• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 27 آذر 1396
کد مطلب : 1466
+
-

آلوده‌ترین پاییز ۴ سال اخیر

آلودگی کلانشهرهای کشور تا چهارشنبه ادامه می‌یابد

پاییز آلوده
آلوده‌ترین پاییز ۴ سال اخیر

کمیته اضطرار آلـودگـی هوای استان تهران شب گذشته و در راستای پایداری جوی هوا در پایتخت که موجب افزایش آلودگی و رسیدن شاخص هوا به شرایط ناسالم برای همه شده بود، مدارس تمام مقاطع تحصیلی تهران را برای امروز، دوشنبه، 27آذر تعطیل اعلام کرد.

حسن کریمی، معاون عمرانی استانداری تهران به فارس گفت: براساس مصوبه این کمیته، مهدهای کودک و کلیه مقاطع تحصیلی استان تهران به غیراز شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه، پردیس و بومهن امروز تعطیل است. ه

مچنین طرح زوج و فرد امروز از در منازل اجرا شده و خودروهای با پلاک فرد تا ساعت 19:30 اجازه تردد در شهر را ندارند. همچنین کامیون‌ها به استثنای حاملان مواد سوختی، فاسد شدنی و حمل زباله تا 72 ساعت اجازه تردد در شهر را ندارند. آلودگی هوای پایتخت به سطحی رسیده که موجب شده امسال آلوده‌ترین پاییز در 4 سال اخیر را تجربه کنیم. احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور هم دیروز در گفت‌وگو با ایلنا از آلوده‌ترین روزهای هوا برای ارومیه و تبریز در شمال غرب ایران خبر داد. 

 شهر ارومیه روز شنبه آلوده‌ترین شهر کشور بود.  شهرهای تبریز، ارومیه، تهران، کرج، اراک، اصفهان،‌قم، همدان، کرمان و کرمانشاه شهرهایی هستند که آلودگی بالایی دارند و براساس پیش‌بینی‌ها این شرایط تا روز چهارشنبه باقی خواهد ماند. پیش از این نیز مسعود زندی، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط‌زیست گفته بود: باید در همه شهرهای بزرگ و کلانشهرها کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوا تشکیل شده تا براساس شرایط اقلیمی و وضعیت آلودگی هوا تصمیم‌گیری شود.

البته سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده است که از روز پنجشنبه سامانه‌ای از شمال غرب وارد کشور شده و انتظار می‌رود از پنجشنبه تا جمعه در استان‌های شمال غرب کشور شاهد بارش باران و در ارتفاعات بارش برف باشیم. این سامانه بارشی آسمان استان تهران را در روزهای جمعه و شنبه تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و روز جمعه آسمان تهران بارانی و در ارتفاعات به‌صورت برف خواهد بود. اگرچه گفته می‌شود این بارش‌ها به‌خصوص در تهران قوی نیست، اما خاصیت مهم این سامانه کاهش آلاینده‌هاست.

 

پاییز آلوده

روزهای آلوده پاییز امسال، امروز به عدد 40می‌رسد تا در آلوده‌ترین شرایط هوایی 4سال اخیر تهران قرار بگیریم. به گزارش همشهری، لیلا نظری، سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این‌باره گفت: مقایسه کیفیت هوای 4سال اخیر تهران نشان می‌دهد در بازه زمانی اول مهر تا 26آذر، بدترین کیفیت هوایی در سال‌جاری سپری شده و طی آن 39روز هوا آلوده و پایین‌تر از حد استاندارد بوده است. از طرفی امروز 27آذر نیز هوا آلوده است تا چهلمین روز آلوده پاییز96 ثبت شود.   این در حالی است که کیفیت هوای تهران براساس بالاترین استانداردهای جهانی هر روز پایش و اندازه‌گیری می‌شود.

به گزارش همشهری، احمد طاهری، مدیر شبکه سنجش کیفیت هوای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این‌باره گفت: اندازه‌گیری کیفیت هوای تهران، توسط شهرداری تهران در ۲۱ ایستگاه سنجش کیفیت هوا در ۱۹ منطقه تهران انجام می‌پذیرد. در این ایستگاه‌ها، غالبا 6آلاینده هوا، شامل 4آلاینده گازی ازن، منواکسیدکربن، دی‌اکسید گوگرد و اکسیدهای نیتروژن و 2آلاینده ذرات معلق شامل ذرات با قطر کوچک‌تر از 2.5میکرون و کوچک‌تر از 10میکرون اندازه‌گیری می‌شوند.

 به گفته طاهری، داده‌های خام اندازه‌گیری‌شده در ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا، به‌صورت کاملا خودکار و بدون دخالت اپراتور، به‌صورت برخط به همراه شاخص 3ساعته از روش‌های مختلف ارتباطی در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید