• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 27 آذر 1396
کد مطلب : 1483
+
-

رومی، شاعر عشق و وصال

امروز، بنا بر روایت منابع زیادی، سالروز مرگ مولاناست؛ بزرگمردی که چند ملت او را از آن خود می‌دانند و در نهایت، از آن تمام جهان است.

اندیشه‌ها و زبان شیوای مولانا، نه‌تنها جهان کهن را فراگرفته و راه به اروپا برده است، که به‌عنوان پدیده‌ای در عشق، آمریکا را هم فتح کرده است. همین چند سال پیش، ترجمه اشعار او به انگلیسی، پرفروش‌ترین کتاب شعر در آمریکا بود و یک سال هم نشده است که یک زندگینامه از او، ‌با استقبال فراوان مخاطبان آمریکایی مواجه شده است. برد گوچ، زندگینامه‌نویسی که قبلا زندگینامه‌های فلنری اوکانر و فرانک اوهارا، 2نویسنده سرشناس آمریکایی را نوشته، جایی گفته است که مولوی، «شاعر عشق و لذت» است.

کتاب او، در زمان انتشار، یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های آمریکا بود و نظریات او درباره این شاعر، به خوبی آیینه‌ای از نگاه آمریکایی‌ها به مولوی است. او زمانی درباره مولوی گفته است: «او شاعر عشق و لذت است. اشعار اسراسرآمیز و جسورانه او شاخصی برای زمان ماست. در طول زمان و در گذر مکان‌ها و فرهنگ‌ها، اشعار رومی (مولانا) زنده‌بودن را برای ما تفسیر و رد تبیین می‌کنند و به ما کمک می‌کنند جست‌و‌جوی خودمان از عشق را در زندگی روزمره درک کنیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید