• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 17 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15134
+
-

از قدرت یادگیری تا قدرت اطلاعات

از قدرت یادگیری تا قدرت اطلاعات

امروزه دنیای ما، دنیای اطلاعات و قدرت استفاده از این اطلاعات است. وقتی که دانش و اطلاعات بیشتری داشته باشیم و بتوانیم از آنها به‌خوبی و به‌موقع استفاده کنیم، یک سروگردن از دیگر رقبای خود بالاتر خواهیم بود. اما این اطلاعات و قدرت دانش چگونه به‌دست می‌آید؛ آیا به هوش و ژن و... مربوط است؟

دکتر احمد حلت، در یکی از کتاب‌های خود از «ضریب یادگیری» به جای «ضریب هوشی» استفاده می‌کند که نکته کاملا بجایی هم هست؛ در واقع شما قدرت یادگیری دارید و این یادگیری، منجر به افزایش هوش شما می‌شود؛ پس برای افزایش قدرت دانش و اطلاعات خودتان، باید این قدرت یادگیری را افزایش و رشد بدهید.
در این مورد، برایان تریسی ـ مربی توسعه فردی ـ 3پیشنهاد جالب برایتان دارد:

1 ـ روزانه بین نیم تا یک ساعت مطالعه کنید؛ البته مطالعه هوشمند و در زمینه کاری‌تان.

2 ـ در فاصله رفت‌وآمد به محل کار، به فایل‌های صوتی گوش بدهید. شما کلی وقت تلف‌شده دارید؛ این وقت‌ها را تبدیل به دانشگاه کنید.

3 ـ در سمینارها و همایش‌ها و نشست‌های تخصصی مرتبط با شغلتان شرکت کنید؛ این‌طوری، هم از آخرین دستاوردهای این حوزه باخبر می‌شوید و هم با متخصصان دیگر شبکه‌سازی‌ می‌کنید.

سخت است؟ پس پیشنهاد دیگری برایتان داریم. شما روزانه مقدار زیادی از زمان خودتان را در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت تلف می‌کنید و به هیچ دستاوردی هم نمی‌رسید. از امروز تا آخر سال، با خودتان عهد ببندید و 100درصد خودتان را متعهد کنید که روزانه فقط یک مقاله ـ بله فقط یک مقاله ـ در حوزه کاری‌تان بخوانید. هر مقاله، بین 700ـ600 تا 2هزار کلمه را شامل می‌شود. مقاله‌های طولانی‌تر را می‌توانید به چند قسمت کوچک‌تر تقسیم کنید و هر روز یک قسمت آن را بخوانید؛ حتی می‌توانید مثلا هر 10 یا 5صفحه یا یک فصل از یک کتاب را یک مقاله در نظر بگیرید و خودتان را متعهد بدانید که آن را مطالعه کنید؛ یا می‌توانید مشترک یک مجله تخصصی در حوزه کاری یا حوزه مورد نیازتان شوید و از مقالات آن استفاده کنید و همیشه پیش‌تان باشد. نکته این تعهد در دائمی‌بودن آن است.

شاید در ماه‌های اول تغییری احساس نکنید اما در پاییز و زمستان، متوجه می‌شوید که چقدر ذهنتان روشن‌تر شده، دایره لغت‌تان رشد کرده و به ایده‌های جدیدتری رسیده‌اید. دیگران نیز متوجه این تغییرات در شما خواهند شد. فراموش نکنید که با دانش و اطلاعات دیروز، نمی‌توانید به زندگی امروزتان بپردازید؛ آن هم درحالی‌که دنیا با چنین سرعتی در حال رشد و انفجار اطلاعاتی و کشف روش‌های جدید برای انجام کارهاست. تقویت بنیه اطلاعاتی و علمی‌تان در حوزه‌های کاری، زندگی، اجتماعی و... کمترین کاری‌است که در این زمینه می‌توانید انجام دهید؛ در غیر این صورت، کسانی که دانش و توانایی به‌کار‌گرفتن این دانش را داشته باشند، از شما پیش خواهند افتاد و نباید هم اعتراضی داشته باشید.

این خبر را به اشتراک بگذارید