• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 19 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15420
+
-

اصغر فرهادی از نمایش تازه‌ترین فیلمش در جشنواره کن گفت

وظیفه‌ام این است که فیلم خوب بسازم

گپ
وظیفه‌ام این است که فیلم خوب بسازم

«همه می‌دانند» تازه‌ترین اثر اصغر فرهادی شب گذشته در افتتاحیه جشنواره فیلم کن،  روی پرده رفت. او در گفت‌وگو با لوموند توضیحاتی درباره این فیلم و تجربه فیلمسازی در فضایی خارج از ایران ارائه کرد.

به گفته این فیلمساز، ایده ساخت «همه می‌دانند» برمی‌گردد به سفری که ۱۳ سال پیش به جنوب اسپانیا داشته: «روی دیوارهای شهر جایی که ما ایستاده بودیم،  پوسترهایی از یک بچه بود که ناپدید شده بود. این موضوع دخترم سارینا را که در آن زمان سنش کم بود، خیلی نگران کرد و ایده ساخت فیلمی در این‌باره آن موقع شکل گرفت.»

فرهادی در پاسخ به خبرنگار لوموند درباره تأثیرپذیری او از عباس کیارستمی،  تأکید کرد که دنیای «کپی برابر اصل» و «مثل یک عاشق» با «گذشته» و «همه می‌دانند» تفاوت دارد: «با عباس در یک مهمانی در ایران همدیگر را دیدیم و در آن زمان او در ژاپن فیلمبرداری‌اش را تمام کرده بود و من در فرانسه 3سال برای «گذشته» وقت گذاشته بودم. او پیشنهاد کرد فیلمی با یک شرایط خاص بسازیم و گفت تو فیلم خودت را می‌سازی و من فیلم خودم را. تو روی زمین کار می‌کنی و من روی دریا؛ هیچ خبری از کارمان به هم نمی‌دهیم تا بعد ببینیم چه شده است. این پیشنهاد او در آن شب بود اما باید بگویم اشتیاق عمیق هر دوی ما این بود که بخواهیم در وطنمان ایران فیلم بسازیم.»

اما بخشی از این گفت‌وگو به فضای زنانه فیلم‌های فرهادی اختصاص یافت،  موضوعی که در فیلم‌های فرهادی بیش از آثار دیگر هم‌نسلانش،  به چشم می‌آید: «فکر می‌کنم زنان مرموزتر هستند،  شخصیت‌های غنی تری دارند و از ظرفیت‌های دراماتیک بیشتری برخوردارند. حتی نمی‌توانم تصور کنم که به جای «الی» مثلا «اِلو» می‌داشتم که ناپدید شده و ما دنبال یک مرد می‌گردیم؛ شاید دلیلش این باشد که خودم مرد هستم. فکر می‌کنم حتی اگر فیلمسازی سوئیسی بودم باز همینطور کار می‌کردم.» کارگردان «درباره الی» در پایان پاسخی هوشمندانه به سؤال خبرنگار لوموند مبنی بر مسئولیت یک هنرمند ایرانی در جشنواره کن،  داد: «مسئولیت من این است که کار خودم را که ساختن فیلم است، به بهترین شیوه ممکن انجام دهم.»  فرهادی به واسطه داشتن مخاطبان فراوان توجه زیادی را به‌خود جلب می‌کند اما این مسئله را مانعی بر سر راه خود نمی‌داند: «این انتظار وجود دارد که من وظایفی سنگین را برعهده بگیرم زیرا مردم زیادی فیلم‌های مرا می‌بینند اما من به این به‌عنوان چیزی غنی‌تر نگاه می‌کنم؛ این واقعیت که هر فیلمی که بسازم موجب توجه و دیالوگ و اشتیاقی می‌شود که حتی شامل مردمی که فیلم را دوست ندارند هم می‌شود و این برایم موفقیت است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید