• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 16 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14893
+
-

جهش جست‌وجو برای فیلترشکن

گزارش‌های گوگل نشان می‌دهد از زمان آغاز فیلترینگ تلگرام جست‌وجوی کاربران ایرانی برای دانلود و نصب فیلترشکن به شدت افزایش یافته است

شبکه‌های اجتماعی
جهش جست‌وجو برای فیلترشکن

از شب ۱۰ اردیبهشت که فیلترینگ تلگرام کلید خورد خیلی از مسائل در فضای کشور تغییر کرد. در این میان اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که جست‌وجو برای دانلود و نصب فیلترشکن به‌شدت در استان‌های مختلف کشور افزایش پیدا کرده است. دانلود و استفاده از فیلترشکن‌ها نگرانی‌ها و دردسرهای امنیتی خودش را دارد اما آمار جست‌وجوی گوگل نشان می‌دهد که دقیقا از شب ۱۰ اردیبهشت(۳۰ آوریل) به‌صورت ناگهانی تلاش برای پیدا کردن فیلترشکن با جست‌وجوی این عبارت از سوی کاربران کشور جهش داشته است.

در صبح روز اجرای فیلترینگ تلگرام(۱۱ اردیبهشت یا اول مه) که کاربران با عدم‌دسترسی به تلگرام روی اینترنت‌های موبایل مواجه شدند، این جهش جست‌وجو برای عبارات «فیلترشکن» به اوج رسیده و این روند در روزهای بعد ادامه داشته است. به گزارش همشهری، مقایسه آمار گوگل ترندز در ۳۰ روز گذشته به خوبی جهش جست‌وجو برای عبارت فیلترشکن در میان کاربران ایرانی را نشان می‌دهد. در این میان جست‌وجو برای «فیلترشکن مخصوص تلگرام» را گوگل در گزارش خود به‌عنوان یک جهش ناگهانی مطرح می‌کند.



مازندران در صدر، خراسان رضوی سوم

براساس بررسی گوگل ترندز در میان استان‌های کشور از زمان فیلترینگ تلگرام، بیشترین جست‌وجو برای فیلترشکن در استان مازندران ثبت شده است. آذربایجان شرقی دوم است و خراسان رضوی جایگاه سوم را به‌خود اختصاص داده است. در میان شهرهای کشور هم در جست‌وجو برای فیلترشکن ساری، بابل و تبریز جایگاه‌های اول تا سوم را طی روزهای گذشته داشته‌اند و مشهد در همین دوره چهارم و قائمشهر پنجم شده است.



جست‌وجوهای مشابه

علاوه بر جست‌وجوی عبارت «فیلترشکن» در گوگل، جهش در جست‌وجوهای مشابه هم برای دور زدن فیلترینگ تلگرام به چشم می‌خورد. به‌عنوان نمونه می‌توان به جست‌وجوی عبارت «دانلود vpn» اشاره کرد که آن هم به‌صورت ناگهانی پس از فیلترینگ تلگرام جهش پیدا کرده است.

همانطور که انتظار می‌رود جست‌وجوی «دانلود فیلتر‌شکن» هم وضعیت مشابهی دارد. یک نمونه که گوگل ترندز هم به آن اشاره دارد «دانلود فیلتر شکن سایفون3برای اندروید با لینک مستقیم» است که طی روزهای اخیر ۲۵۰۰ درصد جست‌وجویش از سوی کاربران ایرانی در گوگل افزایش پیدا کرده است.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید