• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 13 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14628
+
-

نتانیاهو در دام سی‌ان‌ان

جهان‌نما
نتانیاهو در دام سی‌ان‌ان

بنیامین نتانیاهو شامگاه سه‌شنبه در نقش مجری برنامه‌های سرگرم‌کننده تلویزیونی ظاهر شد و تلاش کرد با نمایش اسنادی که مدعی بود مربوط به برنامه هسته‌ای ایران است، ثابت کند ایران در اعلام زوایای مختلف برنامه‌ای هسته‌ای خود به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای دروغ گفته است؛ اقدامی که با هدف تأثیرگذاری بر تصمیم‌ دونالد ترامپ برای ماندن یا نماندن در برجام انجام می‌شد. نتانیاهو با جنجال رسانه‌ای فراوان بر صفحه تلویزیون ظاهر شد اما همه‌چیز آنگونه که خودش می‌خواست پیش نرفت. بسیاری از تحلیلگران بین‌المللی سخنان نتانیاهو را تکراری و نمایشی را که به راه انداخته بود بیش از حد بزرگ توصیف کردند. ساعاتی بعد، شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان با نتانیاهو مصاحبه‌ای ترتیب داد که با سؤال‌های مطرح شده از سوی «کریس کومو»، مجری سی‌ان‌ان، برخلاف خواسته او به فرصتی برای به چالش کشیدن قدرت هسته‌ای رژیم صهیونیستی تبدیل شد.


اجازه بدهید ابتدا این سؤال را بپرسم که اصلا چه شد که تصمیم گرفتید این اسناد را اینگونه مطرح کنید؟ می‌دانید که خیلی‌ها اقدام شما را یک اقدام بیش از حد نمایشی و تئاترگونه توصیف کرده‌اند. چرا اصلا سخنان‌تان را به زبان انگلیسی مطرح کردید درحالی‌که مخاطبان تلویزیونی شما عبری‌زبان بودند؟
به‌خاطر اینکه قصد داشتم همه جهان در این‌باره مطلع شوند. خب، تعداد افرادی که عبری صحبت می‌کنند چند میلیون نفر بیشتر نیست اما تعداد افرادی که انگلیسی می‌فهمند چند میلیارد نفر است. ببینید من قبل از این هم این کار را کرده‌ام. قبل از این در مقابل نمایندگان کنگره آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران صحبت کرده‌ام. این موضوع برای صلح و امنیت در خاورمیانه خیلی مهم است. این کشفیاتی که ما درباره برنامه محرمانه ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای داشته‌ایم واقعا مهم است.

خب، به هر حال شما دنبال این بودید که رئیس‌جمهور آمریکا ببیند که این اسناد به‌دست شما افتاده است اما فارغ از این، با انتشار این اطلاعات، چه چیزی را تغییر دادید؟ شما می‌گویید که روی سخن‌تان با همه جهان بوده است اما مثلا پوتین می‌گوید توافق هسته‌ای با ایران به‌همین شکلی که هست باقی می‌ماند؛ انگلیس می‌گوید ما از اتفاقاتی که داخل ایران افتاده مطلع هستیم؛ آلمان می‌گوید نظارت بر برنامه ایران به خوبی در حال انجام است؛ حتی وزیر دفاع آمریکا می‌گوید که اساسا همه این اطلاعاتی که از سوی شما فاش شده در سال 2015قابل دسترسی بوده است؛ رئیس پیشین سازمان سیا که شما خیلی خوب او را می‌شناسید می‌گوید که اطلاعات شما هیچ‌چیز جدیدی نداشته است. حتی کاخ سفید حرفش را پس گرفت و بیانیه‌ای را که منتشر کرده بود فورا اصلاح کرد. همه می‌گویند این اطلاعاتی که داده‌اید چیز جدیدی نیست.
هیچ‌کسی بهتر از اسرائیل درباره ایران اطلاعات ندارد. ما به هزاران برگ سند دست پیدا کرده‌ایم و در حال بررسی آنها هستیم. به هر حال ایران تلاش داشت این اطلاعات را مخفی کند و ما آنها را به‌دست آورده‌ایم. ایرانی‌ها در زمینه قدرت هسته‌ای بسیار پیشرفت کرده‌اند. اگر این اطلاعاتی که ما به‌دست آورده‌ایم در سال 2015در دسترس بود، توافق هسته‌ای با ایران هیچ‌وقت نهایی نمی‌شد. ایران می‌گوید هیچ‌گاه برنامه‌‌ای برای ساخت سلاح هسته‌ای نداشته است؛ دروغ می‌گوید.

اصولا نفس افشاگری برای نمایان کردن حقیقت است. شما مدعی هستید که ایران حقیقت را نمی‌گوید و نیروهای شما به آنجا رفته‌اند، اسناد را دزدیده‌اند تا حقیقت را آشکار کنند. افشاگری باید همه طرف‌ها را در بر بگیرد؛ من یک سؤال مشخص دارم که از شما می‌خواهم با بله یا خیر پاسخ دهید. آیا اسرائیل سلاح هسته‌ای دارد؟ بله یا خیر؟
ما همیشه گفته‌ایم که ما نخستین طرفی نخواهیم بود که این را اعلام کنیم؛ بنابراین الان هم اعلام نمی‌کنیم. اما من چیز دیگری می‌خواهم بگویم؛ ما هرگز خواستار نابودی یک کشور دیگر نبوده‌ایم.

اما این جواب سؤال من نیست. سلاح هسته‌ای دارید یا خیر؟
اتفاقا جوابی که دادم، جواب خوبی برای سؤال شماست. این ایران است که ان‌پی‌تی را امضا کرده است؛ این ایران است که تعهداتی داده است؛ ایران است که می‌گوید برنامه‌ای برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارد؛ ایران است که هر روز می‌گوید می‌خواهد اسرائیل را نابود کند.

درست است؛ من متوجه نگرانی‌های شما هستم اما ببینید من می‌گویم حقیقت خیلی مهم است. پیام این رفتار شما چیست؟ شما حتی چیزی را که همه دنیا می‌داند، تأیید نمی‌کنید. این را چطور تفسیر کنیم؟
ایران براساس توافق هسته‌ای باید هر اطلاعاتی داشته را در اختیار می‌گذاشته اما این کار را نکرده است.

خب برداشت ایران از این حرف‌ها چیست؟ شما حتی به زبان نمی‌گویید که سلاح هسته‌ای دارید. چرا؟ همه دنیا می‌دانند که شما سلاح هسته‌ای دارید. چرا در این رابطه سکوت کرده‌اید اما درباره برنامه هسته‌ای ایران افشاگری می‌کنید؟
شما هرطور می‌خواهید برداشت کنید. چیزی که مهم است این است که اسرائیل قصد نابودی هیچ کشوری را ندارد. همانطور که من پیش‌بینی می‌کردم توافق هسته‌ای با ایران به یک رقابت هسته‌ای منجر شده است. این چند سال محدودیتی که در توافق مشخص شده بالاخره می‌گذرد و ایران در نهایت می‌تواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. خب کشورهای دیگر در منطقه خواهند گفت ما هم سلاح هسته‌ای می‌خواهیم. یا حداقل اینکه می‌گویند ما هم حق غنی‌سازی بدون محدودیت می‌خواهیم؛ همانطور که ایران این حق را پیدا کرده است. آنها می‌گویند چرا ایران داشته باشد و ما نداشته باشیم.

یک لحظه به من گوش کنید؛ این نکاتی که می‌گویید چیز جدیدی نیست؛ هم شما و هم متحدان شما در منطقه دائما این حرف‌ها را می‌زنند. نکته‌ای که من می‌گویم به‌طور مشخص این است که اگر قرار است تعهدی وجود داشته باشد باید برای همه باشد؛ اگر قرار است شفافیتی وجود داشته باشد باید همه شفاف و صادقانه رفتار کنند. آقای نخست‌وزیر؛ از حضور شما در این برنامه سپاسگزارم!

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :