• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 17 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15105
+
-

تشییع پیکر زنده‌یاد ناصر چشم‌آذر

او عشق می‌فروخت

موسیقی
او عشق می‌فروخت

بسیاری از اهالی هنر آمده بودند برای بدرقه مردی که با قطعاتش زمزمه کرده بودند، خاطراتشان را  و غم‌ها و شادی‌هایشان را یاد کرده بودند.

مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد ناصر چشم‌آذر، آهنگساز و نوازنده پیشکسوت موسیقی کشورمان روز یکشنبه، شانزدهم اردیبهشت‌ماه در تالار وحدت تهران برگزار شد.

به گزارش همشهری، بهرام حصیری، همایون اسعدیان، منوچهر شاهسواری، بیژن بیرنگ، ستار اورکی، محمدرضا عقیلی،  محمد سریر، فرهاد هراتی، هوشنگ کامکار، بیتا فرهی، بابک چمن‌آرا، علی ثابت‌نیا، شهرام صارمی، همایون نصیری، اشکان خطیبی، ایرج حسابی، رسول ترابی، حمید حامی، منوچهر اسماعیلی، بابک صحرایی، بیژن کامکار، مهراج محمدی، حمیدرضا نوربخش، سامان احتشامی، حسن رضایی، محمد فرشته‌نژاد، خشایار اعتمادی، سعید داخ، حبیب اسماعیلی، باربد بیات و... ازجمله چهره‌های شناخته شده این مراسم بودند.
ابتدا محمد سریر، آهنگساز پیشکسوت یادی کرد از چشم‌آذر و گفت: «من از سال ۴۰ در جریان داوری مسابقات دانش‌آموزی با چشم‌آذر آشنا شدم. وی ازجمله هنرمندانی بود که از همان ابتدای نوازندگی خود به همه ما نشان داد که آینده بسیار خوبی دارد. او از همان ابتدا در ردیف استعدادهای درخشان موسیقی کشورمان قرار داشت و کارهایش به شکلی بود که ذهن خلاقش همواره بر احساسش غلبه می‌کرد.»



دیگر قهرمانی ندارم

حمید حامی، خواننده موسیقی پاپ کلاسیک، چشم‌آذر را یکی از قهرمانان زندگی‌خود برشمرد و گفت که دیگر قهرمانی ندارد: «هرکسی در زندگی خود قهرمان‌هایی دارد که با حضورشان می‌تواند به فعالیت ادامه دهد. در زندگی من 3 قهرمان وجود داشتند؛ اول پدرم، دوم بابک بیات و سوم ناصر چشم‌آذر که با مرگ این 3 قهرمان من دیگر قهرمانی در زندگی‌ام ندارم.». حامی سپس قطعه کوتاهی را به یاد چشم‌آذر اجرا کرد.

رسول ترابی، مدیر مؤسسه فرهنگی هنری «آوای دوران» و تهیه‌کننده کنسرت‌های ناصر چشم‌آذر نیز درگفتار خود  خبری حسرت‌برانگیز را یادآوری کرد: «امروز شانزدهم اردیبهشت قرار بود در همین جایی که امروز مراسم تشییع را برگزار می‌کنیم، میزبان شما مخاطبان عزیز با کنسرت استاد ناصر چشم‌آذر باشیم. حیف شد، حیف شد.»



به تلویزیون راهش ندادند

شاهد احمدلو، بازیگر و کارگردان سینمای ایران و برادر همسر زنده‌یاد ناصرچشم‌آذر هم در این مراسم خاطره‌ای تلخ را بازگو کرد: «یک هفته قبل از مرگ ناصر، او به یک برنامه تلویزیونی دعوت شده و بسیار خوشحال بود که دوباره این فرصت را دارد که می‌تواند با مخاطبان خود دیدار داشته باشد. او مثل همیشه خوش‌تیپ منزل را به سمت تلویزیون ترک کرد و ما هم منتظر بودیم تا تصویر او را ببینیم اما بعد از ۴۰ دقیقه برگشت و وقتی از او پرسیدیم چه شد، گفت: گفتند که ممنوع‌الورود هستم».

شیرین احمدلو، همسر زنده‌یاد ناصر چشم‌آذر نیز در این برنامه گفت: «ناصر تنها عشق من بود. من خیلی مواظب او بودم و سعی کردم قدرش را بدانم. من از همه شما مردم عزیزم ممنونم که همیشه همراه ما بودید و حالا خوشحالم که رعنا، دخترم را دارم و می‌توانم با او حق ناصر را بگیرم.»



ناصر را ما کشتیم!

اشکان خطیبی، بازیگر و خواننده نیز در این مراسم  ضمن ابراز تأسف از مرگ ناصر چشم‌آذر عنوان کرد: «من بر این باورم که ناصر را ما کشتیم. این ما بودیم که با او بی‌مهری کردیم و آنجایی که باید همراهش بودیم، کمکی نکردیم. نمی‌دانم او چه انگیزه عجیبی داشت که همواره این بی‌مهری‌ها را تحمل می‌کرد و حالا من از شما خواهش می‌کنم با جنس ناصر چشم‌آذر از او خداحافظی کنیم.»



با نغمه‌هایش جاودانه شد

عباس سجادی، ترانه‌سرا و مدیر بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران نیز در این برنامه گفت: «هفته پیش زنده‌یاد ناصر چشم‌‌آذر به من در هنگام رانندگی زنگ زد و گفت: «می‌خواهم برایت یک نغمه ترکی بزنم» و من ایستادم و با آکاردئون خود نغمه ترکی را برایم اجرا کرد که بی‌نهایت زیبا بود. زنده‌یاد ناصر چشم‌آذر باران عشق را بارید و با نغمه‌هایش جاودانه شد.»

منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما نیز با قدردانی از خانه موسیقی ایران در برگزاری این مراسم با اشاره به اینکه «او به همه ما جرعه‌جرعه بدون هیچ بهایی عشق می‌فروخت»، ادامه داد: «آنچه ناصر چشم‌آذر برای موسیقی سینمای ایران ساخت، تبلور جنس دیگری از موسیقی در پیوند داستان و تصویر بود که از نظر من تجربه بسیار گرانبهایی است و می‌توان آن را به نسل‌های آینده آموزش داد.»

آرش قنادی، کیارش پوزشی و امیر قنادی، اعضای گروه موسیقی «سون» نیز در این مراسم ضمن اجرای یک قطعه کوتاه از درگذشت زنده‌‌یاد ناصر چشم‌آذر ابراز تأسف کردند.



موسیقی، غریب، مظلوم و صدمه دیده است

بیژن بیرنگ، کارگردان تلویزیون نیز در این مراسم ضمن ابراز تأسف از درگذشت ناصر چشم‌آذر به انتقاد از شرایط فعلی برخی از هنرمندان پرداخت: «شاید الان باید بگوییم که حال همه خوب است و اهالی هنر به‌ویژه هنرمندان موسیقی در این مدت هر کاری که می‌خواستند انجام داده‌اند اما اگر به گذشته برگردیم، می‌بینیم چه مسیری طی شده است. یک نوازنده در یک دوره خاص برای اینکه بخواهد ‌سازی‌ را از جایی به جای دیگر منتقل کند باید مانند سلاح از مراجع ذی‌ربط مجوز دریافت می‌کرد و این نشان‌دهنده نکته‌ای است که موسیقی بخش غریب، مظلوم و صدمه‌دیده در کشور است که هنوز هم تکلیف مشخصی ندارد.»

در انتهای مراسم پس از اقامه نماز میت توسط حجت‌الاسلام دعایی پیکر ناصر چشم‌آذر به سمت قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا(س) تشییع شد.

مراسم یادبود زنده‌‌یاد ناصرچشم‌آذر ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه در مجتمع فرهنگی پیامبر اعظم(ص) برگزار می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید