بادی را هم در کنار دارت فوتبالی امتحان کنید. در کنار این بازی، حلقه‌های بسکتبال نصب شده است تا بلندقامتان و دوستداران این رشته ورزشی بدون تامل به بازی و تفریح بپردازند.

حالا وقت آن رسیده که به تقویت هوش و ذهن خود بپردازید. در غرفه بازی‌های فکری می‌توانید شطرنج، منچ، اتللو، تیزبین، روبیک و... را بازی کنید و لذت خود از حضور در دهکده ورزشی را دوچندان کنید.

اگر هم به‌دنبال رشته‌ای متفکرانه برای ورزش هستید به غرفه اسکواش یا کوبان بروید. اسکواش را می‌توانید تک‌نفره یا دونفره بازی کنید اما مراقب باشید طوری ضربه بزنید که رقیبتان نتواند به‌راحتی ضربه بعدی را به دیوار بزند یا کاری کنید او به دشواری واکنش نشان دهد. غرفه بازی پذیرای کوچولوهایی است که پدر و مادرهای‌شان می‌خواهند کمی تفریح کنند. در این غرفه نمایش عروسکی، نقاشی کودک، هولاهوپ، طناب‌کشی، شهر بازی کودک و... برای کوچولوها آماده شده است. یکی از شلوغ‌ترین غرفه‌ها، غرفه بازی‌های رایانه‌ای است؛ اینجا سعی شده بازی‌هایی به کودکان و نوجوانان ارائه شود که قدرت درک را ارتقا دهد و موجب هماهنگی چشم و دست و تقویت عضلات ظریف بدن شود و اصلا خشونتی نداشته باشد. پس با خیال راحت بازی کنید.

ورزش زورخانه‌ای هم هست؛ ورزشی برای ترویج روحیه پهلوانی و اخلاق‌مداری و فعالیتی جهت نیرومندسازی عضلات و آمادگی جسمانی که به‌مثابه فعالیتی روحی و معنوی نیز قلمداد می‌شود.

هر روز باستانی‌کاران- مرشد و میاندار و ورزشکاران- در دهکده تفریحات ورزشی به اجرای حرکات نمادین این رشته ورزشی می‌پردازند و علاقه‌مندان زیادی را به تماشای خود وامی‌دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید