• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 17 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15065
+
-

چرخش بازار به‌نفع بازی‌های ایرانی

در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، درآمد بازی‌های ایرانی رشدی ۹۴‌درصدی داشته است. برنامه‌های ایرانی هم در همین بازه زمانی، رشد ۶۴ درصدی را تجربه کرده‌اند

چرخش بازار به‌نفع بازی‌های ایرانی

دنیای تلفن همراه و برنامه‌هایش بازار گسترده‌ای در دنیا به‌وجود آورده است. ایران هر چند دیر به این بازار تولید اپلیکیشن وارد شد اما گزارش‌های جدید نشان می‌دهد که رشد در این حوزه باورنکردنی و شگفت‌آور است. براساس گزارشی که به‌تازگی منتشر شده در سال‌۹۶ نسبت به سال۹۵،  درآمد بازی‌های ایرانی رشدی ۹۴ درصدی داشته است. برنامه‌های ایرانی هم در همین بازه زمانی،  رشد ۶۴ درصدی را تجربه کرده‌اند. در بازار ایران به جز اپ‌های رایج بازار جهانی، ‌ نمونه‌های دیگری ساخته شدند که هدف‌شان رفع نیاز کاربر ایرانی بوده است. تازه‌ترین آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد،  در یک سال گذشته در هر خانواده ایرانی،  یک و نیم نفر از خدمات بازارهای ایرانی اندرویدی استفاده کرده‌اند.



بازی‌ها پرطرفدارتر هستند

بازار به نفع بازی‌های ایرانی در گردش است. گزارش سالانه کافه‌بازار نشان می‌دهد مقدار تراکنش‌های کاربران برای خرید بازی 94درصد بیشتر شده درحالی‌که این آمار برای اپ‌های موبایل 30درصد کمتر بوده است. برنامه‌های ایرانی در همین بازه زمانی،  رشد ۶۴درصدی را تجربه کرده‌اند. این روال به‌معنای نیاز به توجه ویژه به بازار تولید اپلیکیشن و بازی است که سال‌هاست در کشورهای دیگر جدی گرفته شده و روی آن سرمایه‌گذاری گسترده‌ای صورت می‌گیرد. چنان‌که سال‌هاست آمار فروش بازی‌های رایانه‌ای در آمریکا با صنعت بزرگ سینما در هالیوود رقابت می‌کند. تعداد دانلود یا به‌روزرسانی اپلیکیشن‌های موبایل در سال 96 بیشتر از 1.6میلیارد بار بوده که بسیار قابل‌توجه است. تعداد تراکنش‌های مالی در بازی‌های آنلاین نیز 22درصد است که نسبت به اپ‌های کاربردی 4درصد بیشتر سهم بازار را در اختیار گرفته است.



درآمد میلیاردی،  سهم فعالان بازار بازی

در همین حین،  سهم سازندگان داخلی نیز به‌طور ویژه‌ای در سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است. کافه بازار،  بزرگ‌ترین مرکز ارائه خدمات بازی‌ها و اپ‌های اندرویدی که در سال 92،  5 ‌هزار اپلیکیشن را میزبانی می‌کرد،  اکنون 151هزار اپ را در دسترس کاربرانش قرار داده است. این در حالی است که فقط یک سال قبل،  تعداد این اپ‌ها 100هزار عدد بود. هربازی به‌طور متوسط در هر هفته 441بار دانلود می‌شد که نسبت به دانلود برنامه‌ها – 289بار – عدد قابل‌توجهی به‌حساب می‌آید. همه اینها باعث شده کسانی که در این حوزه به‌عنوان توسعه‌دهنده کار می‌کنند،  در طول یک‌سال گذشته بیشتر از 180میلیارد تومان درآمد داشته باشند.
 


   تمرکز اصلی روی بازار اندروید

سیستم عامل اندروید در بازار ایران یکه‌تاز است. گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی سال‌هاست در بازار ایران طرفداران جدی دارند. آمارها نشان می‌دهد بیشتر از 80درصد گوشی‌ها و تبلت‌های کاربران ایرانی،  سیستم عامل اندروید دارند و به همین‌خاطر برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها بیشتر تمرکزشان را روی این سیستم‌عامل گذاشته‌اند. برخی توسعه‌دهندگان حتی به فکر فراتر از مرزهای کشور و عرضه بازی‌های موبایل برای مارکت‌های جهانی هستند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید