• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 15 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14670
+
-

رکوردزنی ایرانی‌ها در خرید سکه و شمش طلا

بررسی‌های شورای جهانی طلا نشان می‌دهد تقاضا برای سکه و شمش طلا در ایران در 3ماه نخست سال 2018 (زمستان96) به 9.3تن افزایش یافته که بالاترین میزان در 3سال اخیر است. به گزارش رویترز، شورای جهانی طلا،(World Gold Council)،  بیشتر شدن رغبت ایرانی‌ها برای خرید مسکوک و شمش طلا را ناشی از کاهش ارزش ریال و افزایش نگرانی‌ها در مورد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌ها اعلام کرد. به گزارش همشهری، دونالد ترامپ 7روز دیگر، در 12می‌(مصادف با 22اردیبهشت) ماندن یا نماندن آمریکا در برجام را مشخص می‌کند. کارشناسان معتقدند اگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، به خروج از برجام تصمیم بگیرد، فارغ از تأثیری که این اقدام در حوزه سیاسی خواهد داشت، تقاضا می‌خرید در بازارهای طلا و ارز ایران افزایش جدی خواهد یافت. در ماه‌های گذشته در جریان صعودی شدن قیمت ارز، ارزش ریال چندین بار در برابر قیمت دلار افت کرد و به پایین‌ترین حد خود رسید.

در این میان، شورای جهانی طلا از افزایش تقاضا برای خرید سکه و شمش طلا در ایران به‌علت نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد وخیم‌تر شدن روابط با آمریکا و چشم‌انداز اقدامات کنترلی ارزی خبر داده است آن‌هم در شرایطی که مصرف جواهرات در ایران در 3‌ماه  نخست 2018 به نسبت سال گذشته میلادی 16درصد کاهش یافته و به 10.7تن رسیده است. آلیستیر هیوئیت، رئیس بخش اطلاعات بازار شورای جهانی طلا، اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده 9درصدی بر طلا و جواهرات در ایران را نیز یکی از عوامل عمده افزایش رغبت سرمایه‌گذاران به خرید شمش و سکه طلا برای سرمایه‌گذاری عنوان می‌کند. او همچنین معتقد است: عرضه سکه توسط بانک مرکزی ایران در ماه‌های اخیر، اندکی از رشد قیمت‌ها کاسته و سبب شده است تا سکه در مقایسه با جواهرات به یک کالای سرمایه‌گذاری قابل‌توجه تبدیل شود.



جولان دلار آزاد در بازار طلا

از میانه‌های سال96، همزمان با افزایشی شدن روند قیمت دلار، تقاضا برای خرید سکه نیز در بازار آزاد افزایش یافت تا جایی که قیمت هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به حوالی یک‌میلیون و 400هزار تومان رسید که 200هزار تومان حباب قیمتی داشت. در این وضعیت، بانک مرکزی برای تخلیه حباب قیمتی سکه به بانک کارگشایی اجازه داد نسبت به حراج بسته‌های سکه اقدام کند اما قیمت سکه در این حراج‌ها نیز به‌سرعت با قیمت بازار همسان شد و گرچه به واسطه افزایش قیمت دلار، بخشی از حباب قیمتی سکه تخلیه شد اما عملاً حراج‌ها در مأموریت خود موفق عمل نکردند. در ادامه، با جهشی شدن قیمت دلار و رسیدن آن به مرز 5هزار تومان، در کنار برخورد پلیسی با بازار ارز، بانک مرکزی، پیش‌فروش سکه به قیمت یک‌میلیون و 400هزار تومان برای سررسید 6ماهه و قیمت یک‌میلیون و 300هزار تومان برای سررسید یکساله را نیز با قیمت‌های جذاب در دستور کار قرار داد تا بخشی از نقدینگی سرازیر شده به بازار را جذب کند که این اقدام نیز در 2هفته نخست اجرای طرح به‌دلیل فروش گواهی سپرده با سود 20درصد با استقبال چندانی مواجه نشد. اما در ادامه، با متوقف شدن جذب سپرده بانکی با نرخ سود 20درصد، موجی از تقاضا به سمت پیش‌خرید سکه شکل گرفت آن‌هم در شرایطی که سکه در بازار آزاد بالاتر از یک‌میلیون و 700هزار تومان معامله می‌شد. از سوی دیگر، در آخرین جهش نرخ ارز که به ورود دولت و اعلام یکسان‌سازی نرخ ارز منجر شد، قیمت هر دلار آمریکا به مرز 6هزار تومان رسید و همین مسئله قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید را به محدوده 2میلیون تومان رساند. در این وضعیت بانک مرکزی نیز برنامه خود برای پیش‌فروش سکه را به‌روزرسانی کرد و در سررسیدهای مختلف در بازه‌های زمانی یکماهه تا 24ماهه، هر سکه را یک‌میلیون و 590هزار تومان تا یک‌میلیون و 160هزار تومان پیش‌فروش کرد. در نتیجه این اقدام، با توجه به صعودی بودن قیمت سکه در بازار آزاد و جذاب بودن نرخ آن در پیش‌فروش‌های بانک مرکزی، سیل تقاضا به سمت پیش‌خرید سکه به‌ویژه در سررسیدهای یکماهه، سه‌ماهه و شش‌ماهه روانه شد تا جایی که بانک مرکزی مجبور شد به بهانه زمان‌بر بودن پروسه ضرب سکه، پیش‌فروش در 2سررسید یکماهه و سه‌ماهه را حذف کند.



   قرعه سود به نام پیش‌خریدهای یکماهه

آخرین آمارهایی که بانک مرکزی در هفته نخست اردیبهشت‌ماه درباره وضعیت پیش‌فروش سکه منتشر کرده، حاکی از این است که ۵ میلیون سکه در دور جدید پیش‌فروش شده و از این تعداد یک‌میلیون سکه به سررسید یکماهه اختصاص دارد. به گزارش همشهری، بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به قیمت‌های فعلی سکه در بازار آزاد، نخستین کسانی که در تاریخ 22فروردین97، سکه را برای سررسید یکماهه از بانک مرکزی پیش‌خرید کرده‌اند در یک‌ماه 23درصد سود کرده‌اند. همچنین اگر قیمت سکه در بازار آزاد در محدوده فعلی باقی بماند، خریداران سکه در سررسید سه‌ماهه نیز در زمان تحویل سکه 27درصد در 3‌ماه سود خواهند کرد. با فرض تداوم وضعیت موجود و‌تغییر نکردن قیمت سکه، سود خریداران سکه در سررسیدهای 6ماهه و یکساله به‌ترتیب 33و 45درصد خواهد بود که نسبت به سود خریداران سکه یکماهه رقم بسیار ناچیزی است. پیش‌ازاین ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی وعده داده بود درباره قیمت سکه تصمیم‌گیری‌های لازم انجام شود و با مبنا قرار دادن دلار 4هزار و 200تومانی برای ارزشگذاری سکه، نرخ آن تعدیل شود اما هنوز این اتفاق رخ نداده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید