• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 17 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15002
+
-

شهر بدون تصادف

همشهری از تاثیرات یک پویش شهری بر میزان تخلفات رانندگی گزارش می‌دهد

حوادث
شهر بدون تصادف




 نجمه موسوی| خبرنگار - خراسان‌رضوی:

آمار بالای تصادفات در استان خراسان رضوی و به خصوص شهر مشهد، مردم و مسئولان را برای اجرای طرح‌های کاربردی در کنار هم قرار داده تا با نهادینه کردن فرهنگ صحیح رانندگی آسیب‌های فراوان ناشی از تصادفات را کاهش دهند. اجرای طرح‌هایی همچون  اجرای کامل قانون  در بلوار وکیل‌آباد و بزرگراه شهید شوشتری از جمله طرح‌هایی است که از اسفند ۹۶ آغاز شده است. 

ایجاد «پویش  شهر بدون تصادف» نیز در ادامه‌‌ همان مسیر است. پویش  شهر بدون تصادف به همت کارگروه پیشگیری از تصادفات استان خراسان رضوی راه‌اندازی شده است. هدف از تشکیل این پویش  ایجاد بستری مناسب برای مشارکت مردمی و آمادگی ذهنی، حمایت و پشتیبانی، همراهی و همکاری آحاد جامعه در پیشگیری از تصادفات و حوادث ترافیکی است. 

در همین راستا از عموم شهروندان درخواست شده با پیوستن به این پویش  و ارسال تصاویر خودروهایی که رانندگان آنها حرکات پرخطر دارند، در پیشگیری از وقوع حوادث و سوانح ترافیکی در سطح شهر، یاری‌رسان باشند.


 کاهش تصادفات 

به گفته سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد، این پویش  با هدف کاهش حوادث و پیامد‌های ناشی از تصادفات فعال شده که شرط موفقیت آن، حضور پررنگ مردم است.  با وجود اینکه بسیاری از مردم مشهد هنوز از طرح «اجرای قانون بلوار وکیل‌آباد» اطلاعی ندارند و حرکات خطرآفرین رانندگی از سوی برخی رانندگان در تمام شبانه‌روز در این مسیر قابل مشاهده است، «سیدهادی‌شریعت‌یار» طبق مستندات، طرح را موفقیت‌آمیز اعلام می‌کند. وی با اشاره به اینکه در طرح پایلوت بلوار وکیل‌آباد و آزادراه شهید شوشتری که از ۹ اسفند آغاز شده، تاکنون و به نسبت مدت مشابه سال قبل از آن ۴۷ مورد حادثه به ۲۳ مورد کاهش یافته است.

او اعلام می‌کند تعداد تصادفات منجر به جرح را از ۱۷ مورد به ۸ مورد و تعداد فوت‌شدگان را از ۳ مورد به یک مورد رسیده است.  شریعت‌یار تاکید می‌کند که این طرح نه تنها متوقف نخواهد شد بلکه در آینده با گسترش آن، با رانندگان متخلفی که جان مردم را به بازی می‌گیرند و واژه غیرعمد را برمی گزینند، برخورد شدیدتری صورت خواهد گرفت. وی به افزایش چشمگیر توقیف و اعمال قانون خودروهای افراد متخلف در مدت زمان اجرای طرح اشاره می‌کند. به گفته او در این مدت اخذ مدارک به دلیل تخلف از ۸۲ مورد به ۲۱۹ مورد، تعداد خودروهای توقیفی از ۴۵ مورد به ۸۲ مورد و اعمال قانون از ۷ هزار مورد به ۹ هزار و ۶۰۰ مورد افزایش
 پیدا کرده است. 


حضور کمرنگ پلیس 

معاون دادستان مشهد همچنین تاکید می‌کند که باید هزینه تصادف گران شود و اقدامات پیشگیرانه و ایمنی جاده‌ها باید همواره مورد توجه باشد تا احساس امنیت و آرامش بیشتر برای مردم ایجاد شود. 
با وجود تاکید بسیار دادستان بر اینکه اجرای اینگونه طرح‌ها در راستای فرهنگسازی صورت می‌گیرد و پلیس قصد مچ گیری مردم و افزایش درآمد خود را از میزان جریمه‌ها ندارد، اما تبلیغات برای اطلاع‌رسانی ضعیف بوده و حضور پلیس راهور برای ارشاد و راهنمایی مردم در محدوده‌های اجرای طرح بسیار کمرنگ است. به طوریکه در بزرگراه شهید شوشتری که مسیر ورودی زائران به شهر مشهد است، اطلاع‌رسانی درستی انجام نشده و مسافران پس از جریمه، از این طرح مطلع می‌شوند. 

در این خصوص شریعت‌یار نیز از پلیس راهور گله‌مند است و اذعان می‌کند که هرچند پلیس راهور مشهد ادعا دارد که توان آن‌ها بیش از این نیست اما توقع داریم به جای حضور فراوان پلیس نامحسوس که فقط جریمه می‌کند، شاهد حضور گسترده پلیس در معابر باشیم که علاوه بر بازدارندگی نقش ارشادی را نیز بر عهده دارد. شریعت‌یار طرح‌های دیگری را همچون نظارت بر تردد موتورسیکلت‌ها، نظارت ویژه بر مسیر قبرستان‌های مشهد و جاده منتهی به بهشت رضا (ع)، تاکید بر تسریع انجام زیرساخت‌ها مانند خط‌کشی بلوار‌های اصلی، ایجاد پارکینگ‌های مناسب در مسیرهای خاص و توجه به حقوق شهروندی را در برنامه‌های معاونت پیشگیری از وقوع جرم اعلام می‌کند و دستگاه قضایی را حامی 
حقوق مردم می‌داند. 


فرهنگ‌سازی نامحسوس 

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی این طرح تاکنون موفقیت‌آمیز بوده اما گسترش آن در برنامه‌های این سازمان نیست. «علیرضا حاجی‌زاده» معتقد است که این طرح باید تا همین‌جا ارزیابی شود؛ گسترش آن در نقاط دیگر به تصمیم‌گیری‌ها و مصوبات شورای هماهنگی استان بستگی دارد. وی تبلیغات انجام شده در سال گذشته را به اندازه کافی آگاه‌کننده و هشداردهنده می‌داند و تصریح می‌کند: فعالیت پلیس از طریق دوربین‌های ثبت تخلف و پلیس نامحسوس انجام می‌شود و با توجه به تبلیغاتی که انجام شده، برخوردهای قاطعانه مانند توقیف خودرو یا اعمال قوانین و جریمه می‌تواند برای متخلفان بازدارنده باشد. 

به اعتقاد حاجی‌زاده بازتاب طرح در مدت زمان کوتاه 2 یا 3 ماهه صورت نخواهد گرفت و باید فرهنگ‌سازی از طریق غافلگیری رانندگان متخلف توسط پلیس نامحسوس انجام ‌شود و پس از اینکه کنترل دائمی توسط پلیس در این رانندگان نهادینه شد، به مرور زمان شاهد ایجاد فرهنگ صحیح رانندگی در شهر خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید