• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 19 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15359
+
-

حل مشکل ساکنان شهرک شهید بروجردی با پیگیری همشهری محله

قفل درمانگاه شکسته شد

قفل درمانگاه شکسته شد

حمیدرضا بوجاریان| خبرنگار:

منطقه15


«پزشک در دسترس نیست» این تیتر گزارشی است که 19 فروردین در صفحه سوم روزنامه همشهری چاپ شد. گزارشی که در آن اهالی شهرک شهید بروجردی از اینکه درمانگاه شهدای مدافع حرم به بهره‌برداری نمی‌رسید گلایه داشتند. سازنده درمانگاه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و سند نداشتن زمین و صادر نشدن جواز پایان‌کار ساختمان علت تعویق فعالیت درمانگاه عنوان شده بود.

در همان گزارش شهردار منطقه از مساعدت برای فعال کردن درمانگاه خبر داده بود. مساعدتی که نظر مسئولان سازنده را جلب نکرد و همین مسئله سبب شد با وجود جفت و جور بودن همه امکانات برای فعال شدن درمانگاه و ارائه خدمات درمانی به اهالی پرشمار شهرک، هنوز خبری از راه‌اندازی آن نباشد. خبرنگار همشهری تصمیم گرفت برای بازکردن قفل درهای این مجموعه پزشکی به روی مردم، زمینه برگزاری نشست بین «ذوالفقار مرجّبی»  نماینده سپاه و «وحیدرضا محمدی» شهردار منطقه15 را فراهم کند تا خیر استفاده از درمانگاه به مردم برسد. 

سال‌ها قبل زمین‌های شهرک شهید بروجردی در اختیار بنیاد مستضعفان قرار داشت. با گسترش شهرک و افزایش جمعیت در سال1362، عملاً زمام کار از دست بنیاد خارج شد و این نهاد در قرارداد تفاهمی زمین‌های خود را به شهرداری واگذار کرد. شهرداری هم تا سال‌ها کار نظافت، ارائه خدمات شهری و... را در این شهرک انجام داد. با افزایش جمعیت طبعاً نیازهای جدیدی ایجاد شد. تأمین سرانه‌های بهداشتی، درمانی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی از جمله این نیازها بود.

شهرداری برای تأمین این سرانه‌ها از دستگاه‌های مختلف کمک گرفت و با واگذاری بخشی از زمین‌ها به آنها، زمینه را برای تأمین سرانه‌های شهرک فراهم کرد. ساخت درمانگاه به‌عنوان یکی از اولویت‌های اساسی برای شهرک شهید بروجردی نیز یکی از سرانه‌هایی بود که ساخت آن به عهده سپاه قرار گرفت. سپاه نیز براساس رویکردهای خود و با هدف تأمین سرانه‌های درمانی، ساخت درمانگاه شهدای مدافع حرم را از 3 سال قبل آغاز کرد. 



درمانگاه؛ معطل سند و پایان‌کار

نماینده سپاه پاسداران در منطقه ما و مدیر پروژه درمانگاه شهدای مدافع حرم از رزمندگان جبهه و جنگ است. دلش می‌خواهد هرچه زودتر ثمره زحمات او و همکارانش در ساخت درمانگاه کام مردم را شیرین‌کند. با اینکه علاقه زیادی به این کار دارد، اما همه سعی خود را می‌کند تا منافع سازنده را هم تأمین کند و دینی برگردن سپاه بعد از بهره‌برداری از مجموعه درمانگاه باقی نماند. «ذوالفقارمرجّبی» می‌گوید: «بیش از 3 سال قبل سپاه، ساخت درمانگاه را شروع کرد.

این نهاد برای ساخت این مجموعه درمانی بیش از 4 میلیارد تومان هزینه کرده است و اینک درمانگاه شهدای مدافع حرم از نظرساختمانی تکمیل شده است.»  او با بیان اینکه درمانگاه شهدای مدافع حرم مجهزترین درمانگاهی است که در منطقه ساخته شده، می‌گوید: «درمانگاه در 5 طبقه و با زیربنای هزار و 400 مترمربع ساخته شده است. بخش‌هایی مانند اورژانس، دندانپزشکی، رادیولوژی، اتاق احیا، آزمایشگاه، بخش زنان، داروخانه شبانه‌روزی و... به صورت 3 شیفت و شبانه‌روز فعال خواهند بود.»

مرجّبی به مشکلات تجهیز درمانگاه اشاره می‌کند: «نیروی زمینی سپاه مسئولیت تجهیز درمانگاه را با تجهیزات روز برعهده دارد. چون ساختمان درمانگاه سند ندارد و از سوی شهرداری هم برای آن پایان کار صادر نشده است، سرمایه‌گذار برای تجهیز حاضر به سرمایه‌گذاری نیست. این مسئله سبب شده درمانگاه فعال نشود.» او از مسئولان شهرداری درخواست دارد سند و پایان‌کار ساختمان را صادر کنند تا زمینه برای فعال کردن همه بخش‌های درمانگاه تا 3 ماه آینده فراهم شود.»




منعی برای فعالیت درمانگاه وجود ندارد 

شهردار منطقه 15 با بیان اینکه صدور سند مالکیت و پایان کار واحدهای ساخته شده در شهرک از اولویت‌های‌کاری شهرداری است، می‌گوید: «زمین درمانگاه شهدای مدافع حرم از سوی شهرداری برای تأمین سرانه‌های درمانی به سپاه واگذار شده است. شهرداری خود را متعهد می‌داند تا پس از صدور سند مالکیت زمین (به نام شهرداری) به گونه‌ای عمل کند که منافع درمانگاه حفظ شود و اسناد در اختیار سپاه قرار گیرد. تا زمان صدور سند مالکیت، شهرداری طرف حساب با هر فردی خواهد بود که مدعی زمین است. بنابراین جای نگرانی برای صدور سند نیست و قطعاً شهرداری در جهت منافع مردم و بهداشت و درمان آنان عمل خواهد کرد.» 

به گفته «وحیدرضا محمدی» صدور پایان‌کار برای ساختمان را نباید مانعی برای بهره‌برداری از ساختمان درمانگاه دانست: «بسیاری از ساختمان‌های خدماتی در شهر پایان‌کار ندارند و نباید ارائه خدمت به مردم را معطل چنین موردی کرد. شهرداری در این زمینه همکاری می‌کند و به تعهداتی که شهرداران منطقه در سال‌های گذشته برای ساخت درمانگاه داده‌اند پایبند است. این آمادگی وجود دارد که درصورت نیاز به کمک بیشتر، از سوی شهرداری در حد توان به راه‌اندازی درمانگاه کمک شود.»


انعقاد تفاهمنامه میان شهرداری و سپاه

جلسه مشترک 2 ساعته شهردار و نماینده پروژه درمانگاه، سرانجام به یک تفاهمنامه میان شهرداری و سپاه ختم شد. شهرداری مکلف شد مالکیت زمین را پیگیری کند. پیگیری اسناد مالکیت برعهده شهرداری تهران است و بهره‌بردار که سپاه است هیچ منعی برای کار نخواهد داشت. سپاه هم فعال کردن این مجموعه را در اولویت کار خود قرار داد تا در چند روز آینده بخش اورژانس فعال و تا 3 ماه بعد هم همه تجهیزات مورد نیاز نصب و آماده بهره‌برداری شود. در صورت تأیید واحد حقوقی سپاه این تفاهم اجرا خواهد شد. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید