• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 19 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15334
+
-

شرایط خانه دار شدن

کمیل میلادی| خبرنگار:

خانه‌دار شدن آرزوی بسیاری از مردم است‌، اما بخش عمده‌ای از اقشار جامعه به دلیل نداشتن شغل مناسب توانایی خانه‌دار شدن را ندارند و سال‌هاست که در خانه‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند. در ادامه گفت‌وگوی همشهری را با «ندا‌ زارع‌پناه» کارشناس ارشد اقتصادی در حوزه مسکن می‌خوانید.

راهکاری برای خانه‌دار شدن مردم دارید؟

بسیاری از روستاهای کردستان در فاصله چندکیلومتری شهرها قرار دارند و اراضی بسیاری برای ساخت و ساز در آنها وجود دارد. لازم است که اداره منابع طبیعی به تفکیک اراضی روستایی و تغییر کاربری، آنها ‌را برای ساخت و ساز در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دهد. مردم نیز با دریافت تسهیلات ساخت مسکن می‌توانند در محیطی خارج شهر صاحب خانه شوند. همچنین دستگاه‌های اجرایی با در اختیار قرار دادن امکانات رفاهی، عمرانی، تفریحی و ورزشی می‎توانند زمینه مهاجرت معکوس از شهر‌‌‌ به روستاها را فراهم کنند.
 نمونه این طرح در روستاهای شهرستان به چشم می‌خورد. همچنین اجرای پروژه‌های مشابه مسکن مهر می‌تواند شرایط خانه‌دار شدن افراد کم‌درآمد و زوج‌های جوان را فراهم
 کند.

چه مشکلاتی در حوزه مسکن استان وجود دارد؟

بیش از ۲ هزار پروژه مسکن مهر در استان وجود دارد که طی چند سال اخیر با پرداخت تسهیلات مناسب به متقاضیان واگذار شد‌. 
این در حالی است که بسیاری از پروژه‌های عمرانی شخصی‌ساز در شهرهای کردستان احداث و تکمیل شده است، اما به دلیل این‎که مالکان به فکر سود بیشتر هستند از اجاره و فروش آنها خودداری می‌کنند. 
این مساله موجب افزایش اجاره‌بهای مسکن و کمبود خانه برای متقاضیان شده است. همچنین ضرورت دارد برای جلوگیری از تخلفات حوزه خرید، رهن و اجاره مسکن، سیستم جامع الکترونیکی راه‌اندازی شود. این مساله موجب جمع‌آوری مشخصات کامل ملک و نرخ‌گذاری می‌شود. 

وضعیت ساخت و ساز مسکن در چند سال اخیر در کردستان چگونه بوده است؟ 

نزدیک به ۵ سال است که شاهد رکود بازار مسکن در شهرهای مختلف استان هستیم‌. دلیل عمده افزایش قیمت مسکن نیز مصالح ساختمانی، کاهش تقاضا برای خرید و نیز قیمت‌گذاری بی‌پایه ملک بدون نظارت دستگاه‌های اجرایی بوده که موجب افزایش اجاره‌نشینی و رکود بازار مسکن شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید