• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 15 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14785
+
-

نفرمایید جام!

تیتر یک
نفرمایید جام!

قبل از سوت آغاز فینال جام حذفی، این سکوی قهرمانی بود که توجه هواداران استقلال را به خودش جلب می‌کرد. لوگوی پرسپولیس روی سکو و رنگ قرمز آن، اعتراض‌های زیادی را رقم زد و سرانجام سکوی قهرمانی با رنگ کاملا آبی تعبیه شد و معلوم نبود اگر جام به تیم اسکوچیچ می‌رسید، این تناقض بزرگ بین رنگ لباس تیم قهرمان و رنگ سکوی اهدای جام چطور حل می‌شد. این تنها یکی از جزئیات عجیب برگزاری دیدار نهایی جام حذفی بود و خیلی زود از نارسایی‌های بزرگ‌تر و پررنگ‌تری نیز در خرمشهر پرده برداشته شد. انتخاب دوباره خرمشهر به عنوان میزبان آخرین بازی فصل، قرار بود آرمانگرایی فدراسیون را به رخ بکشد اما باز هم نمادی از تصمیم‌های خام‌دستانه در فوتبال ایران شد. در درجه اول «بعد مسافت» برای هر دو تیم آزاردهنده به نظر می‌رسید. استقلال و خونه به خونه مسافت بسیار زیادی را طی کردند تا مسابقه را در یک «زمین بی‌طرف» برگزار کنند اما انتخاب استقلالی‌ترین استان کشور برای این مسابقه، عملا معنای بی‌طرفی میزبان را زیر سوال برد. البته که تعداد تماشاگران باشگاه بزرگ پایتخت و باشگاه تازه‌تاسیس بابلی با هم قابل مقایسه نیست اما نمی‌شد راهکاری اندیشیده شود تا در کنار هواداران پرشمار استقلال، بخشی از هواداران خونه به خونه نیز بدون دغدغه در ورزشگاه حضور داشته باشند؟  حتی اگر آزادی تهران به عنوان میزبان فینال انتخاب می‌شد، تماشاگران خونه به خونه از وضعیت به مراتب بهتری برای تماشای این بازی برخوردار بودند. فینال جام حذفی قرار بود حال و هوای فوتبال را به خرمشهر تزریق کند اما در شهر نشانه چندانی از یک رویداد بزرگ فوتبالی وجود نداشت و مردم ابدا درگیر این مسابقه نبودند. استقلال و حریف‌اش حتی حاضر به تمرین کردن در این شهر نشدند و آخرین جلسه‌های تمرینی را قبل از سفر به خرمشهر پشت سر گذاشتند. چرا که اساسا خطر مصدومیت در زمین‌های تمرین خرمشهر بسیار جدی به نظر می‌رسید. 
نورپردازی ورزشگاه اروندان، هم برای گلرها و هم برای مخاطبان تلویزیونی مسابقه وحشتناک بود. بخشی از سکوها با هاله نور پوشانده شده بودند و در دقایق از بازی به سختی می‌شد بازیکنان دو تیم را از هم تشخیص داد. در نمای نزدیک به نظر می‌آمد که وضعیت چمن از گذشته بهتر شده اما تصاویر هوایی بخش بزرگی از زمین بازی را به رنگ زرد نشان می‌داد. همین زمین نامطلوب بود که موجب مصدومیت مامه تیام شد و یکی از مهم‌ترین مهره‌های استقلال را قبل از دو بازی حساس آسیایی از این تیم گرفت. در جریان بازی و به ویژه بعد از آن، تردد جیمی‌جامپ‌ها به زمین از تردد خودروها در خیابان‌های پایتخت بیشتر بود. ضعف‌ امنیتی استادیوم موجب شد هر کسی که می‌خواست، خودش را به سکوی قهرمانی نزدیک کند. ازدحام جمعیت، سلامتی استقلالی‌ها را به خطر انداخته بود و بازیکنان این تیم ناچار شدند به سرعت زمین چمن را ترک کنند و به رختکن بروند. این مسابقه می‌توانست جذاب و تماشایی از آب دربیاید و به یک جشن شیک و منظم، دوخته شود اما در عمل امکانات ضعیف ورزشگاه، بخشی از مزیت‌های بازی را از بین برد. به نظر می‌رسد فدراسیون مهدی تاج باید از شعار دادن دست بکشد و در انتخاب میزبان فینال جام حذفی، تجدید نظر کند. هبه کردن همیشگی این بازی به خرمشهر تا امروز نتایج ناامیدکننده‌ای به دنبال داشته است. استادیوم امام رضا در مشهد، ورزشگاه پارس شیراز و فولاد آره‌نا، همگی انتخاب‌های مناسب‌تری برای میزبانی از یک دیدار بزرگ هستند. شاید یک روز خرمشهر نیز قابلیت‌های لازم را برای این میزبانی به دست بیاورد. روزی که در آن، سهم شهر مظلوم جنوبی در شعار همه چیز و در عمل، «تقریبا هیچ» نباشد. 
فتاحی: اتفاقات رخ داده در جشن قهرمانی دست ما نبود و مردم رعایت نکردند!
رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال گفت که انتقال محل برگزاری فینال جام حذفی باید بررسی شود. سعید فتاحی درباره بی‌نظمی‌های صورت گرفته در مراسم جشن قهرمانی استقلال در جام حذفی اظهار داشت: این چیزها دست سازمان لیگ، فدراسیون فوتبال، صداوسیما و یگان ویژه نیست. خودِ مردم باید این موارد را رعایت کنند. فتاحی عنوان کرد: بازی خوبی بود و نظم خوبی هم حاکم بود. جشن هم خوب برگزار شد، اما دقیقاً همزمان با اهدای جام و نورافشانی، تماشاگران به زمین آمدند. فکر می‌کنم ۷۰، ۸۰ درصد مردم در وسط زمین بودند. اگر در این میان یکی از استقلالی‌ها مصدوم می‌شد، تیم و مردم و باشگاه متضرر می‌شدند. وی در مورد اینکه آیا احتمال دارد فینال جام حذفی در سال آینده در خرمشهر برگزار شود یا خیر، گفت: باید این مسئله را بررسی کنیم. با توجه به اینکه فینال جام حذفی سال آینده در اواسط خردادماه برگزار می‌شود، باید ببینیم آیا گرمای هوا اجازه می‌دهد که این مسابقه را در خرمشهر برگزار کنیم یا خیر.

   رحمتی: به تاج تبریک می‌گویم!
سید مهدی رحمتی کاپیتان استقلال از نحوه برگزاری جشن قهرمانی این تیم در جام حذفی انتقاد کرد. رحمتی پس از مراسم جشن قهرمانی جام حذفی، در حالی که از نحوه برگزاری مراسم ناراحت بود، گفت: از شما می‌خواهم دوربین‌های‌تان را بچرخانید و ببینید چه جوی در این ورزشگاه حاکم است. به تاج تبریک می‌گویم. آیا این جشن قهر  مانی جام حذفی باشگاه‌های ایران است؟ واقعا در این فوتبال چه خبر است که برای تیم قهرمان چنین جشنی گرفته می شود؟ واقعا نمی دانم باید در این باره چه بگویم.

   شفر: بعد از قهرمانی آشوب شد
وینفرد شفر سرمربی استقلال هم بعد از قهرمانی استقلال در مورد جشن قهرمانی صحبت کرد. او در این زمینه گفت: بعد از قهرمانی به هم ریختگی و آشوب شد،شاید این برای هواداران عادی باشد اما این برد با همه این مشکلات شیرین بود، هواداران بعد از برد خوشحال شدند و شنیدم به خیابان‌ها ریخته اند، این برد خیلی مهم و خوب بود.

   قربانی: میزبانی افتضاح بود
علی قربانی مهاجم استقلال از میزبانی دیدار فینال جام حذفی و برگزاری جشن قهرمانی انتقاد کرد.قربانی پس از قهرمانی استقلال در جام حذفی و برگزاری جشن قهرمانی اظهار داشت: میزبانی افتضاح بود. چرا باید اینجا به ما جام بدهند؟ جشن قهرمانی‌مان را خراب کردند. این مراسم باید خیلی بهتر این‌ها برگزار می‌شد اما واقعا خیلی چیزها را خراب کرند.

   ابراهیمی: این ازدحام اصلا خوب نبود
امید ابراهیمی هافبک استقلال هم از بی‌نظمی در جشن قهرمانی این تیم انتقاد می‌کند. او می‌گوید:« این صحنه‌ها را در هیچ کجای دنیا نمی‌بینید. خیلی‌ها از تلویزیون صحنه‌ها را می‌بینند و این ازدحام خوب نبود. امیدوارم این فرهنگ را بتوانیم جا بیندازیم که جشن به خوبی برگزار شود.» او در واکنش به این سؤال که گفته می‌شود از هلند پیشنهاد دارد، تاکید می‌کند:« من با کسی صحبت نکردم، چون همانطور که گفتم بازی‌های‌مان حساس بود. تمرکزم روی استقلال است تا بتوانیم با عبور از ذوب‌آهن، فصل را به خوبی پشت سر بگذارانیم. ان‌‌شاء‌الله پس از این بازی صحبت‌های‌مان را انجام می‌دهیم.»

   غفوری: فینال نباید در خرمشهر باشد
وریا غفوری مدافع - هافبک استقلال معتقد است که فینال جام حذفی نباید در خرمشهر برگزار شود. او در مورد برگزاری فینال در خرمشهر می‌گوید:« خوب نیست فینال را اینجا برگزار کنند. شرایط زمین بد نبود، اما نباید فینال را اینجا برگزار کنند.» غفوری در خصوص تمدید قرارداد خود با این تیم‌می گوید:« قرارداد شفر را تمدید کردند و حالا باید ببینیم در آینده در مورد بازیکنان چه کار می‌کنند.»

   چشمی: نزدیم بود گُم شوم!
روزبه چشمی هم بعد از بازی با خونه‌به ‌خونه از بی‌نظمی در مراسم قهرمانی انتقاد کرد. او در این زمینه گفت:«  فرقی نمی‌کند که کجا این بازی انجام شود هر کجا که باشد باید به فکر سلامتی و امنیت بازیکنان باشند چرا که دیدیم چند بار تماشاگران وارد زمین شدند و شرایط جشن قهرمانی را هم شاهد بودید.در این شلوغی مدالم که هیچ نزدیک بود خودم هم گم شوم. افرادی در زمان جشن قهرمانی در زمین بودند که اصلاً مشخص نبود چه کسانی هستند و از کجا آمده‌‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید