• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 15 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14718
+
-

معاون نمایشگاه کتاب فرانکفورت:

صنعت دیجیتال، خطری برای صنعت نشر نیست

گپ
صنعت دیجیتال، خطری برای صنعت نشر نیست

توبیاس ووس، معاون نمایشگاه کتاب فرانکفورت در ایام برگزاری سی و یکمین دوره نمایشگاه کتاب تهران به ایران سفر کرده است.

با توجه به اینکه آلمان دومین اقتصاد بزرگ نشر در جهان است، او درباره چگونگی رسیدن به چنین مرتبه اقتصادی به مهر گفت: «مسئله اولی که ما به روی آن تأکید داریم حذف دخالت دولت در صنعت نشر است که باعث شده ناشری به ناشر دیگر ترجیح داده نشود با این همه دولت را نمی‌توان از صنعت نشر منفک دانست چون نشر یعنی خواندن و خواندن جز با تلاش دولت در توسعه آموزش شکل نمی‌گیرد.

دولت به 2طریق نشر را باید مورد حمایت قرار دهد؛ یکی در زمینه مالیات به‌ویژه مالیات بر ارزش افزوده و دیگری در بحث قیمت‌گذاری کتاب. در کشور آلمان ما برای همه کالاها 19درصد مالیات بر ارزش افزوده داریم و برای کتاب 7درصد. این به خرید کتاب توسط مردم کمک زیادی می‌کند. مسئله بعدی هم قیمت‌گذاری است. دولت کمک کرده که قیمت تمام کتاب‌ها در تمام اروپا یکسان بماند و این مسئله به خرید کتاب کمک می‌کند.»

جالب آنکه توبیاس ووس صنعت دیجیتال را خطری برای صنعت نشر نمی‌داند:«صنعت نشر دیجیتال هم‌اکنون تهدید جدی برای نشر درجهان نیست. بگذارید مثالی بزنم. شما با تلفن هوشمند خود می‌توانید کارهای زیادی انجام بدهید. هم کتاب خواندن، هم فیلم دیدن و... کدام را بیشتر و کدام را کمتر با آن انجام می‌دهید؟

به‌نظر من توسعه صنعت دیجیتال کمی به کاهش مطالعه در جهان انجامیده است اما چندان مسئله مهم و جدی نیست. کما اینکه صنعت دیجیتال به تسهیل شدن امکان مطالعه کمک قابل توجهی هم کرده است.»

او همچنین دلیل ثابت نگه داشتن قیمت کتاب را هم برشمرد:«ما 6هزار کتابفروشی در آلمان داریم و وقتی قیمت‌ها ثابت باشد آنها در کنار هم می‌توانند در برابر غول‌هایی چون آمازون صف‌آرایی کرده و سیاست واحدی را اتخاذ کنند. این مسئله همچنین به فروش کتاب‌های غیرپرفروش نیز کمک می‌کند. درواقع حاشیه سودی که این کار برای کتابفروش و ناشر دارد به آنها برای هزینه‌کرد به‌منظور عرضه عمومی کمک می‌کند. از سوی دیگر این قیمت‌گذاری ثابت باعث شده قیمت آثار پرفروش به‌صورت خودکار کاهش پیدا کند و مخاطب به خرید آنها راغب‌تر شده باشد.

از سوی دیگر ما در آلمان از یک شبکه توزیع خوبی برخورداریم که در آن اگر شما کتابی را خواستید و کتابفروشی آن را نداشت، در حداکثر یک روز این کتاب برای شما مهیا می‌شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید