• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 19 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15409
+
-

نکاتی که درباره ازدواج معلولان باید مورد توجه قرار بگیرد

عروسی خوبان

گزارش
عروسی خوبان

 زینب رئوفی/ خبرنگار
متأسفانه افکار ناصحیح حاکم بربخشی از جامعه برای معلولان حق ازدواج قائل نمی‌شوند و همین تفکر باعث شده بعضی خانواده‌هایی که فرزند معلول دارند مسئله ازدواج را برای فرزند معلول‌شان امری سخت یا غیرممکن بدانند در صورتی که ما درجامعه شاهد موارد بسیار  زیاد ازداج موفق معلولان هستیم. اگر تفکر غلط درباره ازدواج معلولان اصلاح نشود کم‌کم تبدیل به یک باور ذهنی همه‌گیر می‌شود. علاوه بر این، دیدگاه و باور خود فرد معلول هم در این مسئله بسیار تأثیرگذار است. متسفانه برخی از افراد معلول هم خودشان حق ازدواج را به‌خودشان نمی‌دهند و دید مثبتی به مسئله ازدواج ندارند. گمان می‌کنند اگر ازدواج کنند محدودیت‌ها و مشکلات‌شان سبب آزار و اذیت همسرشان خواهد شد. حتی اگر با وجود معلولیت‌‌شان کسی آنها را برای ازدواج بپذیرد این ذهنیت غلط که ممکن است این ازدواج از روی ترحم و دلسوزی باشد همواره آنها را آزار خواهد داد.'



  ازدواج 2 معلول با یکدیگر

اگر فرد معلول با معلول دیگری ازدواج کند درک متقابل بیشتری در رابطه آنها حاکم خواهد بود.

وقتی هر دو طرف، معلول هستند و درک متقابلی از یکدیگر هم دارند طبیعتا هیچ‌کدام احساس ضعف و ناتوانی جسمی بیشتری در خود نخواهد داشت زیرا هر دوی آنها به‌نحوی درگیر معلولیت هستند فقط ممکن است نوع و شدت آن متفاوت باشد.

در این نوع ازدواج‌ها به‌علت معلولیت هر دو طرف در اداره زندگی، تأمین هزینه‌های جانبی، انجام کارهای منزل و تمامی دغدغه‌هایی که یک زندگی مشترک دارد مشکلات و فراز و نشیب‌های بیشتری به‌وجود خواهد آمد مخصوصا اگر معلولیت هر دو نفر شدید باشد. در این صورت نیاز به کمک و حمایت‌ خانواده‌ها و سازمان‌هایی مانند بهزیستی بیشتر احساس می‌شود.




 راهکارهای مناسب

  قبل از ازدواج هر دو طرف باید با دیدی باز و وسیع تمامی جوانب را به دور از هرگونه احساس، هیجان و تعصبی بسنجند و برای تجربه یک ازدواج موفق از روی منطق و آینده‌نگری تصمیم‌گیری کنند.

  قبل از ازدواج هر دو نفر باید مشکلات و محدودیت‌های ناشی از معلولیت‌شان را به‌طور واضح و شفاف بازگو کنند.

  باید یک نقطه و هدف مشترک را تعیین کنند و به یکدیگر قول بدهند که برای رسیدن به آن از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد.

  به خدا توکل کنند و برای ساختن آینده‌ای درخشان گام‌های استوار و محکمی بردارند.

  در طول زندگی مشترک همواره باید در جهت شناخت توانمندی‌های خود و همسرشان تلاش کنند.

  در طول زندگی مشترک انتظارات‌شان را از یکدیگر بیان کنند.

  برای برآورده کردن انتظارات همسرشان تمام تلاش‌شان را بکنند.

مشکلات جزء لاینفک زندگی محسوب می‌شود. وقتی صحبت از یک عمر زندگی به میان می‌آید افراد عادی هم با هزاران مشکل مواجه می‌شوند چه برسد به معلولان که علاوه بر مشکلات زندگی باید با معضلات جسمی و حرکتی نیز کنار بیایند. در اینجا لازم است بگوییم که نباید معجزه عشق را کتمان کرد. وقتی عشق باشد، خدا باشد و دل‌های متوکل به خدا در راستای هم حرکت کنند، بدون شک می‌توان از پس سختی‌ها برآمد.



 ازدواج یک فرد عادی با یک فرد کم‌توان

در ازدواج یک فرد معلول با یک فرد عادی مهم‌ترین نکته این است که تصمیم ازدواج نباید از روی احساسات باشد چون تنها با تکیه بر احساسات نمی‌توان از پس مشکلات زندگی برآمد چه برسد به یک عمر زندگی مشترک با شرایط خاص.



 راهکارهای مناسب

یک فرد عادی هنگامی که تصمیم به ازدواج با یک فرد معلول می‌گیرد باید

1- تمامی جوانب را بسنجد.
2- مشکلات پیش‌رو را پیش‌بینی کند.
3- توانمندی‌های خود را در برابر سازگاری با مشکلات بسنجد.
4- اگر توان و تحمل کافی برای رویارویی و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات را دارد باید تصمیم به این ازدواج بگیرد.
5- معمولا افراد معلولی که با یک فرد عادی زندگی می‌کنند از اینکه طرف مقابل‌شان باید مواقعی بار آنها را به دوش بکشد معذب هستند و به‌هیچ‌وجه دوست ندارند حس طرف مقابل به آنها از روی ترحم و دلسوزی باشد. این وظیفه طرف مقابل است که ثابت کند ازدواجشان از روی ترحم نبوده و اگر همسر معلولش چنین باوری دارد باید نهایت تلاشش را بکند تا آن را برطرف کند.
6- این افراد باید بتوانند در برابر توفان‌های افکار غلط و باورهای نادرست اطرافیان بایستند و از باور و نگرش خودشان دفاع کنند. اگر با یقین و ایمان قلبی تصمیم به ازدواج با فرد معلول گرفته باشد هیچ باور غلطی قادر به شکستن آن نخواهد بود و هیچ ترس و هراسی به دل او راه پیدا نخواهد کرد.
  همواره پشتیبان ،همراه و پایبند به همسر معلول‌شان باشند.

  در طول زندگی مشترک تا آخرین لحظه زندگی نباید فراموش کند که کم‌توانی جسمی- حرکتی دلیل ناتوانی در زندگی نیست.



 بچه‌دار شدن معلولان

در ازدواج معلولان قبل از اینکه زن و شوهر تصمیم به بچه‌دار شدن بگیرند باید سلامت جسمانی فرد معلول را کاملا مورد بررسی قرار دهند. منظور از سلامت جسمانی عدم‌ابتلای فرد مورد نظر به بیماری‌های مزمن ناتوان‌ساز، وخیم و غیرقابل درمان و بیماری‌های ژنتیک است که می‌تواند زمینه‌ساز تولد فرزندان معلول باشد.
  درصورتی که معلولیت فرد ناشی از عوامل ارثی و ژنتیک است حتما باید قبل از ازدواج طرف مقابل را در جریان گذاشت چون اگر بچه‌دار‌شدن یکی از هدف‌های او از زندگی مشترک باشد در آینده مشکلاتی در این زمینه برای طرفین ایجاد خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :
عروسی خوبان
خوبی‌های خوبان