• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 15 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14696
+
-

«مرد بحران‌ها» در نمایشگاه

خاطرات سال 1374 آیت الله هاشمی رفسنجانی دیروز در نمایشگاه کتاب رونمایی شد

گزارش
«مرد بحران‌ها» در نمایشگاه

کتاب «مرد بحران‌ها» که کارنامه و خاطرات سال ۱۳۷۴ آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی است، روز گذشته با حضور محسن‌هاشمی رئیس شورای شهر تهران در نمایشگاه کتاب رونمایی شد.

این برای دومین سال است که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مراسم رونمایی کتاب‌های خاطراتش حضور ندارد. در مراسم روز گذشته علاوه بر محسن و یاسر هاشمی فرزندان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چهره‌های سیاسی دیگری مثل سید هادی خامنه‌ای، قدرت علیخانی و محمد جواد حق‌شناس حضور داشتند.

 10اردیبهشت سال 96که کتاب دو جلدی« روزها و روزگاران سخت» در کتابخانه ملی رونمایی شد سیدحسن خمینی نوه بنیانگذار کبیر انقلاب حضور داشت. «روزها و روزگاران سخت» آخرین کتابی است که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی،  آن‌ را در چند نوبت به‌صورت کامل بازخوانی و اصلاحات و نظرات تکمیلی خود را حاشیه‌نگاری کرده و بر آن مقدمه‌ای نوشته است. او 19دی‌ماه سال 95دار فانی را وداع گفت. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اردیبهشت سال 95در مراسم رونمایی از کتاب « روایت زندگی و زمانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» حضور داشت و سخنان او درباره انتخابات سال 92بازتاب زیادی پیدا کرد.

مراسمی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد و علاوه بر مرحوم هاشمی، علی جنتی وزیر وقت ارشاد،
محمد علی نجفی شهردار سابق تهران،  رضا صالحی امیری رئیس وقت سازمان اسناد و کتابخانه ملی و برخی دیگر از شخصیت‌ها حضور داشتند. مرحوم هاشمی رفسنجانی در آن مراسم گفته بود: حالا که مردم به این سطح از آگاهی رسیده‌اند، می‌توانم راحت سر بر بالین مرگ بگذارم. او با بیان این جمله که «واقعاً از آگاهی مردم خوشحالم»،  انتخابات ۹۴ را مکمّل کارهای سال ۹۲ کشور دانسته و گفته بود: ملت ایران راهی را باز کرده که تصمیمات مهم را خودش می‌گیرد.



کتابی درباره سخت‌ترین سال دوره دوم دولت سازندگی
عماد هاشمی نوه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیش از این با اشاره به انتشار کتاب «مرد بحران ها» از سال 1374به‌عنوان سخت‌ترین سال دوره دوم دولت سازندگی یاد کرده و گفته: در این سال،  کشور با درایت و مدیریت آیت‌الله هاشمی،  از بحران‌های زیادی عبور می‌کند که در کتاب جدید خاطرات به آن پرداخته شده است،  انتخابات مجلس پنجم،  ظهور کارگزاران سازندگی و ده‌ها رویداد مهم سیاسی و حاشیه‌های هر کدام در خاطرات سال 1374دیده می‌شود. وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی از ابتدای سال 1360تا یک روز پیش از رحلت،  خاطرات خود را روزانه ثبت کرده است،  افزود: تاکنون خاطرات 14سال انتشار یافته و باقیمانده خاطرات که 21دفتر است،  به‌تدریج چاپ خواهد شد.
کتاب «هاشمی رفسنجانی؛ کارنامه و خاطرات ۱۳۷۴: مرد بحران‌ها» به اهتمام لیلی‌هاشمی،  فرزند یاسر هاشمی،  در ۸۴۰ صفحه در قطع وزیری و با استفاده از ده‌ها عکس و سند تاریخی که بعضی از این اسناد برای نخستین بار انتشار عام می‌یابد،  منتشر شده است.


21جلد کتاب دیگر از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی منتشر می‌شود
محسن‌هاشمی، رئیس شورای شهر تهران عصر روز جمعه با حضور در غرفه رادیو گفت‌وگو درباره وضعیت انتشار مجموعه خاطرات آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی توضیحاتی را ارائه کرد و افزود: خاطرات ایشان از سال 1360به‌صورت روزنوشت موجود است و همانطور که می‌‌دانید خاطرات‌شان تا سال 1374رونمایی شده و حدود 21جلد دیگر از خاطرات آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی در آینده منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه درباره سرنوشت مجموعه تفسیر راهنما نوشته آیت‌الله ‌اکبر‌ هاشمی رفسنجانی توضیح داد: بسیاری از کسانی که اکنون خواب ابوی را می‌‌بینند می‌‌گویند که دغدغه ایشان سرنوشت انتشار مجموعه تفسیر راهنماست. ایشان از دوران جوانی یعنی از سال 1343تدوین این کتاب را آغاز کرد و در همین راستا فیش‌برداری‌هایی درباره تفسیر قرآن داشتند. بعدها از سال 54تا 57، زمانی که در زندان ساواک دوران اسارت خود را طی می‌‌کردند، 22دفتر از این مجموعه را در ملاقات‌های شخصی با مادرم به ایشان تحویل دادند که بعدها در یادداشتی به‌عنوان «از عبا تا چادر» به این موضوع پرداختند.

هاشمی افزود: آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی پس از انقلاب اسلامی نیز تألیف این مجموعه را رها نکردند و 53جلد دیگر از تفسیر راهنما را منتشر کردند. امید داریم باتوجه به قیمت این مجموعه که بالغ بر 400هزار تومان است تخفیف‌هایی اختصاص داده شود تا مراکز علمی، مدارس و دانشگاه‌ها بتوانند از این مجموعه استفاده کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید