• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 13 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14633
+
-

دوئل حقوقی در واشنگتن؛ نگرانی ترامپ‌ از احضار توسط بازرس ویژه

آمریکا
دوئل حقوقی در واشنگتن؛ نگرانی ترامپ‌ از احضار توسط بازرس ویژه

با جدی شدن موضوع احضار دونالد ترامپ، تیم وکلای رئیس جمهور آمریکا خود را برای یک مبارزه حقوقی تمام‌عیار با رابرت مولر بازرس ویژه آماده می‌کنند.

به گزارش سی‌ان‌ان، درصورتی که رئیس‌جمهور آمریکا احضار شود، جنگی همه‌جانبه و طولانی بین تیم حقوقی او و تیم تحقیقاتی رابرت مولر شروع خواهد شد که در افراطی‌ترین حالت، ‌می‌تواند راه را برای استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا باز کند. رابرت مولر، رئیس سابق اف‌بی‌آی، رئیس تیم تحقیقاتی ویژه‌ای است که روی ارتباط احتمالی تیم انتخاباتی دونالد ترامپ و روسیه و دخالت این کشور در برگزاری انتخابات سال 2016تحقیق می‌کند.
براساس گفته 2 منبع جداگانه که سی‌ان‌ان به آنها دسترسی داشته، مولر دست‌کم در یک نشست با تیم حقوقی ترامپ، موضوع احضار رئیس‌جمهور آمریکا را مطرح کرده است. با این حال تیم تحقیقاتی ترامپ روی این موضوع حساب کرده‌اند که مولر در تحقیقاتش، تا این حد جلو نخواهد رفت. نخستین‌بار واشنگتن پست درباره خطر احضار رئیس‌جمهور گزارش داد و بعد نیویورک تایمز، لیستی از سؤالات احتمالی مولر را از رئیس‌جمهور فاش کرد. این کار، ‌با واکنش تند توییتری دونالد ترامپ مواجه شد.
موضوع احضار رئیس‌جمهور آمریکا، وقتی مطرح می‌شود که ترامپ به‌صورت داوطلبانه حاضر به مصاحبه با مولر نشود.
سی‌ان‌ان به نقل از 2 منبع خود نوشته است که تیم حقوقی ترامپ معتقد است چالش‌های قانون‌اساسی زیادی پیش رو قرار دارد و پروسه احضار را به یک جدل حقوقی دنباله‌دار تبدیل خواهد کرد تا وقت‌کشی کند.
موضع ترامپ نسبت به مصاحبه‌احتمالی با مولر، مثبت به‌نظر می‌رسید اما بعد از یورش اف‌بی‌آی به دفتر کار و هتلی که مایکل کوهن وکیل شخصی ترامپ در آن مستقر بود، پاسخ ترامپ برای مصاحبه داوطلبانه، به نقل از یک منبع آگاه، از بله به نه تغییر کرده است.
منابع آگاه حقوقی معتقدند با وجود تلاش تیم وکلای ترامپ برای جلوگیری از احضار رئیس‌جمهور، دونالد ترامپ چاره‌ای جز قبول احضاریه ندارد چون در تاریخ آمریکا، قبلا هم پیش آمده است که یک رئیس‌جمهور، به دستور دادگاه عالی این کشور، مجبور شده است به احضاریه‌های قانونی پاسخ مثبت بدهد. این اتفاق پیش‌ترهم برای بیل کلینتون و هم برای ریچارد نیکسون افتاده است.

تأیید سلامتی به سبک ترامپ
در شرایطی که این موضوع حقوقی تیم ترامپ را حسابی به‌خود مشغول کرده است، صحبت‌های جنجالی دکتر سابق دونالد ترامپ هم برای او دردسرساز شده است. دکتر هارولد بورنستاین که برای بیش از 35سال پزشک شخصی ترامپ بوده، مدعی شده که نامه مبالغه‌آمیز تأیید سلامتی ترامپ در جریان انتخابات، نه نوشته او، که مکتوب کردن صحبت‌های ترامپ درباره سلامتی خودش بوده است؛ «او تمام نامه را دیکته کرد. من آن نامه را ننوشتم.»
در این نامه اینطور مطرح شده که ترامپ، احتمالا سالم‌ترین فردی است که در تاریخ آمریکا، به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب می‌شود. بورنشتاین گفته است که در فوریه 2017، تنها2روز بعد از اینکه گفته بود ترامپ دارویی برای رشد مو مصرف می‌کند، ‌بادیگارد شخصی ترامپ به همراه 2 نفر دیگر به دفترش «یورش» برده و سوابق پزشکی ترامپ را با‌خود برده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید