• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 18 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15229
+
-

این روزها طرح نگهداشت ویژه معابر در منطقه 9 اجرا می‌شود

سه‌شنبه‌های جهادی

سه‌شنبه‌های جهادی

علی جواهری| خبرنگار:

منطقه 9


همراه با توسعه شهر مشکلات متعددی هم ایجاد می‌شود که برطرف کردن آنها نیاز به مدیریت واحد و منسجم دارد، اما با وجود همه تلاش‌هایی که مدیریت شهری درجهت ایجاد شرایط ایده‌آل برای شهروندان دارد هنوز بسیاری از مسائل حل نشده باقی مانده است؛ مشکلاتی که شاید با حداقل هزینه حل شود ولی تأثیرات بزرگی در زندگی شهروندان دارد.

شهرداری منطقه 9 اخیراً طرح نگهداشت معابر را در دستور کار قرار داده تا جدا از کارهای روزمره، به‌طور ویژه در طول یک هفته، کارهای بر زمین مانده یک خیابان و محله انجام شود. در این طرح شهردار منطقه و معاونان او در صحبت با اهالی هر محله مشکلات را شناسایی کرده و همانجا دستور برطرف شدنش را می‌دهند. با «سیدعلی مفاخریان» شهردار منطقه 9 و معاونانش همراه شدیم تا از روند اجرای این طرح که مرحله اول آن از خیابان شمشیری آغاز شده است، گزارشی تهیه کنیم. 
    
از ابتدای خیابان شمشیری که وارد می‌شویم، مأموران شهرداری مشغول کار هستند. تیم‌های زیباسازی تابلوهای کهنه را تعویض و گروهی چاله‌های خیابان را لکه‌گیری می‌کنند. کارشناسان موارد مختلف را بررسی و فهرستی از مشکلات خیابان شمشیری تهیه می‌کنند.

شهردار منطقه9 با بیان اینکه دلیل اصلی این طرح خدمت‌رسانی به شهروندان و ایجاد محیط آرام برای زندگی است، می‌گوید: «زمانی که پای حرف مردم نشستیم و مشکلات‌شان را درک و برای رفع آن تلاش‌ کردیم قادر خواهیم بود یک شهر ایده‌آل به وجود‌ بیاوریم. اشتباه است که خودمان تصمیم بگیریم و شهر را آنطور که خواست خودمان است برای مردم بسازیم. مردم باید درباره همه چیز نظر بدهند. مدیریت شهری تنها نهادی است که در کنار مردم و برای مردم فعالیت می‌کند.»



ساماندهی دستفروشان

«سیدعلی مفاخریان» درحالی که با ما صحبت می‌کند، در حال بررسی وضعیت خیابان شمشیری است. «مرتضی زمانی» یکی از ساکنان خیابان شمشیری، از دستفروشان محله به شهردار شکایت می‌کند: «خدا می‌داند این دستفروشان هم حق دارند. وضع اقتصادی بسیار دشوار شده است و بیشتر اینها مجبور به بساط کردن هستند ولی این کارشان برای دیگران مزاحمت ایجاد می‌کند.

لطفاً چاره‌ای برایشان بیندیشید.» مفاخریان در پاسخ به این شهروند می‌گوید: «این موضوع یکی از برنامه‌هایی است که در طرح ویژه نگهداشت خیابان شمشیری در نظر داریم انجام دهیم این موضوع را هم مدنظر داریم که بیشتر این افراد به کارشان نیاز دارند. همه دستفروشان این خیابان در یک طرح بسیار منظم، ساماندهی خواهند شد و در محلی مناسب غرفه‌ای در اختیارشان قرار می‌گیرد تا محصولاتشان را عرضه کنند. نگاه ما نسبت به این موضوع مثبت است ولی با افراد متخلف هم برخورد خواهیم کرد.»



ضرورت مشارکت شهروندان

شهردار منطقه 9 خطاب به اهالی خیابان شمشیری می‌گوید: «بیش از 270 مشکل در این خیابان شناسایی شده که به همه آنها رسیدگی خواهد شد، اما این کار، همکاری و مشارکت شما را می‌طلبد که همراه ما در نگهداری محله تلاش کنید. وظیفه ما این است که شرایط مناسبی را برای زندگی‌تان فراهم کنیم، اما اینکه به‌طور مثال مغازه‌داری وسایلش را بیرون مغازه نگذارد یا میوه‌فروشی زباله‌اش را در نهر آب نریزد و هرکسی به وظایف شهروندی خود عمل کند شهرمان زیباتر خواهد شد.»

یکی از اهالی می‌گوید: «کمبود پارکینگ و پارک دوبل خودروها از جمله مشکلات این خیابان محسوب می‌شود، البته آسیب‌های اجتماعی و‌‌‌ تردد معتادان و کارتن‌خواب‌ها را هم باید به این فهرست اضافه کرد.» شهردار منطقه ضمن قدردانی از این شهروند می‌گوید: «همه اینها در دستور کار قرار دارد. با توجه به بررسی‌هایی که با پلیس راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی انجام داده‌ایم آنها هم پا به پای مدیریت شهری برای برطرف کردن مشکلات همراه ما خواهند بود.» فعالیت‌های عمرانی، زیباسازی، فرهنگی و اجتماعی طی روزهای آینده هم در منطقه ادامه دارد که در گزارش‌های بعدی آنها را پیگیری و نتایجش را از زبان شهروندان برایتان مطرح می‌کنیم. 

این طرح با عنوان «سه‌شنبه تا سه‌شنبه» در منطقه 9 اجرا می‌شود. در این اقدام، مشکلات و نیازهای شهری یک محله یا معبر در گفت‌وگو و نیازسنجی از اهالی، کاسبان و شورایاران شناسایی می‌شود. سپس نیروهای همه معاونت‌های شهرداری از روز سه‌شنبه در محله مورد نظر شروع به رفع مسائل و مشکلات می‌کنند و باید تا سه‌شنبه هفته بعد، همه نیازهای شهری اهالی را برطرف کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید