• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 17 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15014
+
-

رئیس جمهور در آستانه 22 اردیبهشت و اعلام نظر ترامپ درباره برجام:

روحانی: با تصمیم ترامپ تغییری در زندگی مردم ایجاد نمی‌شود

دولت
روحانی: با تصمیم ترامپ تغییری در زندگی مردم ایجاد نمی‌شود

رئیس‌جمهور روز گذشته در سفر به استان خراسان رضوی در رابطه با مسائل داخلی و خارجی اعلام موضع کرد. حسن روحانی واکنشی ضمنی به فیلترینگ تلگرام داشت.او ضمن حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی گفت که با مسدودسازی به جایی نخواهیم رسید.

روحانی در عین حال در رابطه با احتمال خروج آمریکا از برجام، به مقامات آمریکا هشدار داد.حسن روحانی که سفر استانی خود به خراسان رضوی را به‌جای مرکز استان یعنی مشهد از شهرستان سبزوار آغاز کرده بود در بدو ورود به این شهرستان مورد استقبال استاندار خراسان رضوی و امام جمعه سبزوار قرار گرفت. او در ادامه سفرش به نیشابور رفت. زیارت بارگاه امام هشتم شیعیان از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهور در سفر به خراسان رضوی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در جمع مردم سبزوار گفت: وعده ما به ملت ایران از سال92 این بود که جریان دروغین ایران‌هراسی را که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در دنیا ترویج کرده بودند، افشا کرده و با آن مبارزه کنیم و به مردم دنیا بگوییم که ایرانیان ملتی صلح‌طلب هستند. رئیس‌جمهور تأکید کرد: امروز ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که شما مردم غیور و متحد هم باید از آن مطلع باشید. آقایی جدیدا رئیس‌جمهور آمریکا شده و از 15‌ماه پیش مرتب گفته است که برجام بدترین توافق تاریخ آمریکا بوده و این توافق فقط به سود ایران و به زیان آمریکا بوده و در نتیجه اشتباه آمریکایی‌ها، ایرانی‌ها سر ما کلاه گذاشتند.  روحانی گفت: ما سر کسی کلاه نگذاشتیم. مذاکراتی با 6کشور بزرگ دنیا انجام شد که در نتیجه به توافقی رسیدیم که سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان نیز آن را تصویب کردند. هیچ‌کس در دنیا نیست که بگوید کار ایران اشتباه بوده؛ الا آمریکا، رژیم منحوس صهیونیستی و عربستان سعودی.

وی در ادامه گفت: آمریکایی‌ها ممکن است در رابطه با برجام چند سناریو را مدنظر داشته باشند؛ یا از آن خارج شوند، یا به آن لطمه بزنند و یا اینکه راه اروپا و آمریکا از هم جدا شود. اما‌ ای مردم عزیز و ملت بزرگ ایران، به شما عرض می‌کنم که آمریکا در برابر این ملت کاری از پیش نخواهد برد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در طول 40سال گذشته همواره در برابر ملت ایران فتنه‌گری کردند، اما هیچ‌گاه در برابر عظمت ملت ما موفق نبودند، تصریح کرد: آمریکایی‌ها این‌بار نیز دوباره اشتباه می‌کنند و اگر بخواهند راهی را که در این ایام پیموده‌اند، ادامه دهند و از برجام خارج شوند، به‌زودی با پشیمانی تاریخی مواجه خواهند شد.

کمبود ارز نداریم

روحانی در ادامه سخنان خود در جمع مردم سبزوار که بی‌ارتباط با نوسات ارزی روزهای اخیر هم نبود گفت: مردم عزیز ایران بدانید که مطابق پیش‌بینی‌ها در سال97، حداقل 100میلیارد دلار درآمد از محل صادرات نفتی و غیرنفتی خواهیم داشت؛ درحالی‌که مخارج ارزی ما بیش از 70میلیارد دلار نیست، بنابراین به هیچ وجه مشکل کمبود ارز نداریم.رئیس‌جمهور با بیان اینکه می‌خواهم دو نکته را خطاب به آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها اعلام کنم، تصریح کرد: ملت ما به عهد خود وفادار است، اما با صراحت می‌گوید که درباره توان تسلیحاتی و دفاعی کشور به هیچ وجه مذاکره نخواهد کرد. ما هر قدر سلاح برای دفاع خود لازم داشته باشیم، می‌سازیم و انبار می‌کنیم و این موضوع به کسی هم ربطی ندارد که چقدر سلاح می‌سازیم و چه تصمیماتی برای دفاع از خود اتخاذ می‌کنیم؛ ما هرگز درباره بنیه دفاعی خود مذاکره نخواهیم کرد.

روحانی در توضیح نکته دوم، خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم با دنیا مذاکره کنیم تا منطقه‌ای امن داشته باشیم. همین حالا هم با روسیه و ترکیه درباره سوریه در حال مذاکره هستیم و با کشورهای مختلف درباره یمن مذاکره می‌کنیم. اما به دنیا اعلام می‌کنیم که ما با تروریسم در هر کجای این منطقه که باشد، مبارزه خواهیم کرد و اجازه نمی‌دهیم در این منطقه هر روز یک داعش درست کنند و با ملت‌های منطقه بجنگند؛ ما صلح، ثبات و امنیت منطقه را می‌خواهیم.

از اینترنت پرسرعت خوششان نمی‌آید

رئیس‌جمهور تصریح کرد: متأسفانه امروز برخی از اینترنت پرسرعت زیاد خوششان نمی‌آید و می‌گویند اینترنت باید کند باشد، طوری که اگر کسی بخواهد به یک سایت دسترسی پیدا کند، ساعت‌ها معطل مانده و پشیمان شود.

روحانی با تأکید بر اینکه دنیای امروز، دنیای سرعت و ارتباطات است، گفت: اگر می‌خواهیم در کشور فساد از بین برود، راه آن اطلاع داشتن مردم و جوانان از امور است، چرا که بدون اطلاع، شفافیت و حضور مردم و تنها با دادگاه و نیروی امنیتی نمی‌توانیم با فساد مقابله کنیم. رئیس‌جمهور افزود: باید دولت همه اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهد و مردم از همه‌‌چیز مطلع باشند. روحانی با اشاره به اینکه امسال جوانان پس از ارائه لایحه بودجه نسبت به جزئیات آن اظهارنظر کرده‌اند، گفت: ما باید از اظهارنظر ملت و جوانان خوشحال باشیم و همه باور کنیم که کشور متعلق به مردم است و هر اقدامی که می‌خواهیم انجام دهیم، باید مردم همراه ما باشند.

وی در پایان گفت: مردم ایران بدانید هفته آینده هر تصمیمی که گرفته شود در زندگی ما تغییری ایجاد نخواهد کرد. هر تصمیمی که ترامپ بگیرد، در برابرش ایستادگی می‌کنیم.

به نام تقویت فضای مجازی ایرانی، مردم را از ارتباطات محروم نکنیم

حسن روحانی رئیس‌جمهور هم در جمع مردم نیشابور اشاره‌ای تلویحی به فیلتر تلگرام کرد و گفت: امروز در ایران بیش از 200هزار اشتغال در طول یک سال و نیم گذشته در فضای مجازی صورت گرفته و حمل‌ونقل مردم و نقل و انتقال بارها در بسیاری از قسمت‌ها و ارتباطات آموزشی و بهداشتی مردم از طریق فضای مجازی است. با مسدودسازی، ما به جایی نمی‌رسیم؛ با فشار به نسل جوان، ما به جایی نمی‌رسیم؛ البته باید پیام‌رسان‌های داخلی خودمان را تقویت کنیم و این حرف، حرف  بحقی است، آنچه ایرانی است حتی در فضای مجازی باید آن را تقویت کرد اما آیا می‌توان به نام تقویت فضای ایرانی، مردم را از ارتباطات و مشاغل محروم کرد؟ این کار امکانپذیر نیست. روحانی ادامه داد: ما باید به سمت قدرت ایران حرکت کنیم. امروز قدرت ایران در سایه به‌دست آوردن فرصت‌هایی است که اگر امروز آن فرصت‌ها را به‌دست نیاوریم، فردا دیر شده است. ما در دنیای رقابت با همسایگان و شرق و غرب دنیا هستیم و نیازمند یک اقتصاد توانمند و قوی. ما نیازمند یک قدرت صنعتی و دانش‌بنیان هستیم. ما باید خودکفا شویم در بسیاری از زمینه‌ها، اما آیا می‌توانیم از ارتباط با دنیا خودمان را محروم کنیم؟ بدانید در دنیای امروز با انزوا و جدایی از جهان نمی‌توانیم به همه آرزوهای خود دست یابیم، حتی اگر می‌خواهید فرهنگ اسلامی و اهل‌بیت را به افکار عمومی جهان صادر کنید، چگونه می‌خواهید این کار را صورت دهید؟ تعامل سازنده با جهان را می‌خواهیم اما زیر بار حرف زور و غیرمنطقی از طرف هر قدرت و ابرقدرتی باشد نخواهیم رفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید